• Anonym

Sova naken

Jag har en dotter på lite drygt 3 år. Vi sover i samma sovrum pga liten lägenhet, dock ej samma säng. Jag sover för det mesta naken, men har nu börjat fundera om det är så "lämpligt". Tänker då på hur det ska uppfattas av omgivningen om/när dottern nämner det. Jag tycker att nakenhet är naturligt, i alla fall på hemmaplan, och jag tycker att det är skönt att sova naken. Går aldrig naken hemma på dagtid, utan helt enkelt enbart när jag sover. Är det dags att dra på sig ett par trosor för att det inte ska missuppfattas?

• Svar på tråden Sova naken
  • Gumlan

Sov du naken... inget jag skulle reagera på. Säkert någon som reagerar, men det är alltid folk som reagerar på allt. Garanterat ingen som tar skada av att du sover naken så skit i om det stör någon

• Lalalong

Vår dotter är 2,5 och sover också i samma rum som oss (vi bor i en tvåa). Och ofta sover hon faktiskt i samma säng som oss också. Vi sover alltid nakna båda två. Vi gör ingen stor affär av att vara naken. Det är helt enkelt så att under kläderna ser man ut så här, mamma ser ut på ett sätt, pappa ser ut på ett sätt, Mamma och Klara har snippa och Pappa har snopp (fast hon vill gärna ha en snopp hon också. Hon brukar säga det när vi byter blöja "Mamma, du ska köpa en snopp till mig" ) o.s.v. 

Tycker inte alls det är något konstigt med det. 
  • Anonym

Både ja och nej...man kan ju alltid sätta sig på sängen och klä av sig där (och på sig) så man inte har kläderna långt från sängen.
    Sedan kan man ju ha ett nattlinne av mjuk el. silk material som inte känns på kroppen.
    Det är väl mer om hon skulle komma upp i din säng (och vilja sova där) som det kanske inte är helt hundra...
    Min åsikt!

• Gumlan
    Lalalong skrev 2008-12-13 23:27:41 följande:
    Vår dotter är 2,5 och sover också i samma rum som oss (vi bor i en tvåa). Och ofta sover hon faktiskt i samma säng som oss också. Vi sover alltid nakna båda två. Vi gör ingen stor affär av att vara naken. Det är helt enkelt så att under kläderna ser man ut så här, mamma ser ut på ett sätt, pappa ser ut på ett sätt, Mamma och Klara har snippa och Pappa har snopp (fast hon vill gärna ha en snopp hon också. Hon brukar säga det när vi byter blöja "Mamma, du ska köpa en snopp till mig" ) o.s.v. Tycker inte alls det är något konstigt med det. 
    haha som mig när jag var liten :p ja var sååå besviken på att jag inte hade nån snopp
    Anonym skrev 2008-12-13 23:28:45 följande:
    Både ja och nej...man kan ju alltid sätta sig på sängen och klä av sig där (och på sig) så man inte har kläderna långt från sängen. Sedan kan man ju ha ett nattlinne av mjuk el. silk material som inte känns på kroppen. Det är väl mer om hon skulle komma upp i din säng (och vilja sova där) som det kanske inte är helt hundra... Min åsikt!
    Varför måste man ha kläderna nära sängen? *fniss* Vad gör det för skilnad om dom ligger på nattduksbordet eller en stol några meter därifrån? :p
  • Ilonasmamma

sov du naken om du vill...händer att sambon sover naken...om han duschar innan läggdags...jag sover oftast med ngt på, beror på temeperatur i rummet osv.

ibland kommer dotter till vår säng oxå..och då kan det hända att nån av oss är nakna..eller båda..har vi somnat nakna på kvällen/natten så tar vi inte alltid på oss ngt*ler*

dock har vi oftast fönstret öppet så nu på vintern har vi mer på oss annars fryser man ju rumpan av sig

sen går vi ibland upp nakna till o från badrum osv..helt naturligt alltså.

