• Flikkzz

Kan en katt tro att hon är mamma över alla??

Vi har världens underbaraste Birma på 7 år. Jag har fått för mig att hon tror att hon är mamma över alla i huset. Håller hon på att tvätta sig kan man sträcka fram handen så tvättar hon den grundligt.
    Om hon är kelig så stryker hon sig mot handen, sen måste hon tvätta handen lite grann.
    Likaså om man ligger bredvid henne och hon tvättar på sig så kan hon börja tvätta en i ansiktet.
    Kan katter få moderskänslor även över en människa.
    Hon ska alltid tvätta på de andra katterna och är som en mamma mot dom.

• Svar på tråden Kan en katt tro att hon är mamma över alla??
  • Haraaz

Jag tror det, de kan iallafall bry sig väldigt mycket om människor och andra djur, som hundar, kycklingar osv. Fast så är det väl med många djur, iallafall hundar och katter. Jag hade en hund en gång som ammade kattungarna, haha.

• Flikkzz

Haraaz skrev 2008-12-13 14:06:23 följande:

Jag tror det, de kan iallafall bry sig väldigt mycket om människor och andra djur, som hundar, kycklingar osv. Fast så är det väl med många djur, iallafall hundar och katter. Jag hade en hund en gång som ammade kattungarna, haha.
    nee va gulligt=) ja mig gör det inget att hon vill tvätta o fixa me alla.=)
  • Haraaz

Ja, det var ju en gammal hund som fått många valpar som blivit vuxna för länge sen, så jag tror kattungarna väckte någon form av moderskänslor hos henne eftersom hon värnade så om dem. Men sånadär gulliga katter har jag också haft, väldigt mysigt att bli ompysslad hehe. Men till din fråga, jag tror nog katter kan ha moderskänslor för andra än sina egna ungar, det märker du ju också på henne.

• Fru annmi

Mjauuu...
    Din lilla tjejja gör så för att "tala om" att du ingår i hennes revir,skulle ja tro...Hon Doftmarkerar...

• Mornie Alantie

Jag har haft många katter som gjort så, även hanar, både okastrerade och kastrerade. Katter slickar varandra ibland. Jag tror att det är något sätt att visa att de är vänner. Jag känner mig hedrad när en katt slickar mig, jag tar det som att katten tycker om mig och litar på mig.

• Mysen

Jag har en hankatt och han har gjort så sedan han var kattunge... O han gör det på alla men mest på matte förstås

• tinnatim

min kastrerade hankatt gör så på mig med, fast han slickar bara på min nästipp.. på natten.. när jag vill sova :)

Svar på tråden Kan en katt tro att hon är mamma över alla??