• Nemone

Jobb med bra lön??

Vill börja plugga om nått år eller två, men vet inte vad...
    Vill ha ett jobb där man pluggar så kort tid som möjligt och sen kan få ett jobb som e så bra betalt som möjligt.
    Hade ett bra yrke på G förut men då visade det sig att det var bland dom längsta utbildningarna för att sen få en relativt dålig lön.
    Jag menar om jag tjänar 20 500 kr just nu oc sen pluggar till nått i nästan 5 år vill man ju ha lite högre lön än 22 000 i ingångslön....

Har du nått bra tips...??

• Svar på tråden Jobb med bra lön??
  • Crown

Du kanske skulle skriva inom vilket område? Tandläkare tjänar bra... Min kompis fick en ingångslön på 28 000. Vad tycker du är bra lön? Som civilingenjör kan du räkna med en ingång på 23-27 0000. Sen gäller det ju att det finns jobb också... Då blir det genast värre...

• fenixen

Läkare har rätt bra löner, likaså advokater och kända skådespelare ;-.)

• Nemone

Ok jag specificerar mej lite då..

Ett yrke på en ingångslön på minst 25 000 kr och max tre års utbildning.

*hoppas att det finns nån sån....*

fenixen ; ja man måste väl ha snygga arbetskompisar...?? ;)

• fenixen

Det enda alternativet jag kan komma på är om du startar något eget företag med någon kanonidé. Finns nog ont om jobb med de kraven du ställer.

• bambigirl

Min erfarenhet är att man tjänar oftast inte pengar på att läsa... Jag kommer att ha läst totalt 9 år när jag är klar och kommer att ha förlorat en massa pengar. För mig går intresse först.

Elektriker och byggjobbare kan lätt tjäna ganska bra.

• Crown

Ja, inte har man tjänat på att plugga. Räknar man samman allt. Studielån, förlorad inkomst, förlorat pension... men en bättre lön, så inte fanken går man plus...

Men visst känns det skönt att ha en stabil relativt hög lön. Men då får man nog kämpa 4-5 år i alla fall.

Men, man tjänar nog bättre på bandet på volvo ändå...

• cherlindrea

Du kan hitta information om ingångslöner m.m. på Arbetsförmedlingens hemsida under "Studier och yrken" eller vad det heter. Ganska bra information.

• bustösen
    jag pluggar 140p på högskola och kommer tjäna mindre än en lagerarbetare! känns jättebra men jag får iallafall arbeta med underbara söta små barn!!
  • JochJ

Japp, tänkte också på fastighetsmäklare! Två års utbildning och kan man det där med köpa och sälja kan man känna bra med pengar. Arbetsmarknaden lär vara rätt bra nu också och om man vill är det lätt att starta eget. Lycka till!

• D70

För att få bra lön så måste du vara bra på det du gör, även om du väljer ett "höglöneyrke". Det finns många usla civilingenjörer som aldrig kommer upp över 27 000:- som nämndes tidigare. Så jag tycker att du börjar i fel ända, du skall fråga dig själv vad du är intresserad av och fundera på hur du är som person. Är du utåtriktad, tycker om att fatta beslut, kreativ, introvert, analytisk..? Sen skall du fundera på vilka yrken som kan passa dig. Du kan bli världens bästa mäklare eller bilförsäljare eller utvecklingsingenjör men du måste passa till det, annars får du aldrig de här nyckelpositionerna eller chefjobben som ger bra betalt.

• Nemone

Har oxå kollat på mäklare men lägsta snittet som nån hade som kom in är på ca 18,5 - 19 och det har jag inte...

• Poena

Håller med det D70 skriver!

Kan också tillägga att man aldrig kan räkna med att bara sådär få mer än 22000 kr i ingångslön, i stort sätt ingen av de jag känner som pluggat (inom t ex data/it, ekonomi (revisor, marknadsföring, redovisning..) ingengörer m.m) har fått det.. Som inom mycket annat gäller det att jobba sig uppåt och erfarenhet ger mer än utbildning i lönekuvertet.

Annars om du vill tjäna bra finns det en hel del olika säljarjobb som ger bra betalt. Utbildning behövs sällan, där ger talang och ens personlighet det avgörande och du kan tjäna allt mellan låt oss säga 18-40 000 kr i mån..

