• Sashimi

Måla Ikeamöbler till vita?

Vi har köpt massa Ikeamöbler som är i björk. Jag undrar om det går att måla dem vita, och vilken målarfärg ska man använda då? Måste man måla dem två gånger?

(Vi kommer flytta in i en lägenhet där hela köket är ek, öppen planlösning till vardagsrummet. Kombinera ek och björk vet jag inte om det går?)

• Svar på tråden Måla Ikeamöbler till vita?
  • Tecken

Fråga: Är det massiv björk eller folie?

• Sashimi

Vissa är i fanér och en sideboard är i massiv björk.

Tecken skrev 2008-12-13 08:47:45 följande:
    Fråga: Är det massiv björk eller folie?
  • PD77

Jag har målat Ikeas LACK-möbler + Bjursås (eller vad det heter, men det är i fanér) vita. Jag använde möbelfärg. Jag slipade inte. Men använde häftgrund, vilket nästan är ett måste om man målar fanér. Sen vanlig möbelfärg. Det går ju inte att garantera att färgen sitter till 100 %. Men för mig sitter den sten verkar det som. Är jättenöjd.
    Lycka till!

• PD77

"LACK-möbler + Bjursås (eller vad det heter, men det är i fanér)"

Eller är det folie? Jag vet inte skillnaden, men bra blev det.

• Vickan I

Har också målat en massa björrkmöbler från IKEA, bla LAckhyllan, en tv-bänk, köksbord mm. Blev hur bra som hellst.

Slipade köksbordet innan, men inte de andra möblerna. Grundfärg och sedan möbel/träfärg över det.

• Grönögat

Funderar på att måla mina IKEA björkfanér vita, men blir det bra? Ser det inte väldigt målat ut, eller?

• PD77

Grönögat skrev 2008-12-13 10:50:34 följande:

Funderar på att måla mina IKEA björkfanér vita, men blir det bra? Ser det inte väldigt målat ut, eller?
    Jag kan fota hur mina blev. Tar ca 1 timme. Måste städa lite mer.
    Men jag hade ekfanér.
    Blev bra i alla fall. Ser ju inte spraylackat ut. Inte som LACK-seriens vita möbler. men det blir jämnt. Möbelfärg "smälter" ju liksom ihop.
  • Grönögat

PD77 skrev 2008-12-13 11:33:04 följande:

Grönögat skrev 2008-12-13 10:50:34 följande:
    Jag kan fota hur mina blev. Tar ca 1 timme. Måste städa lite mer. Men jag hade ekfanér.Blev bra i alla fall. Ser ju inte spraylackat ut. Inte som LACK-seriens vita möbler. men det blir jämnt. Möbelfärg "smälter" ju liksom ihop.
    Ja gärna, gör det, scysst!
  • PD77

OK, bilder finns i mitt galleri. Lite småtaskig kvalitet. Tar jag med blixt så blänker det för mycket i bordet. Tar jag utan blir det mörkt. Tog utan och ljusade upp det lite, därav de skumma tonerna.
    Bjursta är ju "ådrat". Och ådringen syns efter att man har målat, vilket jag ville. Datorbordet är inte ådrat, så det ser mer spraylackat ut.
    Hoppas det hjälper lite i alla fall.

• lightfish
    PD77
    Oj, vad bra det ser ut! Funderat på att måla bokhyllor som vi har, i björk, svarta. Nu ser jag ju att det funkar!
  • Grönögat

Wow! Det ser ju asbra ut! *tar fram penseln* ja förresten använde du pensel eller roller? URSÖT bebi btw

• PD77

Grönögat skrev 2008-12-13 14:16:03 följande:

Wow! Det ser ju asbra ut! *tar fram penseln* ja förresten använde du pensel eller roller? URSÖT bebi btw
    Haha! William tackar för komplimangen.

Jag använde gummiroller. Mycket bättre resultat än med vanlig roller. MEN, det blir mycket bubblor, så jag var tvungen att köra en extra gång utan färg ca 5 minuter efter att jag målat. Fråga i färghandeln och nämn att det blir bubblor av gummirollern. Jag har läst någonstans om ett bättre alternativ, men minns inte vad det var.

Kan bli lite "randigt" av pensel och det tar så jäkla lång tid att måla då.

Just att bero på TS-frågan; Att blanda ek och björk. Jag skulle inte ha gjort det. Mycket bättre att måla vitt. Är mycket mer harmoniskt om man har ett träslag per rum. Och ek och björk matchar inte så bra tycker jag.

Hoppas tipsen hjälp lite i alla fall.
  • Sashimi

Tipsen hjälpte absolut, tackar så mycket för utförliga svar. Ha en najs Lucia!

PD77 skrev 2008-12-13 15:32:53 följande:
    Att blanda ek och björk. Jag skulle inte ha gjort det. Mycket bättre att måla vitt. Är mycket mer harmoniskt om man har ett träslag per rum. Och ek och björk matchar inte så bra tycker jag. Hoppas tipsen hjälp lite i alla fall.
  • Everton

Vilken bra tråd! Vill själv måla mina bokhyllor vita :)

• angelberrie

PD77: Vart har du köpt glasburkarna med lock som du har på hyllan? (ser ut att innehålla fjädrar och typ socker.) Har letat efter liknande men utan att finna!

• PD77

angelberrie skrev 2008-12-14 06:46:26 följande:

PD77: Vart har du köpt glasburkarna med lock som du har på hyllan? (ser ut att innehålla fjädrar och typ socker.) Har letat efter liknande men utan att finna!
    IKEA! Bästa affären i världen! Jag köpte dem förra året. Men de brukar ju ha samma serier ett bra tag så de finns säkert kvar.

Kom på en till grej. Om ni vill ha vitt utan att att måla och på ett enkelt sätt, så kan ni använda "plastfilm".
    Men det gäller inte ytor som man använder mycket. Fönsterbrädor och vägghyllot går bra. Jag har gjort om mina fönsterbrädor. De var av ett träslag och golvet av ett annat. Ville inte måla dem så jag köpte "plastfilm istället, det finna i massa olika mönster/träslag/etc.
    Ca 50 kr metern på Bauhaus (Finns nog på andra ställen också, men urvalet är stort där).
    Det håller väldigt bra i alla fall, har inte slitits alls:

Bilder och bättre förklaring i bloggen:
    innerligarum.blogspot.com/search/label/Inredning%20-%20Tips
Svar på tråden Måla Ikeamöbler till vita?