• Hella Pella

Vad kostar matjord?

Ja som rubriken lyder... Så här i vintertider sitter jag och planerar den kommande trädgården som ska anläggas till våren! Någon som vet vad matjord kan kosta?

• Svar på tråden Vad kostar matjord?
  • magikatt

Jag köpte fem 50-literssäckar jord på Granngården för 100 kronor i våras.
    Man brukar kunna få fyra till fem säckar för 100 kronor på många ställen till våren.

• Hella Pella

Jag uttryckte mig nog lite otydligt..., ursäkta! :) Vi ska anlägga gräsmatta och behöver lastbilsflak med matjord...

• och

Om du köper jord från tex kommunen kostar den ungefär 200 kr kubiken, och sen tillkommer transportkostnad. Så ett par tusenlappar för ett helt lastbilslass. En stor lastbil brukar kunna ta ungefär tio kubikmeter. Här där jag bor kostar hemkörningen bara femhundra kronor, men det kan säkert variera.

• magikatt

Hella Pella skrev 2008-12-14 19:38:44 följande:

Jag uttryckte mig nog lite otydligt..., ursäkta! :) Vi ska anlägga gräsmatta och behöver lastbilsflak med matjord...
  • mortill31980

Vi fick hem en lastbil med släp,varav lastbilen var full med grus...och släpet med matjord, gav 3060 kr för allt+ hemkörningen....och då körde lastbilen 11 mil sammanlagt.
    så jorden kostade ca 2000kr.

• Hella Pella

Stintan80: Hur stor trädgård har ni?
    Vi behöver matjord till ca 1000 kvm yta.

• mortill31980

vi har ca 2000 kvm, men jorden behövdes bara på framsidan, så ca... 8-900 kvm kanske.... är inte säker dock....
    vi har nämligen inte lagt på den ännu då det var så lerigt och maskinen skulle bara förstöra om man körde in och började jobba.... men vet att sambon pratade om att ev beställa emr matjord till våren.....
    Men ringer du till en entreprenör som köper/hämtar/lämnar jorden hos er så vet de ungefär hur man beräknar....

Svar på tråden Vad kostar matjord?