• riket

hur ska man förvara brända mandlarna och vart ska de stå någonstans?

hej!

jag tänker göra brända mandlarna idag men undrar om det inte är för tidigt och om inte så undrar jag hur man ska förvara de och vart kan de stå någonstans ända till jul?

• Svar på tråden hur ska man förvara brända mandlarna och vart ska de stå någonstans?
  • Kicki86girl

Jag gjorde brända mandlar i förra veckan och jag har haft dem i rumstemperatur hela tiden, förra året provade jag att ha dem i kylen men det funkade inte eftersom en del av fukten där sögs upp av sockret kring mandlarna och de blev sega istället för knapriga. Men jag gjorde alltså såna brända mandlar som man brukar kunna köpa på skansen/julmarknader, inte såna som är jättestora rosa fyrkanter som man kan köpa i delikatessaffärer.

• LångaLinda

Jag har förvarat mina i papperspåse och värmt dem en kort stund i micron före servering. Mums!

• riket

hej!

jag gjorde som man brukar få på marknaden och det blev lyckat och gott.det var första gången som jag gjorde brända mandlar.jag kan rekommendera detta recept och det var inte alls svårt att göra det men det gäller att man rör om hela tiden.mot slutet går det väldig fort.

Brända mandlar
    Ingredienser
    250 g mandlar (oskalade)
    2,5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    3/4 dl vatten
    Lägg mandlarna, vatten och socker i en kastrull och sätt på hög värme tills vattnet kokar och massan börjar bubbla. Rör ofta med en slev. Sänk sedan värmen tills vattnet är helt förångat och sockret har kristalliserats igen. Sockret ska sedan smälta, men bara delvis så att det lägger sig i klumpar runt mandlarna. Rör hela tiden. Häll ut mandlarna på en bit smörpapper och skilj på dem med en gaffel.

• Ekorrfamiljen

riket: Det beror på vilken sida av sjön du befinner dig när du skriver "på marknaden". Här på Gotland får man en grynig, knallrosa massa som kallas "brända mandlar" men på fastlandet är det en rosa liten marsipanklump som omsluter en mandel. Sen finns det naturligtvis de "riktiga" brända mandlarna som bara är kanderade mandlar.

Alla goda ting är 3, men jag vill gärna ha ett 4:e barn ändå!
  • Kicki86girl

Riket: Då är det såna mandlar som jag också har gjort, nu så gick första satsen åt på en dag (har en man som ÄLSKAR brända mandlar) men annars har jag förvarat dem på en torr rumstempererad plats bara. En plastburk eller pappersstruk fungerar säkert jättebra, mandlarna är ju så goda att de aldrig hinner bli dåliga

Svar på tråden hur ska man förvara brända mandlarna och vart ska de stå någonstans?