• Anonym (pank)

Folktandvården,avbetalning??

Måste till tandläkaren.Har inte råd att betala allt.

Finns avbetalning även för mig som har anmärkning?

Jag är 26 år.Nu har dem ju kontrakt man skriver..en tandvärdsgaranti kanske det heter...Hur funkar det här nya?

Letade på hemsidan men står inte mycket..

• Svar på tråden Folktandvården,avbetalning??
  • Anonym

Har gått hos 2 olika folktandvårder, den ena kan man få på avbetalning/räkning, den andra gäller endast kontant betalning. Så det är olika på olika ställen. Ring och fråga.

• Anonym (T)

Det heter frisktandvårdsförsäkring, om du tänker på avtalet man kan teckna där man betalar en fast summa varje månad utifrån tändernas status.

Avbetalning: jag fick en tandläkaravgift uppdelad på tre fakturor, det gjorde ingen koll på mig innan de godkände mig.

• Anonym (pank)
    Anonym (T) skrev 2008-12-14 22:24:19 följande:
    Det heter frisktandvårdsförsäkring, om du tänker på avtalet man kan teckna där man betalar en fast summa varje månad utifrån tändernas status. Avbetalning: jag fick en tandläkaravgift uppdelad på tre fakturor, det gjorde ingen koll på mig innan de godkände mig.
    så när dem gjort bedömning på mina tänder,så att det bli ett kostnadsförslag på 3000 så kanske dem dela upp den på 4 månader då?
  • Anonym (T)

Anonym (pank) skrev 2008-12-14 22:42:18 följande:

så när dem gjort bedömning på mina tänder,så att det bli ett kostnadsförslag på 3000 så kanske dem dela upp den på 4 månader då?
    Nej. De gör en undersökning av dina tänder, du måste åtgärd alla fel och sedan gör de en ny bedömning och avgör vilken riskzon du ligger i för "FEL" på tänderna. Den riskzonen du hamnar i avgör summan du får betala varje månad. Lägsta avgiften är 45:-/månad och högsta tror jag var upp emot 500 - 600:-, då ingår alla lagningar, akut grejer osv. Men du måste som sagt ha åtgärdat din mun innan du tecknar försäkringen.

Du kan ha tänkt på tandvårdsbidraget också som regeringen har infört från 1/6 2008. Då får du ett bidrag på 150:- eller 300:- (beroende på ålder) vartannat år till tandvård, dessutom täcks en vis procent av kostnaden av behandlingen om summan överstiger en viss nivå.
  • Anonym (pank)
    Anonym (T) skrev 2008-12-14 22:53:02 följande:
    Anonym (pank) skrev 2008-12-14 22:42:18 följande: Nej. De gör en undersökning av dina tänder, du måste åtgärd alla fel och sedan gör de en ny bedömning och avgör vilken riskzon du ligger i för "FEL" på tänderna. Den riskzonen du hamnar i avgör summan du får betala varje månad. Lägsta avgiften är 45:-/månad och högsta tror jag var upp emot 500 - 600:-, då ingår alla lagningar, akut grejer osv. Men du måste som sagt ha åtgärdat din mun innan du tecknar försäkringen. Du kan ha tänkt på tandvårdsbidraget också som regeringen har infört från 1/6 2008. Då får du ett bidrag på 150:- eller 300:- (beroende på ålder) vartannat år till tandvård, dessutom täcks en vis procent av kostnaden av behandlingen om summan överstiger en viss nivå.
    så jag ska betala alla åtgärder innan jag tecka den försäkringen?..är lite trögfattad.

tandvårdbidraget läste jag lite om..man får bidrag av försäkringskassan..under 3000kr betalar man själv sedan om man är under 30 el 40 år tror jag det var får man 50%..och pensionärerna har något särskilt för dem..
  • Anonym

Det ska finnas något som gör att man får ca 300 kr i rabatt för ett tandläkarbesök, har jag för mig att min tandläkare sa.

