• Anonym (tjatte)

utebliven mens pga ätstörningar

Hejsan, jag har inte haft mens på över två år nu... mina ätstörningar har blivit bättre. innan åt jag minimalt men nu äter jag frukost, lunch, kvällsmat och jag fikar och äter mellanmål. Jag tycker jag äter ganska mkt. ändå har inte mensen kommit tillbaks. visst motionerar jag mycket och har ett väldigt aktivt jobb. nån med erfarenhet av detta? och som fått tillbaks utebliven mens.

Jag ska även tillägga att jag varit hos min läkare och fick ett gulkroppshormon som gav mig en liiiten blödning., men sen inget mer.!

SNÄLLA jag är orolig. jag vill kunna få barn.!!!

• Svar på tråden utebliven mens pga ätstörningar
  • Anonym (jojo)

min kom tillbaka när min fettprocent gick upp till ca 20. Försvinner alltid när den går ner under en viss procent, ca 12-15 % för mig om jag minns rätt. Du kanske inte äter tillräckligt med tanke på all motion? Det krävs ju mer energi än för en som tränar lite för att behålla muskler och fett.

Annars tror jag att det kan ta ett tag för den att komma tillbaka, olika lång tid för alla. Hur länge har du ätit mer normalt? Tror det kan dröja några månader till något/några år beroende på hur länge den varit borta etc.

• Anonym (Jag med)

Hej! Min mens kom också tillbaka för några månader sedan. Då hade jag inte heller haft den på två år.

Jag började äta och gick upp några kilon, och vips fick jag en mens och sen en till.

Nu väntar jag andra barnet med endast dessa två mens på två år och mår super! Så det gäller bara att gå upp i vikt och få kroppen i bra skick. Så fort den mår bra igen kommer mensen igen och då kommer du kunna få barn!

• Anonym

jag blev gravid innna jag fick tillbaka mensen efter en ätstörning som sedan kom tillbaka under graviditeten så tänk på att ha fortsatt samtalskontakt med någon genom graviditeten för att förhindar återfall.

• Anonym (fri)

Jag hade inte mens under några år och trots att jag tillslut började äta regelbundet och "normalt" mycket så kom inte mensen. ag gick upp lite i viktdet gjorde jag men det var först när jag vågade dra ner lite på träningen som mensen kom.
    Jag har varit fri i några år och har en underbar dotter så dig inte! Det går!

Det var föresten en jätteångest för mig att inte ha men, hade jätteångest över att inte kunna få barn. Vågade knappt börja beisverkstaden av rädsla trots att jag hade fått mens. Men plötsigt hade jag mitt plus och nu en sagolik tös Kram o lycka till!!

• Anonym (tjatte)

tack alla för de fina svaren., de är guld värda och ger mig hopp :) god jul på er tjejer

Svar på tråden utebliven mens pga ätstörningar