• Anonym (trött)

Jag fick inte jobbet......

Är deppig idag. Jag trodde att jag skulle få jobbet, men någon slog mig på mållinjen. Efter 100 ansökningar stod det mellan mig och två till personer. Tyvärr hade någon mer erfarenhet än mig och det avgjorde saken.

Jag blir så trött. Hela hösten har jag sökt alla jobb som finns inom mitt område och bara två har hört av sig om intervju. Jag trodde verkligen att jag skulle sitta här med en anställning lagom till det nya året men icke sa nicke. Nu känns det bara så deppigt och tungt. 2009 lovar dessutom inte mycket med lågkonjuktur och elände. Jag har en familj att försörja och har inte råd att gå utan arbete. Trots att jag förbättrat mitt cv under hösten med att läsa på universitet och kvällskurser så är konkurrensen stenhård. Jag behöver arbetslivserfarenhet, men hur ska jag få det om ingen vill anställa mig?

Det är ingen rolig dag idag. Ursäkta, ville bara gnälla av mig lite....

• Svar på tråden Jag fick inte jobbet......
  • Anonym (samma här)

Jag hittade ett jobb där annonsen kunde ha varit skriven direkt till mig. Jag hade alla kvalifikationer och var väldigt meriterad. Tyvärr dök det upp en sökande som var aningen mer kvalificerad än mig. Hur ska man någonsin få ett jobb när det finns så fruktansvärt många kvalificerade människor till arbetsmarknadens förfogande

• Anonym

Sitter här o väntar besked och jag måste säga att jag inte har så höga förhoppningar  

• Lundby87

Kanske du skall ställa dig frågan vad folk söker i dessa låg dagar och se om det är någon tjänst du kan sälja eller produkt? så egen föetagare.

• Anonym (trött)

Det är verkligen tortyr att söka jobb!

Anonym (samma här) skrev 2008-12-15 15:05:47 följande:

Jag hittade ett jobb där annonsen kunde ha varit skriven direkt till mig. Jag hade alla kvalifikationer och var väldigt meriterad. Tyvärr dök det upp en sökande som var aningen mer kvalificerad än mig. Hur ska man någonsin få ett jobb när det finns så fruktansvärt många kvalificerade människor till arbetsmarknadens förfogande
    [/citat]

Detta kunde jag ha skrivit själv. Det finns alldeles för många bra superarbetare därute... Det är ingen rolig sits, det är arbetsgivarens marknad och alla utbildade slåss om få jobb.
    Emmmi skrev 2008-12-15 15:08:29 följande:
    [citat]
    Kanske du skall ställa dig frågan vad folk söker i dessa låg dagar och se om det är någon tjänst du kan sälja eller produkt? så egen föetagare.
    [/citat]

Detta skulle jag vilja göra men känner att jag behöver arbetslivserfarenhet inom min bransch innan jag kan satsa på starta eget...
    Anonym skrev 2008-12-15 15:06:48 följande:
    [citat]
    Sitter här o väntar besked och jag måste säga att jag inte har så höga förhoppningar  
    Önskar dig ett varmt lycka till!!
  • Anonym (trött)

Svaren kom i den grå rutan...

• D med N och A

Det låter som jag för två månader sen. Jag var en av TVÅ som de valde mellan (av över 400 sökande) och jag kom just tvåa. Såååå surt! Det gjorde att jag lade jobbsökandet på hyllan och jag nöjde mig med mitt extrajobb strötimmar i butik. Jag sökte inte ett enda jobb på över en månad. (Har aldrig varit med i AF)

För en månad sen ringde en arbetsgivare jag sökt jobb hos i augusti och frågade om jag fortfarande var intresserad.

Det var jag! Såklart! Jag gick på intervju, fick veta att jag fått jobbet dagen efter och nu har jag precis påbörjat min fjärde vecka hos en helt fantastisk arbetsgivare. Jag har helt underbara kollegor och ett jobb där jag trivs superbra. Gissa om det känns skönt? Det finns hopp!

