• En tjej 82

Crosstrainer efter förlossningen

Har tidigare varit en flitig joggare men har under graviditeten slutat med det och börjat promenera istället. Är så sugen på att jogga igen men det är ju några veckor kvar till förlossningen. Ni som vet kanske kan hjälpa mig med följande svar:

- Kan man jogga efter förlossningen eller finns risk för komplikationer?

- Är en crosstrainer ett bättre alternativ och kan man börja med den omedelbart efter en fölossning?

- Ni som tränar, när sa er barnmorska att det var ok att köra igång?

- Är raska promenader ok direkt efter förlossningen?

• Svar på tråden Crosstrainer efter förlossningen
  • ett femte kanske

Jag har en crosstrainer hemma o undrar oxå när man kan börja med den. Vet inte vem man ska fråga faktiskt har fått så väldigt olika svar. ( Jag är dock snittad så jag vet inte om det är samma "tid" som efter en vanlig förlossning) Tränade hela graviditeten så de börja krypa i kroppen nu =)

• milla2

jag började efter nån vecka

• emmizenma

Det finns inga "regler" för detta utan man får helt enkelt prova och känna efter vad som känns bra för kroppen.
    Du får helt enkelt prova och känna dig fram och vara lyhörd för kroppen, det ska inte göra ont någonstans. Sedan beror det oxå på i vilken form du var i innan och under graviditeten ioch hur mycket du hålt igång.

Raska promenader kan man börja med på engång eller så fort man känner att man orkar.
    Jogga och crosstrainer får du känna vad din kropp klarar av. Tänk bara på att om du ammar så kan mjölken sina om man tar ut sig FÖR mycket, så det är viktigt att dricka mycket vätska!

Jag började med raska promenader nästan direkt när vi kom hem från BB(var där 2 dagar) i början gick det dock inte så fort men efter någon vecka gick det bra.
    Började cykla och rida efter ca 5 veckor och började på aerobics/step-up 4 månader efter förlossningen. Min BM förklarade att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga med träning efter förlossningen utan det viktiga handlar om att lyssna på kroppen och känna efter vad man orkar. Hon menade på att det bara är kvinnan själv som kan känna hur det känns och om det känns bra.

• Syster Bec

Hejsan! Håller med ovanstående talare om att det är individuellt, men vill lägga till några saker:

- Det gäller inte bara att dricka ordentligt mycket mer när man både tränar & ammar, utan också äta ordentligt!

- Akta dig för mjölksyreträning! Är inte farligt, men går över i bröstmjölken och får den att smaka konstigt (surt), vilket kan resultera i att barnet inte vill amma.

- Om du blir snittad, så bör du vänta de rekomenderade 3 månaderna innan träningsstart.Ärrvävnaden är känslig och behöver en chans att hinna läka lite grann först. (Ärret kan spricka upp, bråck och inre blödningar kan uppstå, bla).

- Bukmuskulaturen har varit delad under en lång tid. Det tar ett litet tag (ca 3 månader) för dem att vara återställda. Se därför till att försöka hålla rejält tonus vid träning, annars finns risk för bråck.

- Kniiiiip! Så slipper du "ansträngningsläckage".

- Förlorade du mycket blod (mer än 800ml)under förlossningen, eller om du blöder mycket efteråt så vänta med träningen tills det har lugnat sig. Kroppen måste få en chans att återhämta sig!

- I övrigt gäller det att lyssna på sin kropp (och på sitt barn!).

Med mitt första barn började jag jogga när han var 3 månader. Det kändes oerhört "instabilt" inne i kroppen. Kändes som om livmodern flög runt alldeles lös inne i magen de första gångerna (men konditionen var förvånansvärt god). Med mitt andra barn började jag träna efter 1 månad och det kändes hur bra som helst på en gång.

Lycka till, hälsar Syster Bec

• Mamma 80

Det är nog väldigt individuellt.
    Förra grav började jag träna på gym efter 2 veckor, helt OK enl BM då jag tränade ända in i v 40 under grav.

Crosstrainer är bra för det blir inte en massa stötar såsom vid löpning...bäckenet och resterande av allt under midjan behöver ju sin lilla tid att återhämta sig;)

Mamma till Felix född 060127 & Norah 081119
Svar på tråden Crosstrainer efter förlossningen