• Peztis

Havregrynsgröt, göra själv?

Kan man inte göra havregrynsgröt själv till en 7-månaders? Slänga grynen i mixern och köra runt lite så blir det slätare... ha i lite mjölk...

Det står att det man köper är berikat på järn osv men jag tycker det verkar som att all mat är berikat hit och dit och om han äter mycket grönsaker som t ex broccoli så borde han ju få i sig ändå? Och man kan ju varva lite mellan grötarna.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Havregrynsgröt, göra själv?
  • MrsHawkins

Jag gjorde egen....krossade grynen i mortel o kokade som vanligt...

Jag tror de får i sig det de behöver ändå....

• Jennie Brunflo

Det går alldeles utmärkt att göra egen havregrynsgröt.

Köp snabbhavregryn så slipper du krossandet- gröten blir helt slät ändå.

1dl vatten ½ dl gryn...in i micron på full effekt till gröten blir en bulle/bubbla. Ta ut - rör om-låt svalna - servera.

Det där med näringen är ju ett ypperligt försäljningsargument för svindyra köpegröter.
    Servera gröten med aprikospuré så har du mycket järn, vitaminer och näring.
    Sedan är det ju så att barnet äter ju mat och ammas/ersättning flera gånger per dygn, så näringen får de i sig.

• höstsjö

Ha! Skrev just en liknande fråga!

Kan rekommendera Gyllenhammars havregryn som är mjuka och kokar sönder väldigt lätt. Än så länge mortlar vi grynen, eftersom sonen äter så lite åt gången, och kör i micron. Om du vill ha slätare gröt kan du köpa skrädmjöl, som är malda rostade havregryn. Har inte provat det själv, och det är dyrare än havregryn, men har fått det rekommenderat.

• Peztis

Jamen va bra! Havregryn har man ju alltid hemma... och den dyra barngröten är snart slut!
    Tackar, ville liksom ha mina tankar bekräftade!

• Markko

vadå?? hallå, det blir ju bara smet när man kokar.
    Varför krossa o mixa o allt vad det var ?

• Jennelii

Jag har ingen micro....måste man ha micro till allt? *muttrar*

• Markko

vadå micro.. blir riktigt mumsigt att koka i kastrull, mickr det är för ungakrlar...mmm...

• Pallas

Har aldrig mixat och mosat grynen. Havregrynen i gröten är ett utmärkt tillfälle för dem att smaka på lite fastare konsistens.

Funderar du över järnberikningen (det är fö väldigt ovanligt att svenska barn har järnbrist om de äetr en varierad kost i övrigt) så undvik mjölkprodukter och berika tex med aprikos som Jennie föreslår, eller smula i järnrikebröd om du kan få tag på det, eller ha i en del bovete eller hirs.

Jag har alltid kokat egen gröt och rivit på färsk frukt eller bär eller också torkad frukt som jag blötlagt dagen innan och låter koka med i mikron. Smidigt och framförallt så otroligt mycket billigare än köpt gröt. Viktor har finfina järnvärden för övrigt, det kollas med blodprov när de är 1 år här som standard.

• höstsjö

Markko: här har vi stor brist på diskmaskin (och disklust), så micro blir det disksnålaste alternativet! Malda gryn blir klara på 30 sekunder när sonen är hungrig så det knakar om det! Pluttsonen sätter dessutom fortfarande större klumpar i halsen.

Ni som har koll på det där med järnet kan ju gärna titta in här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m3930873.html

Svar på tråden Havregrynsgröt, göra själv?