• Alda

pungbråck= svårare att få barn?

min kille har pungbråck och eftersom det inte gör ont har han inte behandlats eller blivit operread för det? överläkaren han träffade sa att det inte skulle påverka chanserna att få barn i framtiden (han var 16 när han fick det)men jag är orolig om det verkligen stämmer!

hur är det egentligen?

• Svar på tråden pungbråck= svårare att få barn?
  • nattasmamma

Jag måste tyvärr göra dig besviken...
    Min sambo hade pungbråck som ettåring och opererades, han är steril. Det beror troligtvis på årrbildning i sädesledarna efter operationen. Vi ska dock göra IVF med mikroinjektion i vår så det är inte helt kört, men han har mycket mycket få spermier så vi kommer aldrig lyckas på naturlig väg. Kräv ett spermaprov!!
    Lycka till och stor kram till dig!

• Pinglan73

Det finns många teorier om det där beroende vem man frågar. Min man har också pungbråck på vä sida. Hans läkare sa att det inte ska hindra oss från att bli gravida då han har en som fungerar bra. Under vår IVF utredning så har det visat sig att han har gott om spermier som även lyckades befrukta 4 av mina 8 ägg som vi fick ut. Tyvärr ingen graviditet men vi hoppas på IVF nr 2.
    Lycka till!

• mammamys06

Min man hade pungbråck och när vi gjorde fertilitetsutredning så sade läkaren att det bästa vore om han opererades. Det gjorde han och han har inte lämnat spermaprov efter det men jag blev gravid utan "hjälp". Så antagligen funkade det

• ejta

Min sambo opererades för pungbråck för ca 12 år sedan... o nu i våras när vi gjorde utredning visade det inga bekymmer med hans spermier..

• Zamorak

Jag ha haft de två ggr, opererad på båda sidor. inget som påverkat alls. Har tre barn

• Alda

så skönt med några positiva kommentarer!

• pysselpussar

Min sambo föddes med pungbråck, opererades som bebis och har ändå gett mig världens mest underbare son!!!

• SommarDahlia

Lite solsken: Min sambo är opererad 3 ggr för pungbråck å igår fick vi vårt första plus helt på egen hand! så de behöver inte påverka! vi började försöka i september..
    lycka till!

• Nilee

Alda :

Jag sitter i samma båt som du. När jag läste första svaret hög det som fasen i hjärtat. Skönt å läsa längre ner att de verkligen går .

Hoppas det kommer gå bra för er =)=

• Granathjönsson

min sambo opererades för pung bråck för typ 5 år sen
    men han har ändå lyckats göra mig gravid 2 gånger

så hoppet finns :D

• Nilee

Hoppas det funkar även om han inte är opererad. :)
    Bråck kan inte växa bort va :S ? eller försvinna av sig självt ?

• Granathjönsson

man kan möjligen trycka bort det de gjorde de på
    min sambo andra gången men första gick det inte då var det op

• Nilee

jag har tänk vi ska vänta till hösten iaf tills vi ringer om utredning. Nu har det ändå gått så länge, man längtar så mkt men den som väntar på något gott .....väntar aldrig för länge :)
    Så får se om vi lyckas med bråck iaf ...

• Granathjönsson

har ni försökt få barn länge då?

• Nilee

jaa sen november 2007 .. så det är ett tag nu. :s

• Granathjönsson

det håller jag med om vi har försökt ett år nu
    så inte lika länge men men det trist

• Nilee
    Svar på #16
    Ne, vi är tre månader före. hehe så inte så stor skillnad . Ja det känns inte så bra, känns som alla blir gravida, alla utan vi.
    Men som sagt man har lärt sig leva på hoppet. Känns faktsikt inte som bråck är vårat största problem, tror bara det tar lite längre tid ( så man vill det ska vara iaf ) .
    Så ni har inga barn än heller ?
  • Granathjönsson

nej bra en del mf så nej inga barn tyvär tyvär men kämpar påå....
    ja har sagt detjag känner mig som storken alla blir gravida runt omkring en.....
    hur gammla e ni?

• nattasmamma

Vill bara tillägga att mitt inlägg inte var menat som det kanske uppfattades
    vår läkare sa att min sambos fall är det det opererade pungbråcket orsaken till hans infertilitet.
    Ville inte vara elak!

Lycka till alla kämpare!

Svar på tråden pungbråck= svårare att få barn?