Någon som använt en nässug till sin bebis?
Ex näsfrida eller meda nässug? Vad tycker ni om den? Funkar den bra?
Jag har en väldigt snorig liten tjej och funderar på om det kunde underlätta för henne att använda en nässug.
Ex näsfrida eller meda nässug? Vad tycker ni om den? Funkar den bra?
Jag har en väldigt snorig liten tjej och funderar på om det kunde underlätta för henne att använda en nässug.
Jag använde näsfrida när min dotter och var jättesnorig. Använde den dock inte så jätteofta eftersom min dotter tyckte den var obehaglig (Tro jag det).
när min dotter var under ett halvår ska det stå
har använt till mina barn när de var undet 6 mån, var kanonbra, visst det är lite obehagligt men de slipper allt snor!
Vi använde en näsfrida till vår son.. funkade perfekt. Han låg och skrattade när vi använde den. Så det beror nog lite på hur dom reagerar. Vi tyckte den var guld värd. Iofs har vi bara behövt använda den i två omgångar.
Tess
Jag köpte en näsfrida när min tös var sjuk första gången(4 mån). Jag hade först i näsdroppar eller bröstmjölk så snoret blev lite tunnare o sen använde jag sugen. Kanonbra!
Vi använde en frida nässug på vår sån några ggr när han var liten, typ 7 mån....han ogillade den, men det underlättade iaf för honom. Tur att han bara var förkyld en gång som bebis.....
Nu har han lärt sig snyta sig av mig..haha var förkyld för några v sedan, så han ville ju göra som mamma...så sött
vi har en också,skulle aldrig överlevt utan den till någon av barnen... hörde dock att det va lite varningar om den, frågade på bvc och de handlade bara om att man inte ska trycka in den i näsan typ för då kan man skada slemhinnorna.
är det inte läskigt att suga i den där grejen så allt snor kommer upp där *lättäcklad*
logg81 skrev 2008-12-14 15:21:46 följande:
Vi använde en till elin under hennes första år. Först löste vi upp det med vanligt koksalt (renesans på apoteket) sedan sög vi ut det. Hon tyckte inte om det och man fick hålla fast henne på sötbordet men det blev bättre i näsan.
Ludenben: näsfridan är en slang som man stoppar in i en plastbehållare (ser ut ungefär som ett urinodlingsrör till formen). I inkopplingen sätter man en skumbit. Snoret kommer bara till plastbehållaren, aldrig till slangen.
Lena
Det fanns inte sånna när sonen var liten, känns som om han föddes på stenåldern fast det var 2002. Jag hörde inte talas om de i allafall så det måste kommit efteråt. Men de låter praktiska. Ska köpa en sån till kommande och jag får lära mig fixa den bra att det bara kommer till behållaren.
Jag köpte en snorsug på babyland för ett par år sedan (ser ut som en sån där revaxör grej som man sköljer ur örat med) typ en boll med en pip på som man ska trycka ihop, stoppa in i näsborren och släppa taget så sugs allt snor ut. Snoret som kommer upp sprutar man enkelt ut igen och det finns ett "lock" i botten där man kan öppna för att tvätta ur den.
Har använt den på båda min barn när dom var små spädisar... Dom har inte tyckt att det har varit roligt, men den har verkligen hjälpt.
Lycka till med snoret =)
Vi använder en NäsFrida på vår dotter och hon tycker att det är askul när det bubblar i näsan. Är hon slemmig långt nere i halsen kan hon tycka att det är jobbigt, men annars gillar hon den. Tycker att det är en helt suverän uppfinning, när hon varit förkyld har den varit en räddning.
näsfrida rockar! toppen för små snoriga bebisar funkar dock inte på viljestarka tvååringar
det enda man ska tänka på är att inte suga rent för ofta, eftersom det kan stimulera fram mer snor om slemhinnorna blir retade. däremot är den det bästa som finns för förkylda småttingar som behöver hjälp att bli av med snoret. droppa i lite koksalt (renässans) eller brästmjölk ½-1 min innan så löser det upp och är lättare att få ut.
Sprutar först med koksalt och låter verka en lite stund. Tar sedan näsfrida och lilla stumpan kan andas normalt igen!