• Enna

Ni med småbarn, vad har ni för vardagsrumsmatta??

Har nyligt kastat ut min gamla smutsiga Ikeamatta, en sån där billig variant med anti-glid baksida.

Behöver någon ny matta av enklare variant för att dämpa ljud. Ryamatta från Ellos, är det uteslutet? Står ingenstans vad det är för baksida på dem. Behöver en matta som inte glider omkring.
    Eftersom vi har tre småbarn vill jag inte lägga ut någon stor summa, kikade på Ellos.se just för att där har jag rabatt

Tips någon?

• Svar på tråden Ni med småbarn, vad har ni för vardagsrumsmatta??
  • Viewsonic

Vi har inga mattor alls, utom en enda matta i dotterns rum för att leka på.

• Enna

Egentligen avskyr jag mattor men eftersom vi har så lyhört och hårda pakettgolv hela övervåningen är jag i stort behov av mattor..

Tyvärr har jag 25 mil till Rusta...

~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
  • Kaydina

Vi har en sådan där billig med antiglid från IKEA. Svart. Jag kan inte tänka mig något mer opraktiskt Vi har också en Ghoummatta i siden. Den är mer praktisk. Enkel att få ren.

Vi måste ha matta. För ljuddämpning. Särskilt mot smällar av bilar och prylar som jämt kastas och tappas. Vi har dem också för att skydda golvet.

kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
  • Silverkatten06

Annars kan du ju köpa sånt där gumminät som man lägger under så att mattan håller sig på plats. Problemet med billiga mattor a la Rusta är att de är så himla osköna att sitta på för barnen. Det blir ju brännsår om man ramlar på en sån...

• Meus Veritas

nej nej köp ingen rya matta! Vi köpte en sån från ellos o det var den värsta mattan vi haft!
    Allt fastnar i den, den fäller och näst intill omöjlig att få ren från barns kladd......

Nu har vi ingen matta i vardagsrummet istället

• La Lola
    Silverkatten06 skrev 2008-12-15 11:55:37 följande:
    Annars kan du ju köpa sånt där gumminät som man lägger under så att mattan håller sig på plats. Problemet med billiga mattor a la Rusta är att de är så himla osköna att sitta på för barnen. Det blir ju brännsår om man ramlar på en sån...
    Våran matta ligger under bordet i vardagsrummet så där ska inget barn sitta ändå.
    Tänkte att Ts har sin matta på samma sätt.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Enna
    konkelbär skrev 2008-12-15 12:02:55 följande:
    Jag har en billig grej för 149kr från IKEA. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80094047133 x 190 cm. Har en ettåring som har ramlat, kräkts, legat, suttit, ålat, krypit och gått på den mattan. Den har halkskydd "inbyggt".
    precis en sån jag kastat ut

tack för alla svar.

har dock 27 mil till ikea så jag skulle behöva hitta någon billig historia att beställa, där inte frakten är dyrare än mattan...
    ~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
  • La Lola

Ts, har du kollat på www.jotex.se?
    Där kanske de har nån?

• Maria222

Vi har just nu en sån där typ av matta som La Lola länkade till, de är otroligt praktiska ur kladdsynpunkt, och tåliga också! MEN ryamattorna är ju bara för underbara! Vi har nyligen köpt hus och ska snart flytta så jag har inhandlat mig en härlig ryamatta!
    Jag har både katt och ett litet barn så jag kanske kommer ångra mig tusen gånger, men den var billig (995 och otroligt fin! Jag är kär i den och var bara tvungen att köpa! Vill du ha en så satsa på det tycker jag!

Mamma till Kevin född 0706.
  • ank79

Vi har ryamatta från Ellos med sånt där gumminät under. Är hur mysig som helst.

• fialisastina
    La Lola skrev 2008-12-15 12:12:37 följande:
    Våran matta ligger under bordet i vardagsrummet så där ska inget barn sitta ändå. Tänkte att Ts har sin matta på samma sätt.
    Men det hade vi också, och ifall man har fredagsmys i soffan så spills det hejvilt ändå Fanta och intrampade ostbågar i mattan = skitjobbigt. Nu har vi ingen matta..
  • Örnie

Jag har en del mot mattor, mest av hygieniska skäl... Vi har nästan inga mattor, men vi har golvvärme. Funderar på vad det finns för tvättbara mattor. Plastmattor i köket går att tvätta i maskin. Små mattor är lättare att rulla ihop och lämna på tvätt/piska. Trasmattor kan man också tvätta, fast bara för hand har jag hört. Hur skulle det vara med tvättbara täcken där barnen leker?

• La Lola
    fialisastina skrev 2008-12-17 12:07:46 följande:
    Men det hade vi också, och ifall man har fredagsmys i soffan så spills det hejvilt ändå Fanta och intrampade ostbågar i mattan = skitjobbigt. Nu har vi ingen matta..
    Den modellen jag har är jättelätt att dammsuga o rengöra = kanonbra när man har barn!
  • Sessan87

Jag har två st vita HAMPEN-mattor från IKEA. Barnen älskar att leka på dem, och jag tycker de är lätta att hålla rena.
    Har en 2-åring och en 1-åring.

Svar på tråden Ni med småbarn, vad har ni för vardagsrumsmatta??