• Anonym

Vad tjänar ni som har beredskap?

Jag har börjat på ett jobb där det kommer ingå beredskap såsmåningom. Man har en vecka åt gången och under den tiden ska man kunna vara på jobbet inom 1h oavsett tid på dygnet. Om jag förstått det rätt brukar man få 5-7000 för en vecka (inklusive övertiden när någon ringer). Är det bra/dåligt/normalt?

• Svar på tråden Vad tjänar ni som har beredskap?
  • Anonym (M)

jämfört med mej som kör taxi och har beredskap så är det bra.. kallas man inte ut på sin beredskap så får man 0:- fast då har vi inte beredskap långa stunder utan bara några timmar åt gången. men det är endå surt om man jobbat 05-17 och har beredskap till 20.00 och sen ska upp igen 04.00.

• Anonym

Jag har enbart beredskap på arbetsfria dagar, och får du 15 min kval övertid per beredskapstimme dock minst 3 timmar per tillfälle.
    Har normalt beredskap i 12 timmars omgångar, vilket då ger just 3 timmar kvalificerad övertid.
    Måste man jobba så tillkommer då arbetstiden som övertid. Dvs på ett 8 timmars pass, så får man 11 timmar kval övertid.

• Anonym (IT)

Vilken bransch är det du jobbar i? Det är kanske olika mellan olika branscher.

Jag jobbar inom IT, och vi ersätter den personal som går på veckoberedskap med 4950 kronor per vecka (plus extra ersättning för storhelger med 655 kronor). Övertidsarbete, dvs utryckning under beredskap, ersätts med minst tre timmar. Det beloppet beror på vad du har för lön samt om det är kvalificerad övertid eller inte.

Dessutom finns EU-lagstiftning som säger att medarbetare får arbeta max 11 dagar i sträck utan sammanhängande ledighet. Detta innebär att om du haft veckoberedskap måndag-söndag så kan du bara jobba måndag-torsdag veckan därefter, sen får du fredagen ledig utan löneavdrag. Extra semester är ju också värt pengar.

• Anonym

Intressant eu-lag... undrar om jag vågar nämna den på jobbet

Jag jobbar oxå inom it

• Anonym (IT)

Anonym skrev 2008-12-14 08:38:25 följande:

Intressant eu-lag... undrar om jag vågar nämna den på jobbet Jag jobbar oxå inom it
    Jag vet inte om den kan avtalas bort i förhandlingar med facket, men jag tror inte det. Du kanske kan kolla med någon jurist, för att ha på fötterna om frågan blir aktuell med din arbetsgivare.
  • Anonym

Jag har också beredskap inom it, en vecka åt gången. Vi har nånting på 14kr i timmen vardagar och dubbelt så mycket på helger när ingen ringer. Vid samtal får vi vår vanliga lön (dubbel på helger även där), varje samtal ger minst en halvtimme betalt även om det tar kortare tid. Det är väldigt sällan vi behöver ge oss iväg hemifrån. Jobbar inom offentliga sektorn så det är väl en förklaring till den dåliga ersättningen.

• Winnertaco

Min sambo hade 7000 kr extra varje vecka när han hade beredskap, oavsett om det blev massor av jobb eller ingenting. Oftast var det jobb nästan jämt!

Detta var innan lagarna om dygnsvila och 11 dagar i sträck. Han upplevde det inte alls som jobbigt,han tycker att det är jobbigare nu när de inte har bestämda veckor utan blir uppringda när som helt för förfrågningar om de kan åka på fel.

Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Anonym (IT)

Anonym skrev 2008-12-14 08:48:13 följande:

Jag har också beredskap inom it, en vecka åt gången. Vi har nånting på 14kr i timmen vardagar och dubbelt så mycket på helger när ingen ringer. Vid samtal får vi vår vanliga lön (dubbel på helger även där), varje samtal ger minst en halvtimme betalt även om det tar kortare tid. Det är väldigt sällan vi behöver ge oss iväg hemifrån. Jobbar inom offentliga sektorn så det är väl en förklaring till den dåliga ersättningen.
    Det kanske är skillnad om man jobbar på en intern IT-avdelning eller om man jobbar på ett externt IT-företag? Hoppas det i alla fall - olika avtal på olika bolag skapar ju konkurrensorättvisor annars (någorlunda lika bör de ju i alla fall vara).
  • Anonym

Jag tror att vi får dubbel lön om de ringer utanför arbetstid och att man då alltid får minst 1h. Nu ska systemet göras om lite vid nyår så man får lite extra befogenheter även under arbetstid men exakt hur det blir och om det påverkar ersättningen har jag ingen aning om. Förutom att vara tillgänglig på telefon så tror jag man förväntas gå in och kolla mailen nån gång under helgen så att det inte kommit massor med felrapporter men det får man inte extra betalt för.

• Anonym

(jag som skrev inlägg nr 6) Glömde att skriva att vi även får ledig halva torsdagen och hela fredagen efter att vi har haft beredskap.

• Anonym

Anonym nr 6&10, brukar det ringa ofta hos er? Vad jag har hört ringer det i genomsnitt 1 gång per vecka så det är ju inte så ofta.

Svar på tråden Vad tjänar ni som har beredskap?