Hejsan! Håller med ovanstående talare om att det är individuellt, men vill lägga till några saker:
- Det gäller inte bara att dricka ordentligt mycket mer när man både tränar & ammar, utan också äta ordentligt!
- Akta dig för mjölksyreträning! Är inte farligt, men går över i bröstmjölken och får den att smaka konstigt (surt), vilket kan resultera i att barnet inte vill amma.
- Om du blir snittad, så bör du vänta de rekomenderade 3 månaderna innan träningsstart.Ärrvävnaden är känslig och behöver en chans att hinna läka lite grann först. (Ärret kan spricka upp, bråck och inre blödningar kan uppstå, bla).
- Bukmuskulaturen har varit delad under en lång tid. Det tar ett litet tag (ca 3 månader) för dem att vara återställda. Se därför till att försöka hålla rejält tonus vid träning, annars finns risk för bråck.
- Kniiiiip! Så slipper du "ansträngningsläckage".
- Förlorade du mycket blod (mer än 800ml)under förlossningen, eller om du blöder mycket efteråt så vänta med träningen tills det har lugnat sig. Kroppen måste få en chans att återhämta sig!
- I övrigt gäller det att lyssna på sin kropp (och på sitt barn!).
Med mitt första barn började jag jogga när han var 3 månader. Det kändes oerhört "instabilt" inne i kroppen. Kändes som om livmodern flög runt alldeles lös inne i magen de första gångerna (men konditionen var förvånansvärt god). Med mitt andra barn började jag träna efter 1 månad och det kändes hur bra som helst på en gång.
Lycka till, hälsar Syster Bec