• Hella28

Ni med hamster

På sonens önskelista stå hamster högst upp i år..vi har redan en katt & en kanin så därför velar jag lite på att ge honom en hamster..
    Jag undrar om hamstrar för mkt oväsen om nätterna..kan man ha en hamster i det rummet man sover i?
    Jag hade själv hamstrar när jag var yngre, men hade de inte i mitt rum så därför kommer jag inte ihåg..
    Är rädd att allt slutar med att han inte kan sova & vi får ha buren nere i stället.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni med hamster
  • Nyfiken gul

hamstrar är nattdjur så dom låter en del.. dotterns hamster springer i sitt hjul på natten o det låter en del förstås.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Irme

Våra två hamstrar har inget hjul att springa i, men de har en stor labyrint och flera våningar i sin bur, så de har mycket att springa i och klättra på. Då slipper man oväsendet från hjulet på nätterna.
    Ett annat tips kan vara att skaffa en hamsterbur med plastväggar (inte galler, då de ibland gnager på gallret och för oväsen på det sättet).

Sedan kan man ju vänja hamstern vid att vara vaken på dagen och sova på natten (ialla fall dvärghamstrar, som vi har, guldhamstrar kanske är lite svårare?). Vi tar upp dom på kvällen och leker lite, låter dem springa runt och utforska lite under uppsikt (man får vara noga med att inte släppa in andra husdjur i rummet då!!).
    På det sättet blir de trötta inför natten och sover när vi sover, för det mesta.

Nu har vi dem dock i vardagsrummet eftersom våra hundar sover med oss i sovrummet.

• marie 86

hade hamster när jag var liten eller jag har haft 2 o mina systrar har också haft det. dom sprang i hjulet nästan hela nätterna. Det var svårt i början o sova med ljudet men sen var det svårare att sova utan tror mina systrar hade det likadent. Så man kan vänja sig. Tyckte det var ett kanondjur att ha.

• hbprincess

Jag har haft en del hamstrar genom åren hehe.
    Min första fick jag när jag var ungefär sju år. Visst, dom låter en del när dom springer i sitt hjul om nätterna, men hamster är ett bra "först" husdjur för någon som är oerfaren och ung (och tröttnar hyffsat fort?). Så, om jag vore förälder så skulle jag gärna ge mitt barn en hamster och stå ut med hjulet istället för att ge barnet tex en kanin, ett marsvin, katt eller hund som lever längre. Ifall nu ungen tröttnar efter ett tag..

• Vofflis

Jag har tre hamstrar hemma, och skulle absolut inte rekomendera att barnet ska ha buren i sovrummet nattetid, de för mycket oväsen under natten. Men det går ju att ställa dem i något badrum eller dyl. nattetid så den inte stör er som sover.

• Majspuree

Vi har precis skaffat hamster här hemma eller minson har köpt en. Det är nog det tråkigaste djuret vi varit med om. Våran är inte ens uppe på nätterna och springer utan bara sover hela tiden. Har funderat på om det varit död och lyft på huset och där ligger den och snarkar och sover och har absolut ingen lust att gå upp. Vet inte när den äter och dricker faktiskt. Billig i drift men tråkig som fan. Ångrar att jag inte spann på om ett marsvin iallafall.

• Hella28

Tack för era svar! Vi köpte ingen hamster & han blev inte ledsen över det heller

Svar på tråden Ni med hamster