Men (jag skrev inlägg 1) jag tycker att du ska ringa lite olika tandläkare och höra hur de gör med betalningen! Som sagt så är det så på min nya tandläkarmottagning (folktandvården) så att de tar endast kontant betalning! Så där kan man inte dela upp det heller. Det kanske är ovanligt att det är så, men man har alltid rätt att få en ca prisuppgift på åtgärder innan man går till tandläkaren. Sen kanske de inte kan säga en exakt summa, men på ett ungefär.

Har du väldigt ont om pengar? För i såfall kanske du kan kontakta soc så kanske de kan hjälpa dig med ett lån till din tandläkarräkning i värsta fall.

• Anonym (privat)

Men måste du promt gå till folktandvården då? Jag går hos en privattandläkare och det är först och främst betydligt billigare samt att dlbetalning är helt okej.

Ring runt och kolla var du får bäst hjälp .

Grejen med privata tandläkare är att dom bestämmer själv om dom går med på avbetalningsplan. Folktandvården har vissa bestämmelser som dom måste följa.

• Anonym (pank)

Ringde folktandvården..hade ingen tid nu.men ska bli kallad till vanlig undersökning..ska då oxå öppna den där försäkringen..

när det gällde tanden som gått sönder fick jag en tid på samma klinik där jag drog ut en tand sist..alla redan på fredag..med lustgas..är lättad nu.Gick oxå att ta det på faktura oxå.

• Anonym (T)

Vad skönt att det verkar lösa sig för dig. Tandläkarkostnader är inget roligt.

• Anonym (pank)

Någon som vet hur mycket det bruka kosta att laga en tand?

• Lejån
    Anonym (pank) skrev 2008-12-15 16:18:03 följande:
    Någon som vet hur mycket det bruka kosta att laga en tand?
    Finns prislista på folktandvårdens hemsida. Beror på vilken tand det är och så...
    VARFÖR ska det vara så svårt att snöröja!?!?!?
  • Anonym (pank)
    Lejån skrev 2008-12-15 16:20:50 följande:
    Finns prislista på folktandvårdens hemsida. Beror på vilken tand det är och så...
    ok..den jag ska gå till är privat men borde väl vara samma priser typ..tack för tipset..se om jag hittar..
  • Anonym (pank)
    Lejån skrev 2008-12-15 16:20:50 följande:
    vart hittar jag den..letat men hittar inte..
  • Anonym (fk)

finns tandvårdsgaranti hos försäkringskassan.. rör sig om nått på 300 kr om man är under 29 år.. kolla på fk's webbsida.

• Pyris

vet inte riktigt vad det kostar att laga en tand, men vet att lustgasen skulle för mig, kosta 800 kr.

• Anonym (pank)
    Anonym (fk) skrev 2008-12-16 00:10:59 följande:
    finns tandvårdsgaranti hos försäkringskassan.. rör sig om nått på 300 kr om man är under 29 år.. kolla på fk's webbsida.
    ja..det har jag läst..
    Pyris skrev 2008-12-16 00:14:01 följande:
    vet inte riktigt vad det kostar att laga en tand, men vet att lustgasen skulle för mig, kosta 800 kr.
    för mig att lusgasen där jag gick kostade 600kr..
  • Leica

Den nya tandvårdsreformen är en jävla röra.
    Man får betala hela beloppet upp till 3000:- och efter det är det 50% som betalas av FK....OM de godkänner behandlingen (allt ingår inte, bara det absolut nödvändigaste och inte kanske det man själv tycker vore bäst eller det man vill ha). Dessutom är det andra/sämre regler för tänderna bakom tand 6 (räknat framifrån).

Mitt råd är att noga fråga tandläkaren om kostnader och vad FK kan gå in med enligt deras bedömning. Tandläkaren skriver alla handlingar som skickas till FK.

• 393

hej man kan betala med av betalningplan och sen hur många %hjälpa försätningkasan

Svar på tråden Folktandvården,avbetalning??