• Två barn på landet

Farligt att elda i kaminen när man är gravid?

Vi har precis införskaffat och installerat en kamin (fristående med täljsten och stor glaslucka - en modern kamin, så det är ingen gammal sak så ni vet vilken typ jag pratar om) och idag var det proveldningsdag. Det luktade väldigt mycket och i manualen stod det att lacken utanpå kaminens plåt skulle härda de första eldningstillfällena och att kaminen då skulle avge en ånga som luktade ganska illa, så man skulle ha ett fönster öppet för att vädra ut det. Vi öppnade ett fönster men det luktar fortfarande väldigt mkt i huset (vi har haft fackmän här och installerat den så det kan inte vara ngt fel på installationen). Ingenstans kan jag hitta information om att det skulle vara farligt om man är gravid men jag har ju ingen aning om detta - är det ngn som vet? Nu ska man ju lägga sig och sova i denna lukt...

• Svar på tråden Farligt att elda i kaminen när man är gravid?
  • La Lola

Men snälla...det är ingen fara!

Du rör dig dagligen i avgaser och luftföroreningar utan att tänka på det va?
    Om det vore skadligt för ett foster med den lukt som kommer från kaminen så skulle det stå!
    De som tillverkar den vill ju knappast att nån ska bli skadad av deras produkt.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Två barn på landet

Men man vet ju inte! Det luktar ju kraftigt, inte bara "eld och rök" utan även lacklukt från kaminens plåt.

Jag tror det är farligt att ha attityden "men livsmedelsverket och folkhälsoinstitutet hade ju varnat om det var farligt att..." för senast i Kalla Fakta nu fick vi ju veta att allt vi tidigare trott på vad gäller ex. matvanor (tallriksmodellen) är helt åt pipan fel och att professorer som rekommenderade till livsmedelsverket var helt korrupta och sponsrade av bl.a. sockerbolag! Man måste nog vara lite källkritisk i många fall.

Kaminföretaget skulle ju kanske inte säga att det var skadligt för gravida, dels för att de kanske inte har gjort sådana tester (det kanske är ofarligt för alla som inte är gravida men kan påverka fostret) dels för att man kanske inte automatiskt skulle sätta en ev. missbildning hos ett barn i samband med sotpartikalr från en kamin. Jag ville bara veta om det var någon som vet något om detta? Några som har eldat varje dag i ny kamin då de var gravida och ändå fått friska barn?

• La Lola
    Sannolikheten säger iaf mig att det inte är nån fara........
  • carne

Sov nån annan stans i ett par nätter om du e så orolig

• hejhejmonika

Ja :), vi eldade JÄMT i vår kamin och dottern är "perefekt". När du förbränner ved så är det huvudsakligen koldioxid och vatten som frigörs (precis som när vi förbränner vår mat..). Vid ofullständig förbränning kan du tex få lite kolmonoxid som inte är så nyttigt för dig i för stora mängder, men detta är en gas som finns överallt omkring oss...

Ang sotpartiklar så är det nog värst för dig. dessa fastnar i dina lungor om kan säkerligen orsaka exempelvis hosta i stora mängder. MEn ta radon som exempel, här har vi ju BETYDLIGT värre partiklar är sot..Vi snackar radioaktiva partiklar... Också här är det MAMMAN som drabbas ty strålningen "fastnar" i lungorna.

Ang lackdoften tror jag INTE du behöver oroa dig. Jag har mkt svårt att tro att det skulle frigöras farliga ämnen från kaminen när den används till vad den ska användas till: att eldas i...

• hejhejmonika

Tillägg: foster är VÄLDIGT väl skyddade mot farliga gasformiga ämnen. LÅNGT innan det blir farligt för ditt barn så är du svårt påverkad.

• Annani

Elda ordentligt ett par timmar så försvinner lukten från lacken. Det luktar svinäckligt, jag vet, men det är bättre att härda lacken så är det gjort! Låt sambon elda en dag och sov nån annanstans om du är rolig, men lukten försinner efter att ni eldat mågra timmar.

• hejhejmonika

...och tänk på att det sot består av är KOL...livets grundläggande byggsten...

• La Lola
    Annani skrev 2008-12-16 14:01:46 följande:
    Elda ordentligt ett par timmar så försvinner lukten från lacken. Det luktar svinäckligt, jag vet, men det är bättre att härda lacken så är det gjort! Låt sambon elda en dag och sov nån annanstans om du är rolig, men lukten försinner efter att ni eldat mågra timmar.
    Tråden började i förrgår.
    Så Ts har nog redan sovit nån annanstans om hon var orolig.
  • JohannaJ

hejhejmonika skrev 2008-12-16 14:01:57 följande:

...och tänk på att det sot består av är KOL...livets grundläggande byggsten...
    men hon är ju inte orolig för röken. Lacken består knappast enbart av kol.
Svar på tråden Farligt att elda i kaminen när man är gravid?