• Svar på tråden Vattenförgiftning!!!
  • Miss Maya

Rekommendationen är ju ca 2-3 liter vatten/dag, men då räknar de med att man får i sig delar av det via mat. Jag vet såna som dricker 5-6 liter per dag, men mår bra. De kanske har ett arbete som gör att de svettas mycket och då behöver de ju mer.

Jag har letat på massa ställen om en ungefärlig mängd för att de ska börja bli farligt, men har inte hittat något. Men äter man så lite som den här kvinnan gjorde och dricker flera liter vatten per dag blir det nog väldigt farligt. Vilket hennes familj fick erfara. Det farliga är ju att allting i kroppen späds ut för mycket. Det blir en enorm obalans, därav det farliga. Kroppen hinner inte hantera intaget.

Men den här kvinnan hade väl dessutom ätit lite och druckit mycket vatten en längre period?

• Miss Maya

Eller för att förtydliga är det ju salterna i kroppen som späds ut.

Har man kräksjuka eller svettas mkt en varm sommardag samtidigt som man äter dåligt, är det ju bra att "spetsa" vattnet med lite salt och socker.

• Maddisen80

mamma är bäst skrev 2008-12-13 20:02:45 följande:
    2 -3 liter om man äter mindre en 500 gr grönsaker om dagen annars ska man dricka 1-2 liter vatten om man äter mer än 500 gr grönsaker det har jag fått reda på via lchf

Svar på tråden Vattenförgiftning!!!