• annika46

lite hjälp tack!! vi har fått mjölbaggar och silverfiskar i skåpet... vad ska vi göra?

i ena skåpet har vi fått silverfiskar och i andra skåpet har vi fått mjölbaggar. vad ska vi göra? har tömt hela skåpet nu och kastat allt mjölliknande och torkat av hyllorna. ska man torka av alla konserver också eller mjölbaggarna kan inte leva på de ytorna?
    och varför har vi fått silverfiskar? i ett skåp med burkar och vår sons burkmat. kommer inte de i fuktiga miljöer?
    vi bor i en hyreslägenhet, har värden skyldighet att ordna detta till oss då?
    hoppas någon kan hjälpa oss... Tack!!

• Svar på tråden lite hjälp tack!! vi har fått mjölbaggar och silverfiskar i skåpet... vad ska vi göra?
  • Anettan73

Ring hyresvärden så att anticimex kan komma...
    Det gjorde dom till min syster när hon hade problem med ohyra...
    Nu var det iofs mal...

• Lindadjo

Vi hade mjölbaggar en gång. Gjorde som ni, torkade av hyllorna, slängde allt mjöligt. Flera veckor efteråt kunde jag hitta enstaka mjölbaggar lite här och där i lägenheten. (ryser fortfarande vid tanken) det var som att de gick runt och letade en ny plats att bo på eller nånting. Men sen försvann de. Vet inte om hyresvärden har någon skyldighet. Kanske? Ring till de och hör hur de ställer sig.

Silverfiskarna vet jag inte mycket om...

Dax att hitta en ny hobby....
  • wanderer

Anicimex får komma och sanera. Det gjorde dem när vi flyttade in för 4 månader sedan (och då i en totalrenoverad lägenhet!).
    Förra hyresgästen hade haft någon äcklig plastmatta i skåpet under diskbänken och inte heller varit observant på att kranen läckte ner i skåpet...Inget kul att hitta mögel och mjölbaggar därinne kan jag säga. *urk*
    Värsta var att vi redan hunnit plocka in glas, tallrikar m.m. i alla köksskåpen som vi såklart fick plocka undan igen vid saneringen. Matvarorna i skafferiet som var öppnade fick vi slänga. Under 2 månader fick vi dessutom ha alla nya öppnade förpackningar i plastpåsar för säkerhets skull...

♥ William 020827 ♥ Nora 040516 ♥ Pyret i magen BF 090126
  • wanderer

Tillägg: Vi hyr bostad så vår hyresvärd stod för saneringen. Tror de är skyldiga till det.

♥ William 020827 ♥ Nora 040516 ♥ Pyret i magen BF 090126
  • Prinsessan Leia

ha alla grejer ordentligt tillslutna, som i plastbunkar med lock. Se till att rena rent. Släng allt som ni har..skura med klorin. Ring hyresvärden o kolla vad de säger.
    Silverfiskar bygger bon i slaskar, så där bör ni göra rent med klorin o kokhett vatten.
    Man kan även ringa anticimex o rådfråga dem

• annika46

tack för hjälpen!! skåpet där vi har fått silverfiskar är en bra bit från vasken. kan de vandra iväg? klarar de sig sen i skåpet även om där inte är fukt? det är så äckligt!!! så tycker jag att vi har rent och är ordentliga så kommer såna äckliga saker!..

• Ilonasmamma

rengör noga, och sen kan det vara en ide att måla om i skåpen.

små kryp gillar inte rena och nymålade ytor utan de vill ha det lite mer slitet.

här har vi bara silverfisk i badrummet..men nu har jag inte sett de på ett tag sedan jag storstädade där inne o hällde kokande vatten i avloppen med grönsåpa.

även haft probl med pälsängrar i några rum..men de har jag även blivit av med...de som bodde här innan verkade ha fuskstädat i 9 år och hade ena rummet full med saker som förråd så det rummet kunde man inte ens gå in i än mindre städa.

kan tillägga vi bor i ett gammalt hus så det är nog svårt att bli av med sånt i längden..men jag ligger i. Nu ser jag bara lite ibland..första året vi bodde här va det varje veckan med pälsängrar och inte lika mkt silver fisk...det här året har det bara vara silverfisk ute på promenad på natten.

• Ilonasmamma

sen givetvis kolla även saker som knäcke bröd osv,har för mig att mjöbaggar öven gillar knäckebröd och pasta..men det kke va nån annan bagge jag tänkte på...och allt i glas/plåtburkar med tätt lock

• Miang

Silverfiskar kommer via avloppen men de kan leta sig runt i huset om de har möjlighet. Jag hade problem med silverfisk i badrummet i en lägenhet jag bodde i för en herrans massa år sedan. Jag fick tips att hälla salt i golvbrunnen och det hjälpte.

• mistierioso7

Vi stoppade in all mat i fryspåsar i skafferiet efter att ha gått igenom dom. Vi hade silverfiskar överallt när vi flyttade in i vår lägenhet.
    Hyresvärden skickade hit anticimex 2 ggr och nu är dom borta.

Ett annat tips när man har haft och har silverfiskar är att ha rent och torrt.

Vi hade silverfiskar i köket främst pga vattenskada som förra hyresgästen täckt över med golvmatta! Men de hittade sig även ut i hallen och sovrummen. Och för oss sa det också att en orsak också kunde vara att huset är gammalt (byggt på 60-talet).

Men ring hyresvärden och få dit anticimex, det är bäst!

• Mamsingen

Glöm inte att mjölbaggar även gillar kryddor, så om ni har några öppna kryddpåsar så släng dem också. Två husmorstips är att torka ur skåpen med ättika, samt att lägga några lagerblad i en skål på en hylla i skåpet för att de inte ska komma tillbaka. Inget att detta funkade dock för oss eftersom de kom tillbaka hela tiden ända tills vi bytta från ICA:s mjöl till kungsörnens. Lycka till!

Svar på tråden lite hjälp tack!! vi har fått mjölbaggar och silverfiskar i skåpet... vad ska vi göra?