• Lalalong
    Anonym skrev 2008-12-13 23:28:45 följande:
    Både ja och nej...man kan ju alltid sätta sig på sängen och klä av sig där (och på sig) så man inte har kläderna långt från sängen. Sedan kan man ju ha ett nattlinne av mjuk el. silk material som inte känns på kroppen. Det är väl mer om hon skulle komma upp i din säng (och vilja sova där) som det kanske inte är helt hundra... Min åsikt!
    Varför skulle det inte vara helt hundra om hon vill sova i samma säng som en naken förälder? Intressant att veta hur andra resonerar bara. Jag tycker inte det är konstigt på något sätt att Klara sover hos oss ibland även om vi inte har kläder på oss. 
  • Ilonasmamma

minns dotterns min när hon insåg skillnaden mellan mamma och pappa..jag o sambon va vakna och nakna..vet inte om vi hade duschat/sexat..minns faktiskt inte...

dottern vaknade iaf när vi stod och borstade tänderna och ville gå på toan brevid.

hon sitter, sitter, tittar på pappas snopp, mammas snippa, sin snippa...sen trilla poletten ner, hon så faktiskt lite chockad ut..och då va hon 2år och har ju duschat och badat med både mej och sambon sedan hon va bebis så det va ju inte första gången hos såg oss nakna..men hon koppla väl inte riktigt innan att det va skillnad.

• Anonym
    Svar på #6
    Har absolut INGET emot nakenhet så sett.
    Att komma in när någon förälder duschar är ju ok för mig.
    Att man byter om på badhus/stranden när alla ska bada.
    Eller att man kanske till och med solar topless på någon strand är okej för mig som exempel.
    Men vad jag menar så om det är på ett ställe där ett barn inte kan "välja" som tex trång lght att se sin föräldern naken tycker jag inte det är helt hundra... Eller om barnet har mardrömmar så är alternativet bara ett, att lägga sig bredvid en naken mamma eller ligga kvar i sin säng (tänk på att ett barn långt upp i åldern har svårt att säga vad de tycker om vissa saker).
    Min erfarenhet är att min mamma sprang om kring naken hemma, på väg till duschen skulle hon ALLTID säga något först (när hon var naken) och på badstränder går hon knappt till ett undanskymt ställe och byter om bl.a. Detta har vi tre barn aldrig gillat och vi är mellan 30-35 år, visst vi började väl säga till i övre tonåren men det skiter hon i. Jag är en väldigt språklig person så det är inte så att det har varit speciellt tyst.
    Men vi har verkligen HATAT det! Just på grund av att man inte har ett val! I ett badhus/badrum eller föräldrarnas rum kan det vara på sin plats eftersom det hör till att man byter om.
    Jag vill inte få hennes tuttar i ansiktet när jag sitter och äter frukost!
  • Anonym

har svårt att säga till sina föräldrar vad de tycker ska det stå, de är alltid lojala även om de tycker annorlunda. Tills tonårstrotset

• Anonym (:-))

Har vuxit upp med föräldrar som sovit nakna eller gått så till duchen eller bara med en handduk så för mig är det verkligen inget konstigt. Har inte mått dåligt över det eller en funderat på att det skulle vara konstigt! Min man har vuxit upp helt tvärt om och han har än idag problem att byta om och ducha i omklädningsrum efter bad tex. Det är väldigt hindrande för honom!

• Anonym

Ja men man behöver ju inte gå till ytterligheterna precis!
    Man är naken där man vanligtvis är naken och man har kläderna på sig där man vanligtvis har det.
    Inget konstigare än så!
    Det är klart att små barn inte bryr sig nämnvärt, men vart går gränsen när de börjar vilja frigöra sig?

• Anonym

Verkar som om de flesta anser att jag kan fortsätta att sova naken! Tycker väl själv det också och det var intressant att läsa era synpunkter.

Svar på tråden Sova naken