• GöteborgsBrud

specialvetemjöl eller vanligt vetemjöl i lussekatter?

Ja vilket av dessa två mjölsorter är bäst i lussekatter? När jag tex råkade använda spec.vetemjöl i pannkakor så gick de bara sönder och degen blev som en stor fluffmassa...inget bra i pannkakssmet med andra ord. Men hur funkar det i lussekatter?

• Svar på tråden specialvetemjöl eller vanligt vetemjöl i lussekatter?
  • Dino78

Eftersom man har jäst så blir det inte bra då det är jäsmedel i specialmjöl. Jag kör alltid med vanligt och det blir alltid bra.

DIF i själ och hjärta
  • GöteborgsBrud

ok, hade lite vanligt vetemjöl hemma så det får bli en halv sats då, det räcker för oss 3 personer här hemma. 30 lussekatter känns lite mäktigt.
    tack för ditt svar, förstår jag varför pannkakorna blev så dåliga

• Pink Muffin

Jag skulle inte baka nåt utan vetemjöl special!! Matbröd, kanelbullar och lussekatter!!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • Pink Muffin

Förresten, när skulle man annars använda vetemjöl special??

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • GöteborgsBrud

jaha, nu fick jag två olika bud på hur man kan göra lussekatter...suck. ja det blev en halv sats med vanligt vetemjöl iaf.

• GöteborgsBrud

Om en sats lussekatter är ca 14 dl vetemjöl, kan jag då ta tex 10 dl specialvetemjöl och resten vanligt vetemjöl?

• Trikarn

jag använder siktat vetemjöl, fungerar skitbra!

• GöteborgsBrud

trikarn:

jo men jag hade inget siktat vetemjöl hemma bara en väldans massa specialvetemjöl

men jag har iaf provat nu med en sats, 5 ½ dl vanligt vetemjöl tillsammans med 8 ½ dl specialvetemjöl, får se hur det blir...

Svar på tråden specialvetemjöl eller vanligt vetemjöl i lussekatter?