• Mummy

Sjöbo i Borås?

Är det ett bra eller dåligt ställe?
    Jag ska söka till högskolan där till hösten och vi har pratat om att jag ska ha en liten lägenhet där så jag slipper åka ca 20 mil/dag.
    Så jag undrar, är Sjöbo ett bra eller dåligt ställe?
    Vi är nog mest inne på att köpa en bostadsrätt.
    Vilka andra områden är bra och dåliga?

• Svar på tråden Sjöbo i Borås?
  • susst6

Sjöbo är väl helt okej. Norrby och Hässleholmen är områden som jag skulle försöka undvika.

• mrbiig

mrbiig skrev 2008-12-15 00:03:05 följande:

Trandared,göta,druvefors tex.
    Glömde säga att det är bra områden hehe
  • Mummy

Tack för era svar
    Och för ditt förtydligande mrbiig

• Sara E

Har bott på sjöbo och tycker att det är helt ok
    Bor nu på alideberg. (nedre delen är bäst)
    Håller med susst6, försök undvika Norrby och hässleholmen. Skulle själv aldrig flytta dit.
    Annars så är de flesta områderna helt ok

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • elin86

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Sjöbo, men hyrorna är billiga där precis som på hässleholmen och Norrby. Fast jag råder dig att Inte flytta till hässleholmen och norrby.

Jag har bott på Lugnet (nästan centrum), norrmalm och nu trandared och alla tre ställena är jätte bra=D

• elin86

Förresten kom på att du skrev att du skulle köpa en bostadsrätt och mitt råd är att inte köpa en bostadsrätt på sjöbo. Det är inte säkert du får alla pengarna tillbaks när du säljer och det är inte så stor mening med renovering=/

Vi säger tex Norrmalm, Trandared, Göta osv är priserna på bostadsrätter dyrare, men större chans att kunna öka värdet på lägenheten.

• susst6

elin86 skrev 2008-12-16 11:31:34 följande:

Förresten kom på att du skrev att du skulle köpa en bostadsrätt och mitt råd är att inte köpa en bostadsrätt på sjöbo. Det är inte säkert du får alla pengarna tillbaks när du säljer och det är inte så stor mening med renovering=/Vi säger tex Norrmalm, Trandared, Göta osv är priserna på bostadsrätter dyrare, men större chans att kunna öka värdet på lägenheten.
    Men å andra sidan, precis som du skriver, så är bostäderna billigare på Sjöbo (man kan få en lägenhet för drygt 100.000 kr) och det kanske precis är vad en "fattig" student efterfrågar.
  • Tjoffsan

Jag vet flera som trivs bra på Sjöbo, både barnfamiljer och singlar. Själv skulle jag inte bosätta mig där! Och definitivt inte köpa en lägenhet! Det är ganska mycket sociala problem där, något som kommundelen jobbar hårt med, men det finns dock kvar. Men att ha en övernattningslägenhet där är kanske en annan sak än att bosätta sig på heltid. Något klokare? Sorry för allt mitt snurr...

• Rabarbermums

Aldrig sjöbo, alideberg, norrby, hulta eller hässleholmen.
    Ok billiga br finns bla på trandared och norrmalm/lugnet. Själv skulle jag föredra norrmalm, lugnet eller villastan.

Lycka till!

• Sara E
    Rabarbermums skrev 2008-12-18 14:57:49 följande:
    Aldrig sjöbo, alideberg, norrby, hulta eller hässleholmen.Ok billiga br finns bla på trandared och norrmalm/lugnet. Själv skulle jag föredra norrmalm, lugnet eller villastan.Lycka till!

Bor själv på alideberg, och det är huuur bra som helst.
    Man behöver ju lixom inte bosätta sig längst upp. Bor på nedre delen, och det är jättebra och lungt.

Bott på nedre delen av sjöbo oxå, vid matthallen. och det ver oxå bra.

Beror helt på vilken del man väljer att bo på

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥
  • Mitka79

inte bostadsrätt på sjöbo! inte heller hässleholmen, norrby, hulta!!

bra ställen!!:
    nedre norrmalm, bergsbo, vasastan, bergsäter, villastan,

ganska ok, byttorp ganska billigt.

• 3småttingar
    Vad tusan!

Sjöbo är ett skitbra ställe och den här delen verkligen blomstrar för tillfället. Många barnfamiljer har börjat flytta in osv!

Bostadsrättspriserna har gått upp de senaste åren även här.

Elin86 - Vi köpte våran BR för 40.000 och 1 år senare så sålde vi den för 85.000 kr. Förra året köpte vi en BR för 150.000kr och nu går samma lägenheter för runt 300.000 kr.
    Så jag tycker definitivt att vi har gjort bra köp. Och då utan värsta renoveringen.

Många har kvar den gamla synen på Sjöbo. Det händer ganska mycket på 10-20 år.
    ღ Edwin 9 november 2006 ღ Ella 6 oktober 2008 ღ sandrastaar.blogspot.com
  • Mitka79

klart det händer mkt på 10 år...hihi

men sjöbo är sjöbo....neeee. jag hade iaf INTE valt att köpa ngt på sjöbo.
    finns bättre ställen.

om det nu ändå ska va sjöbo, isf nedre sjöbo....

• 3småttingar
    Mitka79 skrev 2008-12-20 00:40:11 följande:
    klart det händer mkt på 10 år...hihimen sjöbo är sjöbo....neeee. jag hade iaf INTE valt att köpa ngt på sjöbo.finns bättre ställen.om det nu ändå ska va sjöbo, isf nedre sjöbo....
    Hmm isåfall övre sjöbo skulle jag vilja säga Jeje, alla tycker vi olika och tur är väl det..
    ღ Edwin 9 november 2006 ღ Ella 6 oktober 2008 ღ sandrastaar.blogspot.com
  • Mitka79

hihi absolut, undra vad TS väljer.
    Borås har ju gansk många stadsdelar trots allt;)

lycka till

• mct

Jag bor på sjöbo i Borås. Och jag trivs jättebra. Bor nära almenäs och ryaåsa. Har skogen runt husknuten

Svar på tråden Sjöbo i Borås?