• Haraaz

Kan man hoppa på en utbildning utan att ha kompletta grundskolebetyg?

Måste man få betygen från grundskolan godkända innan man kan läsa vidare? Kan man gå på högskola utan att ha gått gymnasiet, eller kan man läsa in både grundskola+gymnasiebetyg någonstans? Tacksam för svar...

• Svar på tråden Kan man hoppa på en utbildning utan att ha kompletta grundskolebetyg?
  • MikPel

Man måste ha allmän behörighet för att få läsa på högskola

Alltså ett gymnasiebetyg..

Du kan läsa in detta på komvux

• Haraaz

Kan man även läsa in grundskolebtygen på Komvux? Det var bara ett ämne som jag fick IG i men jag antar att jag måste göra om hela provet. Så läser man in detta på komvux eller på folkhögskola?

• Lady J

Har du ett ig från grundskolan men har slutgiltiga betyg från gymnasiet? Det är ju gymnasiebetygen det räknas på när man söker till universitetet :)

• Fidelis ad urnam

Har du gymnasiebetyg?
    Annars måste du, om det du har IG i från grundskolan är ett kärnämne, läsa in det ämnet  på  komvux för att sedan läsa in din gymnasiekompetens på komvux och sedan söka in till högskola eller universitet.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Takhiza

Man kan läsa in grundskola på Komvux.
    Du kan dock hoppa in på en gymnasienivå utbildning på Komvux utan betyg ifrån grundskolan, dock så behöver du läsa upp kärnämnena ifrån grundskolan (svenska, matte, engelska) om du inte har dom för att kunna gå vidare.

• Takhiza

Ska tillägga att man på de flesta komvux kan läsa tex grundskole matte men ändå gå utbildning till tex uska samtidigt

• Haraaz

Jag hoppade av gymnasiet i 2a året så har inga betyg alls tyvärr! Men jag vill gärna fixa till alla betyg när mammaledigheten är slut, eller om möjligt att jag kan läsa samtidigt, hemifrån kanske.
    Folkhögskolan har jag förstått att man kan gå istället för Komvux, ska jag bara läsa in gymnasiebetyg där då eller även grundskolebtyg, för att kunna få vidareutbilda mig på högskolan? Skulle gärna vilja gå något restaurang eller naturkosmetikprogram men då måste man väl få ihop några hyfsade betyg först.

• Haraaz

Jo det som är IG är ju matten från grundskolan, det är den jag måste få betyg på.

• Takhiza

Du behöver INTE ha grundskola för att få plugga på högskolan utan det är gymnasiebetygen man tittar på.

Du kan fortfarande ha betyg fast du hoppat av då man läser olika kurser. Tex "Svenska A" Du får dock inte betyg på enskild kurs om man hoppar av.

Min man hoppade av gymnasiet efter 1a året. Han har godkänt i Svenska A, Engelska A och Matte A. Dock så är det inga betyg han fick i handen utan fick skicka efter. Prata med din gamla skola

• ThisIsMe

För att läsa på gymnasieivå behöver du endast ha godkända betyg i Svenska, Engelska och Matematik motsvarande årskurs 9.

Svar på tråden Kan man hoppa på en utbildning utan att ha kompletta grundskolebetyg?