• Happy 2

Vårdnadsbidrag med syskon på dagis?

Har en dotter som fyller 1 år nu om en vecka, och en dotter som är 3 år. 3åringen går på dagis 15h/veckan. Jag hade planerat att ta ut vårdnadsbidrag för minstingenfram tills dess att hon fyller 2-3år. Och vart helt säker på att jag samtidigt fick ha kvar 3åringen på dagis. Så skickade in ansökningen och fick igår ett brev om att det inte blivit beviljat just pga att 3åringen går på dagis.
    Kommentaren: Vårdnadsbidrag kan bara kombineras med förskoleverksamhet (gäller syskon) för fyra till fem åringar (allmän förskola).
    Vet ni vad som menas med det?
    Blir jag tvungen att ta 3åringen från dagis tills dess att hon fylelr 4 år för att kunna ta ut vårdnadsbidrag, men sen i juli -09 när hon fyller 4 så har jag rätt att sätta henne på dagis igen samtidigt som jag kan va hemma med minstingen med vårdnadsbidrag?
    Hur har ni löst det som har äldre syskon som tidigare gick på dagis & tar ut vårdnadsbidrag för den lilla?

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag med syskon på dagis?
  • Teskedsmamman

På hösten det året barnet fyller 4 år ingår det i 4-årsverksamheten vilket innebär att du inte behöver betala för 15h/vecka.

Det är nog det som de talar om, och ja, vill du har vårdbidrag får du nog ta ut barnet ur verksamheten i 1 år, eller ja 8 mån blir det ju eftersom det går på 4-årsverksamheten i aug09

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • drömhus
    Happy 2 skrev 2008-12-13 13:11:54 följande:
     Blir jag tvungen att ta 3åringen från dagis tills dess att hon fylelr 4 år för att kunna ta ut vårdnadsbidrag, men sen i juli -09 när hon fyller 4 så har jag rätt att sätta henne på dagis igen samtidigt som jag kan va hemma med minstingen med vårdnadsbidrag?
    Ja, precis. Eftersom det inte går att kombinera förskola och vårdnadsbidrag så får du säga upp platsen och ansöka igen när ditt äldsta barn fyller 4 och kan börja i den allmänna förskolan som är gratis 15 h i veckan.
  • Busbellan

Det trodde jag också att man fick faktiskt, alltså ha kvar syskonet på dagis. Vårdnadsbidraget är ju faktiskt per barn.
    Min son kommer vara på dagis när jag har vårdnadsbidrag för lillasyster, men han är ju 5 år så det borde väl gå.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    MammaHela skrev 2008-12-13 13:17:43 följande:
    Svar på #42 menade jag så klart.. Ett för 3åringen med..
    Nej, man kan bara få vårdnadsbidrag för barn från det att de fyllt 1 år tills de fyller 3 år.
  • Tvillingmamma2007

MammaHela skrev 2008-12-13 13:17:43 följande:

Svar på #42 menade jag så klart.. Ett för 3åringen med..
    Fast man kan ju bara få vårdnadsbidrag för barn mellan 1-3 år juh! Jag trodde också man fick ha äldre syskon på dagis (över 3 år) samtidigt som man hade vårdnadsbidrag för yngre, suck, då är det ett 1 års glapp där då mellan 3-4 dåligt uttänkt!

Det är ju ändå per barn!
  • fanny20

Har inte full koll på vårdnadsbidraget heller, men man kan väl bara få det för barn mellan 1-3 år sen måste väl en viss del av fp vara ut tagen.

HAr du inte föräldrardagar kvar så att äldsta kan vara på dagis och ta vårdnadsbidraget när hon blir 4 och dagis platsen gratis.

• Busbellan

Hittade detta på ens kommuns hemsida ang. vårdnadsbidraget

Kan äldre syskon gå kvar på förskola?
    För den som arbetar kan äldre syskon behålla sin förskoleplats. För den som är hemma med vårdnadsbidrag har syskon rätt till 15 timmars barnomsorg enligt gällande taxa.

• drömhus
    Nogula skrev 2008-12-13 13:22:27 följande:
    Hittade detta på ens kommuns hemsida ang. vårdnadsbidragetKan äldre syskon gå kvar på förskola?För den som arbetar kan äldre syskon behålla sin förskoleplats. För den som är hemma med vårdnadsbidrag har syskon rätt till 15 timmars barnomsorg enligt gällande taxa.
    Kanske olika kommuner har olika regler?
  • Busbellan

Nu läste jag på lite fler kommun hemsidor. I vissa kommuner får man ha sitt andra barn på dagis 15 timmar, medans i andra får syskonet bara gå på dagis om han/hon tillhör allmän förskola, alltså är 4-5 år.

• Busbellan
    drömhus skrev 2008-12-13 13:23:25 följande:
    Kanske olika kommuner har olika regler?
    Japp, det verkar så, kolla mitt inlägg ovan
  • Happy 2

Oj här hade ni svarat snabbt :) *suck* ja då verkar det som om att att det blir lite fattigt fram till sommaren :/ Alltså jag va helt säker på att jag hade tolkat reglerna rätt om att 3åringen fick va kvar på dagis. Men där ser man :( Men ska ringa kommunen på måndag & se om det bara är här i våran kommun som reglerna är sådana eller hur det ligger till med allt. Men till saken hör den åxå att min sambo ringde för någon ,ånadsen & frågade angående just detta & måde jag & min sambo tyckt minnas att vi fick som svar att det var helt okej att ha kvar 3åringen på dagis. Just därför har jag inte funderat mer över detta. Nåja... tack ändå alla ni som svarat :)

• enny signatur

Ussh vad trist! Trodde inte de höll i hop syskon, en uppenbarligen :/

TS: fundera noga på om de tär värt det för din dotter, vill hon inte vara kvar där?

Svar på tråden Vårdnadsbidrag med syskon på dagis?