• Emsebamse

Stiltonost får man äta det tro?

Såhär i jultider brukar vi äta stiltonost. Kan man äta det som gravid tro eller är det också ett nej nej?
    Läste på förpackningen och det stod att den var gjord på pastöriserad mjölk. Tänkte att det var kanske ok för osten är ju packeterad i en lite kruka men det finns kanske en möjlighet att den blivit kontaminerad igen.
    Nån som vet?

• Svar på tråden Stiltonost får man äta det tro?
  • Emsebamse

Nä nu googlade jag det och det ser inte bättre ut än att jag får avstå Stiltonosten i jul

• MissGreyMountain

Alltså, i min familj så är Stilton en självklarhet.
    Men dom senaste åren så har jag och min syster turats om att vara gravida (frestat varandra med stilton, då den gravida inte får äta den). Vi har då låtit bli och det har varit en självklarhet.
    Jag brukar stå och läsa på mögelostarna (då jag är skitsugen) och det står på dom flesta att dom är gjorda på pastoriserad mjölk, har frågat på mvc men fått stort NO NO. Nu äter jag brie, men jag vet inte om man får det heller egentligen?

Nu inför julen så tänkte jag.
    Men om man lägger en burk stilton i frysen i tre dygn då?
    Då borde man väl få käka den?

• Carro W

Här kan man läsa om listeria och vilka ostar som rekommenderas att inte äta. Det går inte att frysa bort listeria.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • JenLyckan

Brie har jag fått för mej att man inte får äta det heller..

• MissGreyMountain

Vad är listeria? Är inte det bara ngt som finns i möglet?
    (Tänkte åtrligen på om man får äta brie)
    Det finns ju en ost också som är
    nästan som brie som innehåller massa grönpeppar,
    får man äta den då?

• Carro W

Om osten liknar brie så borde det vara en vitmögelost (heter det väl?).

Anledningen till att man inte ska äta mögelost av pastöriserad mjölk är
    Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.

Risken är säkert väldigt låg men iaf jag vill vara på den säkra sidan och veta att jag har gjort allt jag kunnat.

• MissGreyMountain

Kikade på länken. Vad är kittost?

• Emsebamse

Nä brie bör man inte heller äta
    Jag får helt enkelt göra varma mackor med de ostarna för avstå dom helt det kan jag inte.

• MissGreyMountain

Vill ni veta en hemlis?
    Ibland tar jag ett glas vin också.
    Är i vecka 31 och har fortfarande inte sluta snusa.
    Igår åt jag rå lax, ikväll ska jag ta en liten bit brie.
    Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det!
    :P

• Carro W
    MissGreyMountain skrev 2008-12-13 19:06:01 följande:
    Kikade på länken. Vad är kittost?
    sv.wikipedia.org/wiki/Kittost
  • La Lola
    MissGreyMountain skrev 2008-12-13 19:10:52 följande:
    Vill ni veta en hemlis? Ibland tar jag ett glas vin också. Är i vecka 31 och har fortfarande inte sluta snusa. Igår åt jag rå lax, ikväll ska jag ta en liten bit brie. Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det! :P
    Rå lax är ju ok enligt kostråden.......
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • MissGreyMountain

La Lola skrev 2008-12-13 19:39:51 följande:

Rå lax är ju ok enligt kostråden.......
    Men jag tror inte att Catch eucalyptus är helt ok va? :)
  • exiteme

Vill ni veta en hemlis? Ibland tar jag ett glas vin också. Är i vecka 31 och har fortfarande inte sluta snusa. Igår åt jag rå lax, ikväll ska jag ta en liten bit brie. Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för det! :P
    Går inte hissen hela vägen upp???
  • Kajsan
    MissGreyMountain skrev 2008-12-13 20:29:37 följande:
    La Lola skrev 2008-12-13 19:39:51 följande: Men jag tror inte att Catch eucalyptus är helt ok va? :)
    Ja det är ju inte nån stor grej om man jämför med att du ger ditt spädbarn vin.
    Men visst, kommer du göra det i nappflaskan sen när den kommer ut på BB också så varför inte börja redan nu?
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • listo
    Om du har missat kostråden så finns de väldigt lättillgängliga på www.slv.se
    listoplisto.blogspot.com - din grädde på moset
Svar på tråden Stiltonost får man äta det tro?