Något gott med bladspenat?
Inventerade frysen nyss och hittade ett paket bladspenat.
Undrar vad jag kan göra med den?
Går det att göra något gott till fläsk karren vi ska äta ikväll?
Tips önskas!
Inventerade frysen nyss och hittade ett paket bladspenat.
Undrar vad jag kan göra med den?
Går det att göra något gott till fläsk karren vi ska äta ikväll?
Tips önskas!
Tips:
Fräs olivolja och vitlök....sedan har du i spenaten, plus lite salt och peppar.
Koka pasta och rör ihop det hela.
Toppa av det med permesan...kanske lite soltorkade tomater.
Mumma!
Lite socker och muskot i spenaten gör susen!
Vegetarisk lasange!!!!!
Ostsås + lasangeplattor + bladspenat + en stor burk keso+ en burk krossade tomater + muskot.
MUMS!!!!!
Paj med fetaost och bladspenat!! bre lite pesto i pajformen innan du lägger i fyllningen - det blir jättegott...oj nu blev jag hungrig.
Fräs lite rödlök och lite bacontärningar. In med spenaten och lite grädde. Och sist, men inte minst, en stor bit med gorgonzolaost i.
Inte nyttigt precis, men jättegott till pasta
Snabbmat som äts ibland här hemma är pasta med bladspenatfräs.
Fräs vitlök, spenat, hackad gullök i olja - häll på en skvätt matlagningsgrädde, lite riven parmesan och eventuellt hackade soltorkade tomater. Har man vittvin hemma är det mums att hälla lite av det i såsen
Servera med ännu mer parmesan och tomat&rödlökssallad..
Snabbmat som äts ibland här hemma är pasta med bladspenatfräs.
Fräs vitlök, spenat, hackad gullök i olja - häll på en skvätt matlagningsgrädde, lite riven parmesan och eventuellt hackade soltorkade tomater. Har man vittvin hemma är det mums att hälla lite av det i såsen
Servera med ännu mer parmesan och tomat&rödlökssallad..
Spenat, vitlök, rödlök, rökt lax och creme fraiche. Servera med färsk pasta.
Lasange med spenat i köttfärssåsen.
Fisk tillagad i ungen med spenat och hollandaissås över.
Jag brukar göra en ljummen sås av creme fraiche och spenat, tina och värm spenaten, ta av grytan från värmen, blanda ner creme fraice (ca 50/50 med CF och spenat), krydda med muskot, salt, och peppar.
Helgott till t.ex. ugnsrostade grönsaker!
Spenatpaj - man kan ju ösa i vad som helst Själv är jag förtjust i spenat och svamp (helmums med keso i äggstanningen oxå!)
Risotto på avorioris blir väldigt gott med lite fräst spenat till! (och vad man nu vill ha i mera, typ svamp, skinka, paprika etc)
Tortellini med spenat (lite mer avancerat dock men himla mums!) Gör en röra av spenat och mozarella och kryddning efter behag, fyll pastadegen, koka - NJUT!
Pizzafyllning: spenat, parmaskinka, soltorkade tomater, ruccola, mozarella och vitlök! MUMS!
/my
*som äter minst ett kilo spenat i veckan *
Skinka på bladspenat är kanongott..
1 burk skinka
1 pkt bladspenat
250 g mjukost
2 dl kaffegrädde
0,5 tsk paprikapulver
1-2 msk ströbröd
Tina bladspenaten och bred ut den i en form.
Skär skinkan i skivor och lägg den över bladspenaten.
Blanda ost, grädde och paprikapulver. Häll över skinkan.
Strö över ströbrödet.
Grädda i 250grader i 15 min.
Servera med kokt potatis.
Hoppas det smaka :)
Det där bladspenatpaketet är bra gammalt nu, va? Här kommer ett recept för framtida överblivna paket:
Värm spenaten tillsammans med 2 dl Kelda (eller annan grädde), 1 dl crème fraiche, 100 g mögelost, en vitlöksklyfta, salt och peppar. Låt puttra ungefär 5 minuter. Blanda i ca 1/2 dl hackade valnötter. Koka osttortellini och blanda med såsen. Servera med parmesan.