• jagälskarallaminabarn

Fråga om terminalglasögon

Jag kommer ev få terminalglasögon då jag har jobbigt med synen vid arbete framför datorn (ska till optikern till veckan). Är nyfiken på om ni som har sådana klarar er med dem på jobbet eller behöver ni byta till era "vanliga" när ni inte sitter framför datorn? Måste man byta till sina ordinarie glasögon exempelvis vid lunch, möte o s v?

För egen del åker jag kollektivt till mitt arbete så bilkörning är inte aktuellt. När jag inte har datorjobb är det allmän administration som gäller, t ex kopiering, sortera in papper i pärmar etc. Vet att jag kan fråga optikern men tänkte prova här först, tack på förhand för hjälpen!

Med vänliga hälsningar

Ulrika

• Svar på tråden Fråga om terminalglasögon
  • abnoc

Terminalglasögon är gjorda för ett visst avstånd, ungefär 70 cm så man ser datorn bra. Sedan blir det suddigare både närmare och längre bort så du ska inte ha dem annat än framför datorn. Ibland missar jag att ta av mina när jag ska gå till skrivaren som står i ett annat rum och då blir jag "vimsig".
    Däremot är de väldigt avkopplande för ögonen när man sitter framför datorn o har rätt avstånd

Svar på tråden Fråga om terminalglasögon