• byström

Primera, drar olja.

Tänkte stämma av med Er här på forumet...
    Läget är som så att svågerns Nissan Primera -99 har börjat suga en hel del olja. Började med att varningslampan gick igång, så de fyllde upp den.
    1 vecka senare hade de plats för 3liter...kört kanske 40 mil.
    Det finns inga synliga läckage, ingen olja i vattnet.
    Så jag sa att det lär väl vara toppackningen...?
    Har inte kikat på den själv, eller sett färgen på avgaserna.
    Men vad annat än toppen kan det vara?

• Svar på tråden Primera, drar olja.
  • Jaccan

Om oljeförbrukningen överstiger 0.75% av soppaförbrukningen är det något som inte stämmer. Här är det alltså nästan 10%!

Försvinner det så mycket olja som 3 liter på 40 mil är något galet fel. Skulle satsa mina stålar på ett läckage. Kolla noga runt ventilkåpan, packboxar, oljepluggen och filtret. Att det skulle vara toppen känns orimligt. Då brukar inte oljeförbrukningen sticka iväg såpass, och ett vanligare symptom är vatten i oljan.

• byström

Att något är galet fel stämmer ju. =)
    Men det finns inga yttre läckage...snustorrt överallt, ingen olja i vattnet.
    Jag kan inte se någon annan väg än genom toppen - förbränns - ut genom avgasröret? Eller? =/

• Jaccan

Det finns ju bara två vägar för oljan att ta sig ut: Antingen läcker den ut eller så förbränns den.

Om det är toppen förbränns oljan i motorn och kommer ut i form av en jävla massa blårök i avgasröret, ja. Skruvar man ur ett tändstift och det är oljigt kan man förstärka teorin om toppen.

Hade du kollat vatten i oljan eller olja i vattnet? =D

Ta lite olja på fingret från oljepåfyllningshålet och känn och lukta om den verkar vattnig.

Det kan också vara igensatt vevhusventilation. Då får man plocka isär, blåsa rent och kolla så det är fritt överallt.

Högoljeförbrukning kan man också få om motorn är sliten, dvs. kolvringar och oljeskrapringarna börjar ge upp. Men då kommer oljeförbrukningen succesivt och inte så plötsligt som det har gjort nu.

Svar på tråden Primera, drar olja.