• Hjärtat mitt

Degen jäste inte - vad gör jag nu?

Har precis gjort en deg för att baka saffransbröd. Gjorde precis som man skulle enligt instruktioner och recept - degen har jäst i 45 minuter men inte rört sig...

Vad har jag gjort för fel? Och vad gör jag nu? Ska jag fortsätta baka i alla fall eller är det bara att slänga den här degen?

• Svar på tråden Degen jäste inte - vad gör jag nu?
  • amalie79

Jag skulle gissa på att degvätskan har varit för varm när du hällt den över den smulade jästen, då har det hänt för mig... : )

då har jag iaf kastat degen :(

• MissLillan

var inte degvättskan för varm? eller har den stått i drag?

• 5barnsmamman

Hmm hade du degvätska i rätt temperatur?
    Hade du nåt fönster eller dörr öppen, deg är känsligt för drag.
    Tyvärr brukar det inte gå att rädda den då.

Stolt mor till fyra
  • loujac

om den stått kallt,ställ den varmare och låt den stå en stund till, baka ut och se om det jäser på plåten, skulle jag ha provat..inte kul att slänga bort en hel deg!

• Hallonröd

Baka ändå...har en bekant som degen heller inte jäste för...hon bakade brödet ändå...går ju att äta, bara det att de blir lite plattare och mindre Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hjärtat mitt

Den var inte för varm, snarare för kall... Men jag tänkte att det inte gjorde något eftersom jästen ändå smälte. Är det därför? För att den var för kall?

Inget drag, stod på diskbänken i köket. Är 21 grader härinne...

• 5barnsmamman
    Hjärtat mitt skrev 2008-12-14 21:29:17 följande:
    Den var inte för varm, snarare för kall... Men jag tänkte att det inte gjorde något eftersom jästen ändå smälte. Är det därför? För att den var för kall?Inget drag, stod på diskbänken i köket. Är 21 grader härinne...
    Ja det är säket därför!
    Stolt mor till fyra
  • Therese6699

Jag bakade saffransbullar för några dagar sedan. Enligt receptet skulle den jäsa i 30 minuter. Men efter 30 minuter så hade den inte jäst mycket alls. Jag ställde den lite varmare och lät den jäsa i 30 minuter till. Tyckte inte den jäste mycket. Men bakade ut den ändå och lät den jäsa på plåten ett tag och det blev kanonbra.

Tess

• en glad

men om degvätskan var för kall så får du vänta längre tid innan du bakar ut degen.... och jäsa noga en gång till då du gjort själva bullarna!

Svar på tråden Degen jäste inte - vad gör jag nu?