• Elater

Kan man koka fudge utan termometer? Recept från Buffé...

Hej!

Jag försöker göra receptet från ICAs buffé (Lingonfudge, sida 17 i mitten) men jag har ingen termometer.

Det står att man ska koka fudgen till ca 125`C. Nån som vet hur lång tid det tar, i runda slängar? Kan man göra kulprovet istället?

Alla tips tas emot tacksamt!
    KRAM!

• Svar på tråden Kan man koka fudge utan termometer? Recept från Buffé...
  • NNN

vi gjorde fudge förra helgen, med en termometer som bara gick till 120° så vi fick chansa lite på slutet, men kulprovet funkar utmärkt! vad kan det ha tagit... en kvart kanske?

vi gjorde med mörk choklad och pepparkakskryddor... mycket uppskattat av släkten :)
    lycka till!
  • yvonn

jag gjorde receptet på lingonfudgen hade termometer men det misslyckades. Jag rörde emellanåt medans det kokade det ska man inte göra för då sockrade det sig

• Elater
    Svar på #2
    Ja, usch - visst var det svårt!!!

Min fudge blev helt misslyckad (hade ingen termometer och kokade ca en kvart, men det var i en liten kastrull - då tar det tydligen längre tid...)

Jag hittade ett annat fudgerecept som var enklare: (men dyrare )
    400 gr choklad
    375 gr kondenserad mjölk (en burk)
    25 gr smör

>bryt sönder choklad, häll i mjölk och klicken smör. Smält över vattenbad.

Klä en form med aluminium

>Häll i smeten i formen, låt stå kallt på balkongen (eller i kylen) ett par timmar tills det stelnar. Skär i mumsbitar.

Jag har provat följande kombinationer:

Mörk choklad + 2 dl små marshmallows + 1 dl mandlar (MYCKET LYCKAT!

Vit choklad + saffran + frysta hallon (Lite misslyckat, hallonen vattnar sig - men väldigt gott med saffran!)

Vit choklad + tranbär + mandlar (lite misslyckat, tranbären vattnar sig och jag tycker de är lite väl sura. Men ganska gott på nåt sätt ändå... )
Svar på tråden Kan man koka fudge utan termometer? Recept från Buffé...