• Anonym (myra)

Ville mest skriva att jag vet hur det känns. Ledsen

• Anonym (trött)

D med N och A skrev 2008-12-15 18:18:03 följande:

Det låter som jag för två månader sen. Jag var en av TVÅ som de valde mellan (av över 400 sökande) och jag kom just tvåa. Såååå surt! Det gjorde att jag lade jobbsökandet på hyllan och jag nöjde mig med mitt extrajobb strötimmar i butik. Jag sökte inte ett enda jobb på över en månad. (Har aldrig varit med i AF) För en månad sen ringde en arbetsgivare jag sökt jobb hos i augusti och frågade om jag fortfarande var intresserad. Det var jag! Såklart! Jag gick på intervju, fick veta att jag fått jobbet dagen efter och nu har jag precis påbörjat min fjärde vecka hos en helt fantastisk arbetsgivare. Jag har helt underbara kollegor och ett jobb där jag trivs superbra. Gissa om det känns skönt? Det finns hopp!
    Tack för det inspirerande brevet! Jag har skickat massor med ansökningar i höstas och registrerat mig på alla rekryteringsfirmor som finns... Så man kan ju göra sitt bästa och samtidigt hoppas på slumpen... :) Lycka till med ditt nya jobb och stort grattis!
  • Anonym (trött)

Det som är mest frustrerande är att man verkligen inte kan påverka det mer än vad man gör... Man gör sitt bästa men det räcker ändå inte till. På alla sökajobb-sajter och råd står det att man ska styra upp sitt CV, uttrycka sig på ett visst sätt etc. Men jag har inte svårt att göra ett snyggt CV, jag har lätt för att uttrycka mig och vet hur jag ska framställa mina meriter. Jag är också en person som många upplever som behaglig och trevlig. Jag vet att det som allt står o faller på oftast är att en lika trevlig person med lite mer meriter än mig söker jobbet. Det är frustrerande, det ligger utanför ens område att påverka. Det känns som att man måste vara en supermänniska för att få ett jobb.

• aiight

nu är fallet kanske inte desamma som hos dig.. men det finns annonser som är gjorda till andra personer, alltså arbetsgivaren har bara lagt upp den för att vara laglydig men i själva verket har de redan någon som ska få tjänsten

har råkat ut för det, tyvärr :(

• Anonym (me too)

Detta hände mig för ca 2 veckor sen men tyvärr de valde nån annan. Trodde inerst inne att jag skulle få jobbet men men känns lite surt.....Då det var inom de området jag vill jobba samt att jag hade erfarenhet och utbildning.....

Letar efter ett liknade jobb men inte hittat något sådant jobb än...Hoppas det dyker upp något snart annars måste jag ta ett Telesäljarjobb..(medans jag letar)..så länge man behöver ju pengar så man kan leva....De är väl typ ca 10 sån tjänster ute där de säker folk i den staden där jag bor (medelstor stad)..

Dock finns det ju jobb i stockholm inom de området jag vill jobba så överväger att pendla men tar ca 1,5 timme enkel väg sen kostar månadsbiljetten på tåget ca 4700 kr, Blir långa dagar osv...

Men jag funderar på det..

• Anonym (Kämpa på!)

Men kan ni inte gå nån kurs i projktarbete, eller dyl. söka upp en arbetsplats där man kanske har chansen senare? Visa framfötterna, samt att man får in en liten erfarenhet iaf?

• Lilac Perl Dream

Anonym (trött) skrev 2008-12-15 14:56:02 följande:

Är deppig idag. Jag trodde att jag skulle få jobbet, men någon slog mig på mållinjen. Efter 100 ansökningar stod det mellan mig och två till personer. Tyvärr hade någon mer erfarenhet än mig och det avgjorde saken.Jag blir så trött. Hela hösten har jag sökt alla jobb som finns inom mitt område och bara två har hört av sig om intervju. Jag trodde verkligen att jag skulle sitta här med en anställning lagom till det nya året men icke sa nicke. Nu känns det bara så deppigt och tungt. 2009 lovar dessutom inte mycket med lågkonjuktur och elände. Jag har en familj att försörja och har inte råd att gå utan arbete. Trots att jag förbättrat mitt cv under hösten med att läsa på universitet och kvällskurser så är konkurrensen stenhård. Jag behöver arbetslivserfarenhet, men hur ska jag få det om ingen vill anställa mig?Det är ingen rolig dag idag. Ursäkta, ville bara gnälla av mig lite....
    den enda tröst jag kan ge är: du är INTE ensam..många har blivit varsalde och fler kommer det bli..det finns inga jobb heller för då hade de inte varsalt..
Svar på tråden Jag fick inte jobbet......