• PrettyGirl

B-körkort, automat! Nån som nyligen tagit det? Funderar själv på det.

Jag har nu bestämt mig att det är dags, är tvungen att ta körkortet nu. Men jag har alltid haft väldiga problem med att växla när jag övningskör.. Så jag funderar på att satsa på ett B-körkort för automatbilar istället. Jag vet att det kan bli krångligt om nån tex vill att jag ska köra en vanlig manuell bil, men det får bli så här ändå. Det är ju för mig själv jag vill ta kortet nu, jag behöver det för att kunna ta mig till jobbet osv.

Har nån nyligen tagit ett sånt körkort? Jag har kollat lite priser på inskrivning osv, tänker göra det i januari. Jag vill gärna höra hur det varit för er som tagit detta!

• Svar på tråden B-körkort, automat! Nån som nyligen tagit det? Funderar själv på det.
  • mogreta

Har du bara övningskört privat eller också med bilskola?

• PrettyGirl

mogreta skrev 2008-12-12 23:24:27 följande:

Har du bara övningskört privat eller också med bilskola?
    Privat
  • mogreta

Kan du inte ta några lektioner på bilskolan då, så du får igång växlandet?
    Jag tror det blir rätt jobbigt att bara ha för automat i slutänden.
    Det är ju en rätt liten kostnad om du nu ska ha körkortet i typ 50år till.

Sorry att jag inte hade några svar på dina frågot i TS.

• lia76

Hmmm hur menar du med detta:
    "Jag vet att det kan bli krångligt om nån tex vill att jag ska köra en vanlig manuell bil, men det får bli så här ändå."
    Att du kommer få det svårt att köra den bilen för att du har bara kört automat?

Jag antar att du menar att du inte får köra den sortens bil så det får bli ordnat på annat vis om nån vill att du ska köra den sortens bil.

Tar du körkort för automat får du BARA köra automatbilar.
    Tar du körkort för manuell så får du köra både manuell och automat.
    Jag själv har tagit körkort för manuell men jag har en automatbil.

• Linda1976

Att ta bara för automat måste ju vara helkorkat- det är ju så begränsat att det knappt är lönt.

Ta dig i kragen och hitta en bra körskola som kan lära dig i stället. Så svårt är det verkligen inte!

Lycka till!

2009 - snart är det här! Nytt och fräscht....
  • PrettyGirl

lia76 skrev 2008-12-12 23:37:42 följande:

Hmmm hur menar du med detta: "Jag vet att det kan bli krångligt om nån tex vill att jag ska köra en vanlig manuell bil, men det får bli så här ändå." Att du kommer få det svårt att köra den bilen för att du har bara kört automat? Jag antar att du menar att du inte får köra den sortens bil så det får bli ordnat på annat vis om nån vill att du ska köra den sortens bil. Tar du körkort för automat får du BARA köra automatbilar. Tar du körkort för manuell så får du köra både manuell och automat. Jag själv har tagit körkort för manuell men jag har en automatbil.
    Jo jag menade typ i mitt jobb (vården) om nån kanske vill att jag ska åka ut med bemanningen, o köra en vanlig bil så krånglar det ju till allt då jag inte får köra en sån då.
  • PrettyGirl

Linda1976 skrev 2008-12-12 23:38:19 följande:

Att ta bara för automat måste ju vara helkorkat- det är ju så begränsat att det knappt är lönt. Ta dig i kragen och hitta en bra körskola som kan lära dig i stället. Så svårt är det verkligen inte! Lycka till!
    Jag vet inte det ja;) Jag kanske är ovanligt dum när det gäller vanliga bilar, för vi kommer inte överrens!
  • mogreta

Men på bilskolan är de proffs! De är ju där för att kunna lära ut växling. Ta du några lektioner, du har igen det så mycket.

• Linda1976
    PrettyGirl skrev 2008-12-12 23:41:30 följande:
    Linda1976 skrev 2008-12-12 23:38:19 följande: Jag vet inte det ja;) Jag kanske är ovanligt dum när det gäller vanliga bilar, för vi kommer inte överrens!
    Är du normalbegåvad kan du garanterat lära dig, jag lovar!! SOm sagt, hitta en proffsig körskola.
    2009 - snart är det här! Nytt och fräscht....
  • PrettyGirl

Klart att jag ska ta körlektioner, det är ju ett måste för mig iaf. Men det skulle bli mkt billigare, o jag har verkligen inte mkt att leva på i månaden.

Finns det inte nån som har ett sånt körkort?

Svar på tråden B-körkort, automat! Nån som nyligen tagit det? Funderar själv på det.