• JochJ

Jag tror inte du ska stirra dig blind på ingångslönen. Civilekonomer som jag känner har börjat på 22000, men haft 30000 tre år senare. Det är det som är fördelen med att utbilda sig, att utsikterna för att på längre sikt få bra betalt (och få roligare arbetsuppgifter) är betydligt bättre. Men jag håller också med D70 och Poena, försök hitta ett yrke som du verkligen gillar och därför kan göra bra. Och var inte rädd för att utbilda dig, även om den ekonomiska vinsten inte direkt är astronomisk, så finns det mycket annat att vinna, både under studietiden och när du börjat jobba.

• Lilja84

Bli politiker du behöver inte vara utbildad och vara duktigt på att ljuga *s*

• sandraG

du får börja daytrada! eller spela poker på internet, kan ge grova pengar har jag hört! :)
    om man ska vara seriösare så håller jag med poena ovan, oftas är ingångslönerna ganska lika, det är löneökningen på sikt man ska kolla på. dock tror jag inte att du hittar nåt yrke där du kan kombinera mediokra betyg med kort utbildning o hög lön...
    som sagt ovan, veterinär, läkare, tandläkare om du är beredd att läsa längre och sedan ha obekväma arbetstider ibland. annars kan jag rekommendera triss, hoppas själv på det bästa :)

• Themis

Utbildning är mindre viktigt, det viktiga idag är kontakter. Annars är man lika rökt vare sig man är jurist, ingenjör, forskare eller läkare.

Jag skulle tro att det är gynnsamt för karriären att betala för att bo i ett dyrare bostadsområde och t ex börja spela golf eller engagera sig i politik. Känner man rätt folk behöver man bara klara en halv ingenjörsutbildning då... *hatar att det är så men det är vad jag ser*

Föreningsliv handlar om nätverkande och de kontakter man får under studenttiden kan i mycket avgöra var man hamnar i livet, om man inte redan har mamma och pappa väl placerade, förstås.

• Nemone

bimsan... usch om du har rätt, men jag tror oxå lite att det är så.

Jag ska förklara mig lite för det känns som att jag verkar vara pengatokig.

jag o min man bor väldigt enkelt och litet å både han och jag kommer från arbetarklassen. ingen av våra föräldrar har det speciellt fett men alla är glada och lyckliga ändå!!

Jag jobbar på ett stort företag och tjänar vad jag tycker hyfsat. t ex så tjänar jag efter 5 år på företaget minst 5000 kr mer än min mamma som arbetat som undersköterska i hela sitt liv. nu e hon pensionerad och ensamstående och har inga pengar kvar efter alla räkningar.
    Jag vill inte ha det så.

Om jag ska avsätta tid att plugga vill jag ju att det ska vara en investering för framtiden.
    Men det är nog svårt...?

Eftersom jag tjänar ca 20 000 kr nu så vill jag ju inte plugga i nått flera år för att sen få 22 000kr

• Tygtiiger

Faktum är ju att man ytterst sällan tjänar pengar på att plugga!
    (Jag hade tex 21000 som ingångslön efter avslutade läkarstudier )

Däremot kan man genom att läsa få möjligheter till ett jobb som man tycker om, som det är roligt att gå till och där man gärna vill vara kvar. Det är värt mycket.

Jag har bröder som är butikschefer och säljchefer, de har ingen universitetsutbildning men tjänar mer än vad jag gör. De är ytterst motiverade, arbetar hårt och är genuint intresserade av att sälja och är väldigt bra på det (nöjda kunder som kommer tillbaka). Inom sådana yrken får man ofta bonusar och provision, men grundlönen är inget vidare, och det krävs en del för att arbeta sig upp till mellanchefspositionerna där du börjar tjäna pengar.

Om du vill trygga din ålderdom så är det väl bättre att du stannar på ett arbete där du trivs och har hyfsad lön, håller utkik efter bättre betalda jobb i samma bransch och börjar pensionsspara + fondspara eller något liknande. Det behöver inte vara stora summor, efter några år så har du en buffert iallafall.

Svar på tråden Jobb med bra lön??