• Tainted

Ska köpa whisky i julklapp men vilken är bäst?

tänkte köpa en flaska på bolaget till en sann whiskyälskare men har ingen aning om vad som anses gott eller ej då jag inte dricker det själv.. någon som har nåt tips? tänkte mig nåt runt 600kr ev lite mer om det är ett stort hopp mellan kvaliten där :]

• Svar på tråden Ska köpa whisky i julklapp men vilken är bäst?
  • MissLillan

det är lite svårt att säga vad en annan tycker om för whiskey då det finns sååå många olika varianter.....

• Skusan

Lagavulin är tokbäst om man gillar rökig whisky .

• Tainted

hm, ja så e det kanske.. men nån som e känd o lite kul o ha på hyllan då?

• Tainted

Skusan skrev 2008-12-14 23:48:38 följande:

Lagavulin är tokbäst om man gillar rökig whisky .
    kanske ska försöka luska ut om det är rökig han gillar då.. vad går den på?
  • Skusan

Tainted skrev 2008-12-14 23:49:32 följande:

Skusan skrev 2008-12-14 23:48:38 följande:
    kanske ska försöka luska ut om det är rökig han gillar då.. vad går den på?
    579 riksdaler .
  • FrökenFreja

Min sambos favorit är Bowmore, den 20 eller 25-åriga. Den är också ganska rökig i smaken

• Tainted

mjo det hade varit en briljant idé men saken är att han bor på andra sidan landet och jag ska inte dit och hälsa på förrän efter nyår :/

Indiansommar skrev 2008-12-14 23:57:16 följande:
    Kolla vad han redan har i hyllan och fråga på systemet efter något i samma stil!
  • Tainted

haha då vet han nog varför jag undrar.. har aldrig intresserat mig för whisky alls, och har ingen koll nånstans på termerna ens :p

Krabbolina skrev 2008-12-14 23:58:37 följande:
    kolla även om han vill ha single malt eller blended.
  • Bubblan84

Finns whiskytunnor på bolaget..en tjusig trätunna med tappkran..i ligger en Grant-whisky tror jag..köpte detta till min sambos pappa när han fyllde år

• Baronessan

Lite snabbt sådär kan jag ju föreslå t.ex.:

Aberlour
    Ardbeg
    Auchentoshan

Bunnahabhain
    Ben Nevis
    Dalwhinnie
    Highland Park
    Isle of Jura
    Lagavulin
    Laphroaigh
    Macallan
    Oban
    Talisker

Men smaken är ju bekant som baken... Jag tycker t.ex. att Grant's är nåt av det vidrigaste som finns. *rysa*

• Lee76

Det beror ju på vilka han brukar dricka, det kan vara ett smart kort att ta en som kommer från samma område som han brukar dricka. Då gillar han säkert smaken, och då kan du välja och vraka i den kategorin. Lycka till!

• Lee76

De som Baronessan har föreslagit kan nog bli bra, om han gillar whisky så brukar många dricka single malt och många av dem som hon skrivit gillar min man.

• Bubblan84

Baronessan skrev 2008-12-15 07:25:16 följande:

Lite snabbt sådär kan jag ju föreslå t.ex.:AberlourArdbegAuchentoshan
    BunnahabhainBen NevisDalwhinnieHighland ParkIsle of JuraLagavulinLaphroaighMacallanObanTaliskerMen smaken är ju bekant som baken... Jag tycker t.ex. att Grant's är nåt av det vidrigaste som finns. *rysa*
    Grants e säkert pissäckligt..tur att "svärfar" tycker om det då idén med trätunna var rätt kul o uppskattad
  • Duckan74

Makens favoriter är Dalwhinnie och Higland Park. Då är han inte den "rökiga" typen. Även Talisker gör hans strupe glad.

• Tainted

kan meddela att det blev en Lagavulin, har hört från säkra källor att det ska vara en av hans favoriter :] återstår att se om det är sant sen bara hehe.. tack för hjälpen, go jul!

Svar på tråden Ska köpa whisky i julklapp men vilken är bäst?