• BlueYee

Vad gäller vid om man blir beordrad????

Hörde nyss att våran chef beordrar in folk (när nån är sjuk) och att dom inte får ett öre för det!!!!

Ska man inte alltid få pengar om man beordrad av chefen med kort varsel?? Jag jobbar inom kommunen......

Kan detta stämma???

• Svar på tråden Vad gäller vid om man blir beordrad????
  • septbebis

Här får man kvalificerd övertid om chefen beodrar in någon.

• jayne doe

I vår kommun så gäller:
    Blir man inbeordrad på en vardag och man inte har en heltidstjänst så får man fyllnadslön upp till heltid.
    Blir man inbeordrad på en vardag och man har en heltidstjänst så får man enkel övertid.
    Blir man inbeordrad på en helgdag eller röd dag då man redan jobbar så får man inget extra.
    Blir man inbeordrad på en helgdag eller röd dag då man är ledig får man kvalificerad övertid.

• Tecken

TS, ja, det kan stämma - vad står det i ert avtal?

• BlueYee

jag är inet säker...jag får ringa till facket o fråga tänkte jag.....

• BlueYee

jayne doe skrev 2008-12-14 22:43:05 följande:

I vår kommun så gäller: Blir man inbeordrad på en vardag och man inte har en heltidstjänst så får man fyllnadslön upp till heltid. Blir man inbeordrad på en vardag och man har en heltidstjänst så får man enkel övertid. Blir man inbeordrad på en helgdag eller röd dag då man redan jobbar så får man inget extra. Blir man inbeordrad på en helgdag eller röd dag då man är ledig får man kvalificerad övertid.
    men om man redan jobbar den dagen. Kan man bli in beordrad då?? om jag jobbar kvällen kan jag bli inringd på fm då utan betal
    ning???
  • Tecken

Du skriver i TS att du jobbar inom kommunen. Går du under HÖK ab 07? Det finns på nätet.

• Viewsonic

Har du kollat med ditt fackombud?

• Ejin

klart man får lön om man blir inbeodrad och jobba... verkar hel snurrigt annars??

• Tant Groda

ejin: det tycker jag xå men om du läser ts inlägg nr 6 så låter det på henne som om det gäller ingen betalning alls!

• Ejin

de skulle jag aldrig gå me på.. de kan inte vara rätt... visst.. själv har jag ett kontrakt som innebär att jag inte får någon övertid då jag är chef... men då är det ingen som beodrar in mej heller utan jag jobbar övertid när det behövs... samt försöker vara ledig en annan dag istället... jag pratade med facket om detta en gång (handels) och då sa han att har man ett kontrakt som innebär ingen övertid så har man rätt att ta ut ledighet vid ett annat tillfälle.. de ska ju va ge o ta liksom...

• jayne doe

BlueYee skrev 2008-12-15 10:36:48 följande:

jayne doe skrev 2008-12-14 22:43:05 följande: men om man redan jobbar den dagen. Kan man bli in beordrad då?? om jag jobbar kvällen kan jag bli inringd på fm då utan betal ning???
    Du måste ju få grundlön för varje timme du jobbar.
    Men om du blir inbeordrad till fm en dag när du jobbar kväll så får du ingen övertids-ersättning.
Svar på tråden Vad gäller vid om man blir beordrad????