• tulo

Nafsig katt

Min katt är väldigt gärna nära och gosar mycket. Men ibland så biter hon lite lätt i handen när man klappar henne. Inte så det gör ont utan hon mer tar tag i handen. Slickar först lite sen biter hon lite försiktigt. Någon som vet varför hon gör så?

• Svar på tråden Nafsig katt
  • Tainted

det är väl så dom gör när dom diar.. hur gammal var katten när den togs från mamman? har för mig att dom gärna har kvar dom tendenserna när dom separerats för tidigt från mamma

• tulo

Hon var 13 veckor så hon var inte för liten..

• Tainted

hm nej då ska det ju inte vara nån fara.. det kanske helt enkelt är ett bevis på tillgivenhet då :) att den ser dig som mamma?

• tulo

Ja kanske det.. Hon är ju lite halvtokig på andra sätt så varför inte?! =)

• Tainted

hehe ja katter är ju gjorda för att vara tokiga känns det som ibland :]

• talare

är det inte ett sätt att visa dominans? vet att hanar gör så på honkatter vid parning (slickar o sådär för att 'uppvakta' och biter tag under akten), och mammorna bär ju i kattungarna genom att bita tag i deras nackskinn.

• Tainted

jo men då biter dom väl relativt hårt, mer än en nafsning?

talare skrev 2008-12-14 23:58:59 följande:
    är det inte ett sätt att visa dominans? vet att hanar gör så på honkatter vid parning (slickar o sådär för att 'uppvakta' och biter tag under akten), och mammorna bär ju i kattungarna genom att bita tag i deras nackskinn.
  • tulo

Fast är det ett sätt att visa dominans även om det är en hona? Och hon är verkligen inte hårdhänt så det är väl egentligen inte ett problem mest bara nyfiken på varför hon gör så.

• talare

bara en tanke, jag är ingen expert på nafsande katter ;)

• tulo
    Svar på #9
    Ja inte jag heller.. =) Alla förslag är lika välkomna.. Ingen fler som har en nafsig katt?
  • medea08

Åh, sådär gör min lilla också. Och det är inte alltid hon biter så löst heller (det går inte hål, men det känns). Jag lyfter ner henne och säger NEJ så fort hon gör så, har hänt att hon nafsat sonen ett par gånger och det är inte kul...

• tulo

Ajdå... Förstår att det inte känns bra när hon biter sonen.. Min har tack och lov låtit bli att bita Emma. Hon går bara undan när Emma får tag i henne och försöker slita loss pälsen. =)

• saltflingan

Min ena hona gör också så, men bara på människor som hon tycker om och bara på armbågen. Sambon förra katt gjorde så med hans näsa.

• tulo
    Svar på #13
    Haha ja det kanske inte var så skoj alla gånger.. =) Är i så fall glad att Doris bara nafsar i händerna!
  • felicityporter

Det är bara kärleksbett! Många katter nafsar sin matte/husse i samband med gos som en liten extra kärleksförklaring.

• katten

hur gammal e katten? mina höll på så när de va unga men de har de slutat me nu

• medea08

tulo skrev 2008-12-16 23:03:37 följande:

Ajdå... Förstår att det inte känns bra när hon biter sonen.. Min har tack och lov låtit bli att bita Emma. Hon går bara undan när Emma får tag i henne och försöker slita loss pälsen. =)
    Jo, det gör ju det. Önskar att han inte var så snäll (klappar fint trots sin unga ålder) mot henne, då kanske hon skulle hålla sig undan istället.
  • tulo

felicityporter skrev 2008-12-17 03:52:18 följande:

Det är bara kärleksbett! Många katter nafsar sin matte/husse i samband med gos som en liten extra kärleksförklaring.
    [/citat]

Det lät ju väldigt bra! Så jag ska med andra ord sluta kalla henne surkatta?! =)
    katten skrev 2008-12-17 04:02:37 följande:
    [citat]
    hur gammal e katten? mina höll på så när de va unga men de har de slutat me nu
    Hon är två år ganska precis. Kanske slutar hon med, men är det en kärleksförklaring så får hon gärna fortsätta. =)
  • tulo

medea08 skrev 2008-12-17 07:33:23 följande:

tulo skrev 2008-12-16 23:03:37 följande:
    Jo, det gör ju det. Önskar att han inte var så snäll (klappar fint trots sin unga ålder) mot henne, då kanske hon skulle hålla sig undan istället.
    Ja det är klart.. Kanske Emma skulle kunna få gå i kurs hos er?! =) Nu när hon dessutom sitter i gåstolen så ligger katten risigt till. Tur att Doris kan hoppa undan när hon behöver.
Svar på tråden Nafsig katt