• Vanillie

Hur fan kan dom slarva bort remisser??

Blir så arg!! Vår remiss skickades i Augusti och idag har jag suttit i telefon hela morgonen och försökt ta reda på hur långt den kommit... ingenstans uppenbarligen för borta är den!!!

KK säger att den godkändes och skickade 24 september till RMC men på RMC har dom inte fått den!!

Fan! Är det fler som har erfarenhet av bort slarvade remisser? Får man vänta ytterligare flera månader nu då? Hur länge fick ni vänta som också hade bort tappade remisser?

• Svar på tråden Hur fan kan dom slarva bort remisser??
  • Fru Indosaurie

min sambo fick en borttappad remiss, inte inom utredning då men..
    Han fick tillgodoräkna sig tiden från att remissen skulle ha varit skickad.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Vanillie

ok.. man kan ju hoppas att dom tar hänsyn till det när remissen kommer till dom igen.. om det kommer fram. Inget större hopp längre!

Kanske skulle nämna att vår remiss gäller en ivf.

• Fru Indosaurie

men läkaren får skriva en ny remiss och skicka, man kan ju inte hoppas att den gamla ska komma fram..
    Självklart måste ni få den tiden tillgodo!

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Vanillie

ja, läkaren jag pratade med skulle ringa vår gynläkare och be dom skicka remissen igen.

Men jag antar att den måste via KK i allafall för ett nytt godkännande innan den skickas vidare till RMC.

Just nu känns det som om alla månaderna vi väntat har varit helt i onödan!

• Vanillie

någon mer som fått sin remiss bort slarvad??

• Meddelande borttaget
  • lewis

Åååh jag blir så trött på sånt här. Jag börjar upptäcka mer och mer att det kan vara så otroligt frustrerande med sjukvården, OM något fel, för det är väldigt svårt att veta om vem man ska kontakta om man vill dubbelkolla att allt går som det ska.

Det finns oerhört många fantastiska människor inom vården, jag har själv flera erfarenheter av sjukvårdspersonal som gör mer än de behöver och till och med ska. Men ibland dyker den mänskliga faktorn upp, som Storkenflyger säger, och då kan det bli struligt.

Stå på er, se till att få tiden tillgodoräknad er, och när ni har tid och möjlighet och ork - dubbelkolla med vården att saker tuffar på som det ska. Man ska inte behöva det, men om man orkar är det ett bra sätt att slippa oron för sin egen del.

• Bel

Jäklar vad träffande! EXAKT samma sak hände med min remiss gällande KK och RMC! Enligt sekreteraren på KK så har RMC dålig koll på alla sina papper, vilket bekräftades då jag helt vansinnig ringde till RMC. Tjejen som svarade på RMC sa att de låg efter med posthanteringen. Jag blev så himla sur efter detta så jag vägrade gå hos RMC för att göra min IVF, jag krävde att de omedelbart skulle skicka den till Cura istället då de inte har någon kö.

• Vanillie

När jag ringde till RMC frågade hon om KK möjligtvis skrivit fel adress!!
    Men hallå!! vilken simpel bortförklaring, vår remiss är ju knappast den första remissen som skickas så dom borde nog ha koll på vilken adress den ska till!!

När jag pratade med sekreteraren på KK så sa hon att det var den 2:a remissen som RMC slarvat bort den senaste tiden!

Nu i efterhand ångrar man ju att man inte ringde och kollade så att den kommit fram men man tar ju förgivet att det ska funka ändå!

Men efter jul och nyår så ska jag ringa RMC och kolla så nästa remiss är på plats annars kanske man skulle ta och göra som du gjorde "Bel", byta klinik!!

• Bel

Kvinnan på RMC frågade mig exakt samma sak! Om KK verkligen hade skrivit rätt adress! Är dom fulla därnere??
    Sekreteraren på KK sa också till mig att RMC gärna behåller alla patienter själva för statistiken. Efter att RMC har fått remissen så ska de "skeppa" den vidare dit kön är kortast, men det gör gärna inte det.
    Detta resulterade i att jag egentligen inte fick tid förren fram i mars!
    Efter hela denna resan var jag så förbannad, så jag ringde till Cura och frågade om deras kösystem. De sa att de inte hade någon kö och att jag var välkommen på första samtalet i December redan! (var där i måndags). Ringde tillbaka till RMC och sa till dom att skicka remissen omedelbart till Cura! Kvinnan på RMC blev jättestött!
    Jag blir så jäkla förbannad på sånt här slarv, eller vad det nu är!
    Mitt förtroende föt RMC dog fullständigt och det var därför jag bytte klinik. Jag har varken tid, lust eller ork att vänta bara genom att bli en del av "statistiken" hos någon klinik!

Vanillie..detta som har hänt dig och mig är så träffande, så man börja nästan undra om detta är något de har satt i system!
    Jag vill inte säga att du ska byta klinik, för det är upp till dig att avgöra Men..du har fler alternativ om du känner dig osäker på RMC och de kan inte hindra dig från att byta. Både Cura och öresund finns ju!

• spino

min remiss tappades ocksa bort (jag bor i england) och vi gjorde ett formellt klagomal och hamnade pa 'ratt'plats i kon igen. men vilken stress! man behover verkligen inte det nar man ska ga igenom IVF for forsta gangen... Sta pa dig och lycka till!

• Glenda Glad
    Vanillie skrev 2008-12-15 16:28:43 följande:
    någon mer som fått sin remiss bort slarvad??
    Inte remissen däremot slarvade RMC bort provsvar som från KK. Jag fick ta om proverna och det gjorde att vår utredning och IVF-beslut tog längre tid. Mitt råd är att alltid be om kopior innan de skickas till RMC för jag tror att deras administration inte kanske är den mest pålitliga...
    I övrigt var jag jättenöjd med RMC. Resultatet av IVF-behandlingen vi gjorde hos dem är nu 12 dagar gammal och ligger och snuttar på fingrarna här brevid
    TS: Lycka till!
    Vill du titta in hos mig, så skicka ett meddelande så lägger jag med dig i min adressbok
  • Vanillie
    Svar på #11
    "spino" -Hur gör man ett "formellt klagomål"?
  • spino

vet inte om det ar olika har an i sverige. men det finns en organisation som man kan kontakta om man har ett problem med sjukvarden. typ en kundsombudsman. vi kontaktade dem och fick skicka allt pappersarbete (korrespondens med klinik, lakare mm) som vi hade och skicka in kopior. De kontaktade sedan var lakare och fertilitetkliniken och forklarade vad som hant. de foretrader en i arendet och skoter all kontakt at en. jag googlade pa klagomal, sjukvarden och hittade dem (detta var pa engelska forstas i england) men det borde finnas nagot motsvarande i sverige tycker jag

• Vanillie

ok, tack! Får kolla upp det!

• Vanillie

Tack "Nym"! Jag kollar upp det med!!

Svar på tråden Hur fan kan dom slarva bort remisser??