• Lillamy83

Nyår, alkohol och amning

Hej! Nu börjar det ju närma sig nyår och jag funderar på att lyxa till det med att kanske dricka en smirnoff ice då. Min fråga är då: hur lång tid tar det för alkoholen att lämna kroppen? Dvs hur länge måste jag ge mitt barn ersättning innan det är lugnt att amma igen? Någon som vet?

• Svar på tråden Nyår, alkohol och amning
  • La Lola

Från kostråden för ammande:
    "Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • grodbarnet

Du kan amma direkt utan att vänta. Det blir nämligen mycket lite alkohol i mjölken när mamman dricker alkohol. Om man till exempel dricker så att man får 1 promille alkohol i blodet blir det 1 promille i mjöllken också vilket är betydligt mindre än i lättöl, så det är inte farligt för barnet att amma när man dricker alkohol

• Gladabarnensmamma

med 2 glas vin i kroppen blir det ungefär detsamma som att ge en helammande 6-kilos bebis 1 tsk lättöl (eftersom mjölken innehåller promille, inte procent...) men om du verkligen vill vara säker så skulle jag vänta ca. 4 timmar efter varje standarddrink (dvs. 4 cl 40% / 1 glas vin / 1 starköl).

• Marlene

enligt livsmedelsverkets nya rekommendationer så är det ok att dricka 1-2 glad vin 1-2 ggr i veckan

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

dock bör man inte hantera barn påverkad av alkohol! Men det gäller ju alla, inte bara mammor som ammar.

• Melly

Du kan amma direkt eftersom att den alkoholen som det blir i bröstmjölken blir så liten så att den går knappt att mäta Alkoholen späds ju ut i mjölken så att mjölken får samma promillehalt som du får i ditt blod. och att dricka en dryck som innehåller tex 1 promille alkohol är ju mindre än lättöl som nån skrev så att det är lugnt

Men att om du dricker så att du känner dig påverkad så låt nån annan bära barnet.

Svar på tråden Nyår, alkohol och amning