• Småkottarna

Naprapat VS Kiropraktor - Vilken ska man välja?

Efter att ha sökt runt både på google, wikipedia och FL verkar det fortfarande som att naprapater och kiropraktorer har nåååågot annorlunda metoder men samma resultat. Hur ska man veta vilken av de man ska gå till? Jag har problem med nacke, skuldror, axlar, rygg, svank samt ständig huvudvärk och ofta migrän. På wikipedia står det att kiropraktorer även behandlar huvudvärk och migrän men det stod inga områden på samma sätt på vad naprapaterna behandlar.

I staden jag bor verkar vi bara ha en kiropraktorklinik och den är fullbokad till efter nyår.

Någon med mer kunskap inom dessa som kanske varit hos någon av det? Vad hade ni för problem, vilka metoder använde dom och fungerade det? Vad fick ni betala?

• Svar på tråden Naprapat VS Kiropraktor - Vilken ska man välja?
  • Tweetie

Jag har mest erfarenhet av naprapater och tycker att de är otroligt bra. Har prövat kiropraktor också men föredrar en naprapat alla gånger - utom när det gäller betalningen. Tycker att det är märkligt och trist att kiropraktorer är anslutna till FK men så gott som inga naprapater.

Skillnande mellan dem är att en kiropraktor knäcker kotor medans en naprapat arbetar mycket bredare. Mycket massage och behandling av triggerpunkter. Djup stretching och ibland manipulationer (knäckande). Jag har själv mycket problem med spänningshuvudvärk och det enda som hjälper mig är att gå till min underbara naprapat.

• Glass

naprapat, absolut. De behandlar musklerna och knäcker rätt skelett om det behövs.

Håller helt med Tweetie

Jag har ingen sidfot...
  • Småkottarna

Tack för era svar! Hur har de behandlat er? Massage, stretchning, och ibland knäcka muskler? Hur fungerar det?

• Småkottarna

Kände ni någon skillnad efter första besöket eller krävdes det många behandlingar innan ni blev hjälpta?

• Glass
    Småkottarna skrev 2008-12-12 22:04:44 följande:
    Tack för era svar! Hur har de behandlat er? Massage, stretchning, och ibland knäcka muskler? Hur fungerar det?
    jag gick 3 gånger och blev av med min huvudvärk som jag hade haft i många år.
    Det höll i ett år och sedan fick jag gå en gång till och det räckte.
  • Småkottarna

Glass skrev 2008-12-12 22:12:54 följande:

jag gick 3 gånger och blev av med min huvudvärk som jag hade haft i många år. Det höll i ett år och sedan fick jag gå en gång till och det räckte.
    Men gud... det låter ju för bra för o vara sant! Jag har lidit av spänningshuvudvärk och migrän i 10-12 år utan hjälp. Nu dessutom sista veckorna har värken spridit sig ner i nacken otroligt, kan knappt sitta upp på kvällarna, får bara ligga ner, och även i ner i resten av skuldror och rygg, dock inte lika mkt som nacken, den är hemsk...
    Undrar om naprapater jobbar helger, men det gör de nog kanske inte...
  • Glass
    Småkottarna skrev 2008-12-12 22:16:37 följande:
    Glass skrev 2008-12-12 22:12:54 följande: Men gud... det låter ju för bra för o vara sant! Jag har lidit av spänningshuvudvärk och migrän i 10-12 år utan hjälp. Nu dessutom sista veckorna har värken spridit sig ner i nacken otroligt, kan knappt sitta upp på kvällarna, får bara ligga ner, och även i ner i resten av skuldror och rygg, dock inte lika mkt som nacken, den är hemsk... Undrar om naprapater jobbar helger, men det gör de nog kanske inte...
    kanske lördagar, men det är nog lite väntetid tror jag.
    Hopaps att de kan hjälpa dig, men bered dig på att du kan få en fruktansvärd huvudvärk efter varje behandling. Min man fick köra mig dit och hem, jag var helt yr och hade ont som sjutton.
  • Småkottarna

Glass skrev 2008-12-12 22:21:29 följande:

kanske lördagar, men det är nog lite väntetid tror jag. Hopaps att de kan hjälpa dig, men bered dig på att du kan få en fruktansvärd huvudvärk efter varje behandling. Min man fick köra mig dit och hem, jag var helt yr och hade ont som sjutton.
    Oj, hur kmmer det sig att man kan få huvudvärk av behandlingarna? Hur länge höll huvudvärken i sig för dig? Ensamstående med två småknattar nämligen.
  • Glass
    Småkottarna skrev 2008-12-12 22:30:38 följande:
    Glass skrev 2008-12-12 22:21:29 följande: Oj, hur kmmer det sig att man kan få huvudvärk av behandlingarna? Hur länge höll huvudvärken i sig för dig? Ensamstående med två småknattar nämligen.
    jag vet faktiskt inte varför man får dt, men det är likadant efter masage och andra "behandlingar". Alla får det inte och om du förbereder med att du har druckit rejält innan och sedan tar en dubbel treo eller en migränmedicin så fort du känner något så kan du säkert mota bort det.
  • Småkottarna

Glass skrev 2008-12-12 22:33:26 följande:

jag vet faktiskt inte varför man får dt, men det är likadant efter masage och andra "behandlingar". Alla får det inte och om du förbereder med att du har druckit rejält innan och sedan tar en dubbel treo eller en migränmedicin så fort du känner något så kan du säkert mota bort det.
    Okej, tack för förvarningen iaf! Annars hade jag nog blivit rädd om det händer mig och jag inget visste. Tack för din hjälp!!
Svar på tråden Naprapat VS Kiropraktor - Vilken ska man välja?