• Pumpalicious

Ett litet tips: Sluta med nappen tidigt!

Vi slutade med Ossians napp när han var 8 månader gammal, det tog 1 dag sen hade han glömt den, och om man ger honom en napp nu när han är runt året så leker han bara med den och minns inte vad den ska användas till.

Är så glad att vi slutade med napp tidigt. många påstår ju att nappar skadar tänder och språkutvecklingen, därför valde vi att sluta tidigt.
    Ibland när jag ser äldre barn  (3-4år) ute med napp undrar jag VARFÖR?
    De barnen har ju inget sugbehov, och det lär ju bli svårare att avvänja ett barn som haft i flera år istället för att sluta efter några månader när sugbehövet lagt sig?

• Svar på tråden Ett litet tips: Sluta med nappen tidigt!
  • miloo

Jag har önskat såå att mitt barn skulle ta napp eftersom hon haft sånt sugbehov och det är jag som blivit drabbat då hon snuttat på mig hela nätterna. Men nu är hon 8 mån o jag har gett upp att försöka, håller även på att sluta amma så jag tror sugbehovet lagt sig lite.

• 2älskandeochenkatt

Funderar oxå på att sluta med nappen, våran dotter är snart 7 månader.
    Men jag fasar lite för nattningen? Hon har ingen användning för nappen på dagen, men vid sovdags märker man ju att det "lugnar" med napp..
    Pumpalot: Började eran son snutta på fingrar eller nåt när ni slutade?

• Minxy

Vi slutade med napp nu när Leo var ca 9 ½ månad och det tog också bara 1 dag så var den glömd

Leo kom till oss 16/2
  • JeanneDArc

Vi slutade vid 6 månader och det gick superlätt också. brydde sig knappt alls. nattningen tog lite längre tid några dagar men hon var inte mer ledsen, hade bara lite svårt att finna ro några dagar.

• suzolina

vi gjorde likadant när pojken var 6 m¨nader...npn kväll tog nattningen längre tid men inte så katastrofalt..sen var det glömt

• Bambolina

tänker inte sluta med napp till minstingen! hon e snart 7 mån. vår grabb är 3 år, språket är utmärkt, tänerna fina, men det är nog skillad. jag skulle aldrig tillåta att han har den när han leker och ABSOLUT INTE utomhus!!! ser förfärligt ut!!! han har haft den för att komma till ro på kvällen. ska sluta nu, tomten kommer ju då tar han med sig alla nappar och ska lämna dom till alla bebisar, så får han andra julklappar i stället, han har svit 2 nätter nu utan napp.

Tandläkarnsäger att et är ingen fara alls för tnderna innan dm fyller 4 år.

• Hemliga 72an

Lillebror har nappen precis när han ska somna sen spottar han ut den. Använder den inte alls annars inte ens när han är ledsen. Han är utvecklingsstörd så han får behålla den det lilla han avänder den.

Helvetet är öppet!
  • Åskan

Försökte sluta tidigt, men det var i stort sett hopplöst att få honom att somna dagtid då. Nu tänker jag att vi slutar när han slutar sova på dagarna...

• annie80

Vi gav nappen till tomten när min tös var 2½ år. Hon talade tidigt och talar utmärkt idag, tänderna är superfina och det var inga större problem att lägga nappen. Hon var lite ledsen när hon började bli trött i knappt en vecka sedan brydde hon sig inte....

• Dixie

min son slutade med napp när han var 3 år - det tog en natt, sen har han inte frågat efter napp, så det behöver inte vara så svårt att sluta med napp bara för de är lite äldre.
    Men tidigare fick han bara ha napp när han skulle sova eller var ledsen, kan inte förstå de 3-4 åringar som har napp i munnen på lekplatsen.......

Svar på tråden Ett litet tips: Sluta med nappen tidigt!