• AnnaGBG

Hur sent får man duscha på kvällen??

Undrar om någon vet, enligt hyresregler och kanske bara av ren hänsyn???
    Man ska väl vara tyst efter 23 eller? Gäller det även dusch?

Har iofs aldrig hört mina grannar duscha så det kanske inte hörs alls...

• Svar på tråden Hur sent får man duscha på kvällen??
  • desi

du kanske har ofräscha grannar ..haha...nej men på kvällen blir d ju mer lyhört...för då går man o lägger sig och så....jag brukar duscha vilken tid som helst duschade 2 på natten en gång men då hade jag varit ute o stank rök o röker inte själv så jag kände att jag va tvungen..om nån klagar säg bara att du va tvungen...

• jenjen

Klart man får duscha när man vill! Att duscha kan knappast kallas för att störa grannarna. Bor man i lägenhet får man faktiskt stå ut med att man har grannar, och att de lever och därmed kanske hörs ibland. Så duscha på du!

• pl77

Å, va skönt att vi snart flyttar till hus med tanke på sånt här.....

Duscha borde man få göra när man vill, men det finns ju gnällliga grannar överallt.

• kobra

kl 22 är gränsen för att man får leva om som man vill, ex spika och sånt. Jag vet av ett hyreshus som är så lyhört att där får man inte duscha efter 22 heller.

• Aiwendil

Jag duschar precis när jag vill.. och det gör mina grannar också...
    I allafall dammsuger dom när dom vill

Det hörs inte så väl när någon duschar här!

• penapöna

Har för mej att det efter kl 21-07 på vardagar och kl 23-08 på helger ska vara tyst i huset, dvs inte dammsuga, borra, hög musik och så, i vissa lägenheter där det är väldigt lyhört gäller även detta dusch. Där vi bor är det inte så väldigt lyhört, förutom i badrummen så hör man inte att någon annan duschar.

Vi duschar när som helst på dygnet, dammsuga har vi också gjort väl sent ibland, men det tar ju bara några minuter och så mycket hörs det inte.

• Morfen

Enligt hyreslagen finns det inget klockslag angivet, man får _aldrig_ störa sina grannar. I ärlighetens namn, vem störs av en dusch? Kanske värre med ett bad som tappas upp och man hör att det skvalpar och låter... Har hand om 800 lägenheter och har aldrig fått in klagomål på nattliga duschar faktiskt så jag kan inte tänka mig att det är några problem att duscha mitt i natten (om det inte sker varje natt).

• brumsan

Hej!
    Ville bara berätta att vi tyvärr har ett högljutt rörproblem...

Hyreshuset vi bor i är sen 1950-talet ca, med allt vad lyhördhet är och gamla rör som låter extremt mycket.
    Hade aldrig varit med om maken när vi flyttade hit för ett år sen, det är när man spolar i kranar, toaletten och duschen.

Vi har en granne som ALLTID börjar duscha ca 22:15 och duschar i ca 10-15 minuter. Mao kan vi inte somna förrens h*n duschat färdigt...
    Och om man somnar tidigare, så vaknar man garanterat av duschen!
    INTE kul att aldrig få somna när man själv vill....

• Morfen

Brumsan: men har ni meddelat honom er problematik då? Tror inte att han gör det på jäkelskap utan att han inte tänker sig för att andra har en annan dygnsrytm än han har. Lägg en lapp i hans brevlåda och påtala problemet om du inte vill plinga på.

• Roisin Dubh

Ha ha, på tal om att väsnas sent om kvällen:

För ett par år sedan skulle vi ha fest för jag fyllde 30 och eftersom vi hade nya grannar ville jag förvarna dem om att det skulle spelas musik och att de kunde säga till om de tyckte vi var för högljudda. Så jag knackar på hos grannen under oss och när mannen öppnat börjar jag dra min ramsa. Då pekar han på sina öron och skakar på huvudet. Jag förstår då att han är hörselskadad och när han vänder sig om och går för att hämta sin fru så passar jag på att harkla mig för att ta om ramsan igen. Frun kommer mot mig och jag presenterar mig och påbörjar mitt ärende...då pekar även hon på sina öron och skakar på huvudet. Istället räcker hon fram en penna och block och vill att jag ska skriva.

Där står jag med penna och block och förväntas skriva mitt ärende....som är....ja ni vet!
    Hur förklarar man för sina döva grannar att man kommer för att tala om att man ska väsnas? Jisses vad jag kände mig dum!

• Isorfidien

Varje förening brukar ha sina egna regler, vissa hus är mer lyhörda än andra.

Vi bodde i en mysig 2:a för något år sedan men slutligen var vi tvungna att flytta just pga att vår granne alltid duschade runt 2:30-3 på morgonen och hennes badrum låg vägg i vägg med vårt sovrum och vi hörde ALLT hon gjorde där inne och varje natt så slamrade hon med flaskor och sjöng och vrålade (troligen mycket berusad flera gånger i veckan) och varje natt vaknade då vårt barn som inte var mer än ett par månader gammal - det var fruktansvärt hur lyhört det var genom dessa betongväggar.

Det hela slutade med att vi köpte ett hus även om vi blev erbjudna av vår bostadsrättsförening en ny lägenhet i ett annat hus men då hade vi tröttnat på att konstant vakna runt 3 på morgonen i ett helt års tid.

Även om det inte finns regler så måste man respektera de som bor i intilliggande lägenheter - speciellt om det är lyhört.

Svar på tråden Hur sent får man duscha på kvällen??