• av73

Katter i trädgården

Någon som har ett tips på hur man får grannarnas katter att rata ens trädgård? Inget gift naturligtvis, men kanske någon form av örter eller något annat som katter avskyr? Min son sover ute i barnvagnen minst en gång per dag och jag är livrädd då det stryker katter i trädgården. Dessutom ska vi ju skaffa sandlåda till våren/sommaren och jag vill inte ha katterna här att göra sina behov.

• Svar på tråden Katter i trädgården
  • inoka

Samma problem, fast vår grannkatt försöker döda vår kanin :(
    Det bästa är vatten sägs det men vi har försökt med allt.
    Så får du ngt tips som hjälper..säg till mej.

• VIXIE

Det bästa är nog att skaffa en egen katt ,har aldrig nån annans katter på vår tomt och våra katter är ute mycket men går på låda inne!
    MAlört,citrondoftande växter typ citronmeliss,citronverbena brukar de inte gilla.Sen finns det ett spray som heter "piss off" el liknande som antagligen innehåller citronella bla som brukar vara avskräckande.Annars är en rejäl hink med vatten aldrig fel!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • evaannelie

Jag har lagt apelsinskal runt vår trädgård och lite extra där katterna brukar vara och speka. Hittills har det funkat jättebra! Fast man behöver säkert "fylla" på efter ett tag.

• av73

Tack för tipsen! Jag får testa dem helt enkelt.

• Smållan25

har hört att även kaffesump ska fungera.. mylla ner i jorden å lägg lite över oxå.. annars finns det bra medel som inte är giftiga men som ratas av katter i alla fall.
    hund i trädgården fiungerar oxå bra.. låna grannens eller någons kompis å låt den springa runt någon gång i veckan.. =)

• Tuffen

Köp en kattskrämma. Det är en liten apparat som skickar ut höga ljud, för höga för att vi människor ska kunna höra. Katter hör dem dock och får ont i öronen. Den drivs med ett batteri, och reagerar på rörelser (= om katen går förbi).

• mlsa

Vi har också en grannkatt i trädgården. Han hänger här jämt för vi har fågelmatare och därmed också gott om småfåglar.
    Nästan alla sandlådor har lock numera, tack och lov.

• SuzyQgirl

Tuffen skrev 2009-01-05 10:46:23 följande:

Köp en kattskrämma. Det är en liten apparat som skickar ut höga ljud, för höga för att vi människor ska kunna höra. Katter hör dem dock och får ont i öronen. Den drivs med ett batteri, och reagerar på rörelser (= om katen går förbi).
    Men det där med att vi människor inte kan höra stämmer inte. Nu har jag i och för sig inte varit i kontakt med en kattskrämma men en sorkskrämma som också skickar ut högfrekvent ljud. Men även fast man inte ska kunna höra så hör man ett svagt pip som är ganska irriterande på sommarkvällar när man ska sova....
    Ps. Det är grannen som har den så även om man inte störs själv så kanske man stör andra.
  • Angelven

Massor av kattmynta ?

vår katt blir helt tokspeedad av det - när grannen upplevt det ett par gånger kanske de gör något (Inte så kul med en katt som klättrar i gardinerna, krafsar omkring på huvudsvålen och är allmänt odräglig )

• Sebbes    mamma

Jag har själv katter,
    bor ute på landet..

Men jag har lock på sandlådan...
    Finns till de flesta sandlådor nu

sen rabatterna...
    Jag fick höra kaffesump ska vara bra.. och apelsinskal har jag oxå hört...

Men innan när vi bodde i lägenhet så sa jag till vår granne att om katterna kom in i deras trädgård så fick dom gärna skrämma bort den... (va som helst så länge dom inte blir skadade)
    Stampa, eller spring imot dom, spruta/kasta vatten på dom.. osv...

Efter ett tag gick dom inte dit mer....

• Bumblebina

Citrusskal öht funkar bra. Vitpeppar är också ok även om man får bättra på bägge delar då och då... Vatten är ingen garanti, vår grannes katt älskar vatten... Hon hoppar självmant i deras pool...

Svar på tråden Katter i trädgården