• Eliin80

Ni som delar säng med ert/era barn, delar ni även täcke?

De gånger Elise sovit i min säng har vi alltid haft samma täcke. Men nu har jag läst att det kan vara farligt, att hon kan bli för varm och dö av PSD. Hur gör ni?

Och så måste jag ju fråga. Om Elise nu överlevt att dela täcke med mig från juli månad, skulle hon ändå helt plötsligt kunna bli för varm och dö?

/Elin

• Svar på tråden Ni som delar säng med ert/era barn, delar ni även täcke?
  • decemberbabe

vi låter sonen ha sitt eget ikea-täcke i våran säng, samt sin egen kudde eftersom våra är för stora..

• Melly

Ja nu så gör vi det men nu är hon 10 mån.När hon var liten så hade hon em egen tunn filt så att hon inte skulle bli för varm

• Alexandra84

jag har sammsovit med båda barnen, pojken i 2½månad och med dottern i 5månader.
    Dom har alltid sovit under mitt täcke och inget har hänt dom!
    Jag har kännt att jag har haft bättre koll genm att dela täcke, dom har altid legat suoernära så jag har kännt att dom andas, och ärven då kunnat kolla hur varma/kalla dom varit.

Kommer sammsova under smma täcke med sonen som beräknas att födas i april med.

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Liaaa

Våran har sin kudde men han "delar" täcket. han har en helkropps pyamas och puttar undan vårt täcke när han tycker det blir för varmt....så han ligger utan oftast

• Svart ros

Jag samsover med min son under samma täcke. Han älskar värmen och att ligga tätt intill mig så det har aldrig funkat när jag i början lät han sova under eget täcke/filt.

• MissLilo

ja, men han kröp själv under den när han väl började krypa.
    Sen att båda barnen vilel liga och flåsa i armhålan är en annan sak.

• Tyche82

Vi hade väl en idé att barnen skulle sova under eget täcke men det ville dom knappast. Självklart vill man ligga intill mammas varma kropp och snutta och även om dom inte snuttat har dom valt våra varma kroppar.

♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • clembke

Våran son ligger oxå under samma täcke som mig. Då jag vaknar titt som tätt av honom så känner jag alltid på honom så att han inte är för varm. Men har funderat på att ta hans täcke till sängen så han få eget.

• santanas

I början när vi samsov sonen och jag så låg han under mitt täcke. Jag upptäckte att han blev så varm så jag började ha en frottéhandduk över honom och sedan 4 månaders ålder (är nu 14 månader)så har han bara pyjamas på sig. Alltså varken täcke eller filt.

• Busbellan

Min dotter har alltid vägrat täcke så hon sover utan

Mamma till Nora, August och Ella
  • Agent 355

min 5 månaders ligger emellan mig & pappan i sängen. han har alltid haft egen kudde & sen ett bra tag tillbaka har han också eget täcke om han vill ha täcke, ett litet hemmagjort påslakan med klippt tunn fleese i. han gillar att ligga nos mot nos men har aldrig krävt annan kroppskontakt utan har sin egen lilla sovyta, det har gjort att eget täcke helt enkelt är bäst för oss.

• cloudberry79

Det har varierat. I början hade han eget täcke, men nu kryper han in i armhålan på oss och sover där hela natten, under vårt täcke. Jag är inte orolig nu längre, han är 15 månader snart, men får vi fler barn så kommer vi ha eget täcke åt dem de första månaderna iallafall.

Skillz that Killz 10k+
  • wooonderchild

min tjej sover utan täcke, hon vill ändå inte ha de på sig.
    Men ibland då jag tyckt att de är kallt har jag lagt över henne en filt.
    Är de farligt att ha samma täcke??*undrar*

• Jasoba

min dotter på 2 mån sover under mitt täcke. Hon vill ha kroppskontakt. Ligger hellst i min armhåla och sover

• gromitgirl

Vi delar täcke nu. I somras då hon var så liten och det var varmt hade hon egen tunn filt då jag var orolig för psd.
    Hon har faktiskt ingen kudde när vi samsover, bara jag... Den jag köpte från ikea var från ett år så jag har väntat. I vagnen och vaggan har jag gjort kudde av en handduk.

• Vår stora lillbebis

Vår son, 4 månader som sover mellan oss har en egen tunn filt men det beror främst på att han blir supervarm, ligger han under mitt täcke blir han alldeles blöt av svett. Så jag tror att det viktigaste är att du håller koll på temperaturen på henne.

Superfint namn förresten Elise, det namnet hade vi tänkt ut om vi hade fått en flicka men nu blev det en Hannes istället=)

• Eliin80
    ahn skrev 2008-12-14 17:47:09 följande:
    Vår son, 4 månader som sover mellan oss har en egen tunn filt men det beror främst på att han blir supervarm, ligger han under mitt täcke blir han alldeles blöt av svett. Så jag tror att det viktigaste är att du håller koll på temperaturen på henne.Superfint namn förresten Elise, det namnet hade vi tänkt ut om vi hade fått en flicka men nu blev det en Hannes istället=)
    Tack! Och lustigt nog hade vi bl a Hannes på vår pojknamnslista!

/Elin
Svar på tråden Ni som delar säng med ert/era barn, delar ni även täcke?