• Josephine

Har en ledsen pelagon

Jag har en jättefin vildpelagon, ser helt annorlunda ut en vanliga pelagoner, saken är det att den fick löss. Jag sprayade den med såpavatten. Lössen är nu borta, men pelagonen ser trött ut, hänger. Flera blad har blivit gula.
    Kommer den återhämta sig?!

• Svar på tråden Har en ledsen pelagon
  • Vasen

Pelargoner vilar på vintern har jag för mig. Man brukar väl klippa ner den på hösten och låta de stå kallare fram tills det börjar bli vår då de sätter fart igen. I allafall gör min mamma så, hon har ett stort antal pelargoner av olika sorter som hon har i matkällartrappen på vintrarna, jag tror inte ens hon vattnar dem, eller bara väldigt lite. De står där och ser förtorkade ut och sen vips börjar de växa på våren igen. Har du någonstans där den kan stå och vila?

• meic

vi vilar våra så i källaren på vintern, men däremot klipper vi inte dem nu, utan sen i vår så klipper vi ner allting

• Josephine

Har ingen källare, men vi har dragit ner värmen både köket där Pelagonen nu står. Läste någonstans att det fungerar att ha dom framme som vanliga krukväxter. Men det hände just när jag sprayade med såpavatten, tror att det kan handla om övervattning. För blomman såg ju helt ok och frisk ut tills jag behandlade den.

• vackrastarflow

Läser och lär...

Min mårgårdapelargon har precis blommat för sista gången, så det har inte varit på tal om att klippa ner den. Men nu börjar den se lite slak ut, flera blad har blivit gula. Dock så är där många vackra gröna blad kvar.
    Den står varmt och i fönster. Bör jag klippa ner och sätta den på vinden?

• Josephine

Jag hade gjort det, och vattna ibland. De som håller sig någorlunda med gröna blad får stå i det varma rummet i fönstret.

• vackrastarflow

Tack för tipset

• Flower fairy

vackrastarflow - menar du inte Mårbackapelargon ? Annars har du en ny sort som jag blev nyfiken på. Man kan alltid kika in på Pelargonsällskapets hemsida för övervintringstips.

• sisley

Så inte ens när de är uttorkade ska man vattna? Alla mina pelargoner ser för sorgliga ut nu men jag har drivit upp dem som sticklingar så jag vill inte ge upp så lätt. Gula blad är alltså ett normalt tillstånd på vintern?

• meic

jag vattnar inte mina alls på vintern, bara ställer dem i källaren, sen klipper ner dom till våren och då börjar jag vatttna.

• Flower fairy

Står de i rumstemp så måste man vattna men väldigt sparsamt, står de svalt så skall man undvika att vattna. Pellisar är inga vinterblommor, de vill ha svalt på vintern eftersom ljuste förvinner så gula blad får man räkna med samt att de ser risiga ut.

• sisley

Jag har tyvärr ingen källare att ställa blommorna i, bor i lägenhet. Någon som vet en alternativ plats som passar lika bra?

• Josephine

Jag har stängt av ett element i sovrummet i ett av sovrummen, där får blommorna stå.

• Flower fairy

mina står i fömstrena på vintern, har heller ingen källare att förvaa dem i  och jag tycker att det funkar. Visst, ngr stryker med men på det stora hela spå fungerar det bra, de är ju inga skönheter vintertid men det får man ju ta.

Om man kan så skall man stänga av elementet under och ha extrabelysning.

• vackrastarflow

Flower fairy skrev 2008-12-25 14:20:03 följande:

vackrastarflow - menar du inte Mårbackapelargon ? Annars har du en ny sort som jag blev nyfiken på. Man kan alltid kika in på Pelargonsällskapets hemsida för övervintringstips.
    haha jo såklart jag menade Mårbacka. Jag förlorade en massa ord i samband med julafton
Svar på tråden Har en ledsen pelagon