• Marianne83

Kan mottagaren betala frakten?

Jag har en liten fundering angående att skicka paket! Går det att skicka paket så att mottagaren betalar frakten när denne hämtar ut paketet? Någon som har koll?

• Svar på tråden Kan mottagaren betala frakten?
  • thorn

Har för mig att det funkar inom sverige.

• Marianne83

Teskedsmamman skrev 2008-12-13 00:22:36 följande:

Om du skickar med bussgods kan du välja efterkrav.
    Tack för svaren! Är det dyrare att skicka med bussgods än med posten? Vad innebär efterkrav förresten?
  • Teskedsmamman
    Marianne83 skrev 2008-12-13 00:34:24 följande:
    Teskedsmamman skrev 2008-12-13 00:22:36 följande: Tack för svaren! Är det dyrare att skicka med bussgods än med posten? Vad innebär efterkrav förresten?
    www.bussgods.se/pages.asp&MenuID=90

Bussgods tillhandahåller tjänsten Efterkrav för dig som vill att mottagaren skall betala varan när han hämtar den hos Bussgods. Efterkravsavgift tillkommer på fraktavgiften. Bussgods arbetar enligt nedanstående principer vid sändningar belagda med efterkrav:

Utlöst efterkrav utbetalas av mottagande Bussgods inom 10 arbetsdagar. Utbetalningen sker via plusgiro, bankgiro, bankkonto eller via utbetalningsavi. Outlöst efterkrav returneras efter 14 dagar på avsändarens bekostnad. Efterkravsbelagda sändningar får inte öppnas av mottagaren innan betalning erlagts. Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt. Fraktsedeln skall vara korrekt ifylld för snabbast möjliga hantering. Ofullständigt ifyllda fraktsedlar försenar utbetalningen. Bussgods ansvarar inte för att innehållet är vad som utlovats av avsändaren. Eventuella transportskador behandlas som vid övriga frakter.
    Bussgods är dyrare än posten, kolla här vad din försändelse skulle gå på:
    www.bussgods.se/sendpackage/
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Med Bebis

kostar 176 kr med bussgods upp till  10 kg skickade nämligen igår.
    Efterkrav tog jag summan som han skulle betala plus att jag la till frakten då får han betala den summannär han hämtar paketet, men man måste nog ha postgirokonto då, inte 100 men vi hade de iallafall

• Med Bebis

då ska paket inte över tiga 2 meter alltså man räknar i hop typ tex.50 * 50  + "20 * 20 =140 alltså understiger det 2 meter

• Teskedsmamman
    Med Bebis skrev 2008-12-13 01:06:06 följande:
    kostar 176 kr med bussgods upp till  10 kg skickade nämligen igår. Efterkrav tog jag summan som han skulle betala plus att jag la till frakten då får han betala den summannär han hämtar paketet, men man måste nog ha postgirokonto då, inte 100 men vi hade de iallafall
    På bussgods behövs inte plusgiro, däremot måste man ha det för t ex postförskott...
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Kan mottagaren betala frakten?