• Ell

Nån mer vars bebis plötsligt äter mindre/oroligare?

Junie är nu 4 månader, dock född för tidigt så nästan 2 månader korrigerat. Hon äter på flaska och det har aldrig varit nåt problem men sen för några dagar sen tillbaka äter hon mycket mindre och oroligare. Hon fäktar med armarna, gråter och vrider sig i famnen. Så fort man slutar mata blir hon glad igen. Jättekonstigt! Hon kan äta typ en tredjedel av normal portion jättelungt och fint och sen börjas det. Nån som varit med om nåt liknande??

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Nån mer vars bebis plötsligt äter mindre/oroligare?
  • Softyy

Nej, jag har inte varit med om det på samma sätt som du.
    Kan det vara så att hon vill ha ett annat flöde på mjölken efter ett tag, eller så kan hon få ont i magen.. Eller helt enkelt vill inte ha mer.. barn har ju olika tillväxtperioder och äter ibland mer och ibland mindre.
    Men är du orolig tycker jag att du ska fråga på BVC och se vad dom säger.

• Flickan och kråkan

Nu har jag ammat och inte flaskamatat, men det borde väl vara på precis samma sätt. Mellan 4-5 månader var min pojke inte särskilt intresserad av att amma, åt oroligt och extremt korta stunder. Vid 5 månader visade det sig på viktkurvan. Min BVC-sköterska sa att det var vanligt just i den ålder....att de är så nyfikna och intresserade av omvärlden och allt annat att mat och sitta stilla för mat har rätt låg prioritet. Jag fick rådet att hitta den tråkigaste plats jag kunde hitta, skärma av ordentligt (hon sa att en del barn kan behöva ha tunn filt runt sig för att avskärma intryck) och göra det till en riktigt lugn stund. Bara en tanke.....

Annars får du ju prata med BVC så klart.

• Nightswimmer

Jag kan rekommendera en bok som heter "Växa och upptäcka världen"! Enligt den går barnet igenom sju utvecklingssrpång under sitt första år, och just när barnen är inne i en sådan period bli de lite extra "besvärliga". (Vill inte äta som de brukar, vill bara vara i famnen trots att de annars trivs bra i sitt eget sällskap, sover inte alls som vanligt etc.)

Ofta undrar jag nästan om de har träffat min son, eftersom beskrivningarna av beteendet är så träffande!

• lilla carro

min lilla på fyra månader är precis likadan! får i henne max 60ml varje gång.. frustrerande!

• Nightswimmer

Jag kan inte låta bli att lägga mig i igen... Letade fram boken här hemma, och citerar lite från en del som handlar om ätande när barnen är ca 19 veckor.

" Både bröstbarn och flaskbarn kan få sämre aptit. Det finns ingen anledning till oro för att barnet plötsligt lättare låter sig distraheras av saker som hon ser och hör, eller om hon snabbt börjar leka med bröstet eller nappen. Det kan ibland hända att barn vänder sig bort från flaskan eller bröstet och vägrar att äta över huvud taget. ... En del mammor upplever det som att barnet avvisar dem. Så är det inte alls. Hon är bara upprörd."

• Ell
    Nightswimmer skrev 2008-12-13 15:04:17 följande:
    Jag kan inte låta bli att lägga mig i igen... Letade fram boken här hemma, och citerar lite från en del som handlar om ätande när barnen är ca 19 veckor." Både bröstbarn och flaskbarn kan få sämre aptit. Det finns ingen anledning till oro för att barnet plötsligt lättare låter sig distraheras av saker som hon ser och hör, eller om hon snabbt börjar leka med bröstet eller nappen. Det kan ibland hända att barn vänder sig bort från flaskan eller bröstet och vägrar att äta över huvud taget. ... En del mammor upplever det som att barnet avvisar dem. Så är det inte alls. Hon är bara upprörd."
    Står det varför barnet skulle vara upprörd?
  • Ell
    lilla carro skrev 2008-12-13 13:59:17 följande:
    min lilla på fyra månader är precis likadan! får i henne max 60ml varje gång.. frustrerande!
    Skedde den förändringen gradvis eller kom som över en natt? Äter hon oftare nu eller lika som innan så hon får i sig mindre per dygn?
  • lilla carro
    Ell skrev 2008-12-13 16:08:00 följande:
    Skedde den förändringen gradvis eller kom som över en natt? Äter hon oftare nu eller lika som innan så hon får i sig mindre per dygn?
    kom över en natt.. när hon bara fått i sig typ 60 försöker jag efter en timme igen eller så men då kanske hon bara får i sig 30.. så egentligen ska man väl vänta tills dom är ordentligt hungriga men ibland verkar det som om hon är hungrig så då ger jag ju henne. glufsar i sig men helt plötsligt tar det stopp!
  • Nightswimmer

Ell skrev 2008-12-13 16:07:04 följande:

Står det varför barnet skulle vara upprörd?
    Boken beskriver det bättre än vad jag kan göra, men (enligt författarna) när barnet är inne i en mental utvecklingsfas har h*n fullt upp med att ta in alla nya intryck, så att h*n inte riktigt klarar/orkar ägna sig åt "vanliga" saker, som att äta och sova.

De här faserna kommer ungefär vid 5, 8, 12, 19, 26, 37 och 46 veckors ålder och kan vara i mellan 1 och 5 veckor! Andra tecken, förutom ätandet, är att barnet sover sämre, är klängigare och vill vara i famnen mer, suger mer på tummen, nappen eller snutten (eller alla tre, som min son...).
  • Ell
    lilla carro skrev 2008-12-13 16:12:03 följande:
    kom över en natt.. när hon bara fått i sig typ 60 försöker jag efter en timme igen eller så men då kanske hon bara får i sig 30.. så egentligen ska man väl vänta tills dom är ordentligt hungriga men ibland verkar det som om hon är hungrig så då ger jag ju henne. glufsar i sig men helt plötsligt tar det stopp!

Precis lika här! Man blir ju orolig när de inte verkar hungriga fast det gått flera timmar och hon bara vill ha jättelite!

Nightswimmer skrev 2008-12-13 16:45:36 följande:
    Boken beskriver det bättre än vad jag kan göra, men (enligt författarna) när barnet är inne i en mental utvecklingsfas har h*n fullt upp med att ta in alla nya intryck, så att h*n inte riktigt klarar/orkar ägna sig åt "vanliga" saker, som att äta och sova. De här faserna kommer ungefär vid 5, 8, 12, 19, 26, 37 och 46 veckors ålder och kan vara i mellan 1 och 5 veckor! Andra tecken, förutom ätandet, är att barnet sover sämre, är klängigare och vill vara i famnen mer, suger mer på tummen, nappen eller snutten (eller alla tre, som min son...).
    Tack så jättemycket för din utförliga beskrivning!!
  • emmiss82

samma här med vår älskling!! Det kunde va jag som skrivit TS! Jag har också den boken"växa och upptäcka..." Den är superbra!
    KRAM

Svar på tråden Nån mer vars bebis plötsligt äter mindre/oroligare?