• Anonym

Ska jag ta bort skyddat identitet?

När vår son var 3 månader lyckades jag,med hjälp av kvinnojouren och stöd av socialen,fly från pappan till mitt barn.

Han misshandlade mig sen lång tid,och hotade oss till livet varje dag,och mycket mer.
    Det hjälpte inte att bo kvar i samma stad,trots min polisanmälan och besöksförbud,så jag valde att flytta till en storstad och jag och sonen fick skyddat identitet.
    Jag fick även ensam vårdnad.

Pappan krävde umgänge,men fick det aldrig.Vägen dit var tuff.Efter 4 års process så vann jag,han fick 0 i umgänge.
    Dock skulle brevkontakt finnas varje månad och vid födelsedagar.

Nu är barnet 7 år och aldrig nånsin har pappan kontaktat sonen,inte ett enda brev trots överenskommelse.
    Vi lever ett lugnt liv,jobbar,går i skolan,och jag har gift mig för 1 år sen och vi har bytt efternamn till det vanligaste som finns.

Nu har jag fått frågan,ska jag bryta vårat skyddat identitet?
    Det känns rätt att göra det.Jag är inte rädd längre,och han verkar ha gett upp för 2 år sen.

När ska man bli människa igen?Gör jag rätt som funderar på att säga upp skyddat id?
    Vilka för och nackdelar ger det?

Det känns på något vis lite skrämmande för jag har levt så skyddat och så "personligt" i 7 år nu.

• Svar på tråden Ska jag ta bort skyddat identitet?
  • Anonym

Det tycker jag inte du ska göra.
    Vem vet kanske söker han upp dig då kanske ligger lågt nu

• Anonym

Jag vet faktiskt inte hur det är med det.
    Förut var jag rädd för han.

Men sen jag lämnat han har alla hatat han.
    Han har knappt några vänner kvar alls,och de han umgås med knarkar han bara lite med.
    Hans familj har gått bort,och han är hemlös sen 3 år tillbaka,och har aldrig nånsin haft ett arbete.

Jag är kluven,för en dag kanske jag inte får ha skyddat id,vad gör man då?

• ilbiz

Min första känsla efter att ha läst din trådstart är faktiskt att vad skönt att domstolen faktiskt gav 0 umgängedagar, och istället kontakt genom brev. Det har varit många trådar om vårdnad, våld och så, och ofta så verkar det som att det alltid måste finnas ett fysiskt umgänge. Därför känns det bra att möjligheten att begränsa umgänget till ex. brevkontakt inte bara finns i teorin utan även i praktiken.

• ilbiz

sen till din fråga om skyddat id så kan jag faktiskt inte ge ett svar eftersom jag inte vet vilka negativa effekter det ger på ert liv, jag kan således inte jämföra det vad som väger tyngst; möjligheten att leva ett normalt liv men med risk att få problem med ex-mannen eller att leva under säkra men "onormala" förhållanden. mitt råd blir väl därför att du försöker se vad som väger tyngst. en undran, om du tar bort den skyddande identiteten kan du lätt återfå den om du skulle behöva den eller blir det en prövning av det igen?

• Anonym (Jag med)

Jag har left i samma situation som dig, och har nu skyddad identitet.
    Jag tycker inte du ska ta bort det. Ett tu tre kanske han dyker upp, börjar hota vem ska du vända dig till då?
    Hur kommer myndigheterna se på saken att du frivilligt tar bort det skydd du har och ej längre är rädd, då kanske de börjar ifrågasätta allt..

Jag är väl sån att jag tänker frammåt. livet med skyddad identitet är inte roligt, jag kommer aldrig kunna få ett banklån, handla online eller bli medlem på vissa sidor går ej. man är begränsad i allt, så på så sätt är jag mer fången än gärningsmannen. men vi har vårat skydd, och har gjort vårt yttersta.

• Anonym (Jag med)

Jag har left i samma situation som dig, och har nu skyddad identitet.
    Jag tycker inte du ska ta bort det. Ett tu tre kanske han dyker upp, börjar hota vem ska du vända dig till då?
    Hur kommer myndigheterna se på saken att du frivilligt tar bort det skydd du har och ej längre är rädd, då kanske de börjar ifrågasätta allt..

Jag är väl sån att jag tänker frammåt. livet med skyddad identitet är inte roligt, jag kommer aldrig kunna få ett banklån, handla online eller bli medlem på vissa sidor går ej. man är begränsad i allt, så på så sätt är jag mer fången än gärningsmannen. men vi har vårat skydd, och har gjort vårt yttersta.

• Anonym

Ni kanske har rätt...jag har ju haft skydd trots allt.
    Kanske bör behålla det ändå.tack ni som delar med er.

• Viewsonic

Jag skulle behålla skyddad identitet. Han kan fortfarande söka på ditt personnummer om du har samma. Då hjälper det inte att ha bytt förnamn eller efternamn. Det är bara att gå upp på närmaste skattekontor och logga in och söka på personnummer så får man fram bostad, inkomst, släktningar var alla bor o.s.v.

• Anonym (fundering)

Det jag funderar på också är hur du kommer ses av rättssystemet om du säger upp din skyddade identitet och du sedan mot förmodan skulle bli hotad av samma man igen. Hur ställer de sig till det? Jag tycker det verkar som, av din beskrivning att döma, att hotet inte finns längre, och visst skulle det underlätta att slippa skyddet, men det ska nog funderas noga kring först.

Svar på tråden Ska jag ta bort skyddat identitet?