• Felicia Adrian

Trång förhud = omskärlese... Någon som gjort det på sin son? råd tack!

Min son är snart 4 år och har trång förhud. Han har haft det sedan födsel och haft infektion pga detta som liten.. Nu har han igen fått problem men denna gången har det inte hjälpt att spola rent regelbundet under förhuden och smörja med salva på förhuden utan han är röd och irreterad på förhuden ändå och blir till och från sårig också..
    Har fått remiss till kirurgin här som skall troligen göra en omskärelse av honom, eller iaf klippa bort det irreterade området så han kan dra tillbaka förhuden hur mycket som tas bort beror på hur mycket som är irreterat och hur mycket som krävs för att få bakförhuden.. Men skall till läkaren först i januari/februari..

När min son kissar blåser förhuden upp sig som en ballong kan man säga, som en vattenballong men av urin.. sen kommer en stråle som är rätt smal ut ur öppningen i förhuden och när han känner att han kissat färdigt har han inte tömt förhuden utan måste skaka och trycka fram det så allt försvinner.. på förskolan har han antagligen inte den tiden utan då har det läckt ur sakta i kalsongen och det har skavt och därav blivit såren från början.. Detta hade vi inte koll på varken jag eller maken då sonen klarat stå och kissa själv sedan han slutade med blöjor i sommras och vi har bara gett honom toapapper när han varit klar och hjälpt till med byxknappar osv.. Det är enda (just nu) sonen vi har och ingen av oss någon erfarenhet av vad som är normalt osv..

Är det någon som varit med om samma problem?
    Hur gammal var din son då?
    Blev det operation och isf vilken ålder?
    Hade han några problem efter operationen?

Tacksam för alla svar och råd!!

• Svar på tråden Trång förhud = omskärlese... Någon som gjort det på sin son? råd tack!
  • Easanonna

Min son har varit med om precis samma sak som med eran son. Han hade trång förhud sedan födseln. Var på kontroller lite då och då, men dom sa att vi skulle se på. Det kunde gå tillbaka av sig själv. Detta med att det blir som en ballong av urin hade min son också och strålen var tunn som en sytråd, ont gjorde det ju ibland också.
    Min son blev opererad när han gick i femte klass. Tycker det var väldigt sent eftersom det är en känslig ålder, hade varit mycket bättre att göra det tidigare. Han har aldrig haft några problem av detta efter operationen.

Mormortill3
  • Felicia Adrian
    Svar på #1
    kan hålla med om att det var sent.

Min son opererades i måndags och de valde att bara klippa litet jack och sy på tvären...
    Hur gjorde de på din?

än är det så svullet att det blåser upp sig som innan och ollonet går inte blåtta som tanken är att han skall lära sig att göra när han kissar numera...

hur lång tid tog det att läka för din son?
  • luddigamaskrosen

Ska alltså en pojke i den åldern kunna dra tillbaka förhuden helt? Min son som är 5 kan det inte men trodde det va normalt.

• Thez

min son verkar oxå ha trång förhud, han är 2½ år. Jag har tänkt att ta upp detta med bvc, men det e kanske för tidigt att dra upp det redan?? men mitt bvc här har aldrig brytt sig om nåt, så dom kommer nog inte ens titta på det.....

• Easanonna
    Felicia Adrian skrev 2009-02-04 21:42:08 följande:
    Svar på #1kan hålla med om att det var sent.Min son opererades i måndags och de valde att bara klippa litet jack och sy på tvären...Hur gjorde de på din?än är det så svullet att det blåser upp sig som innan och ollonet går inte blåtta som tanken är att han skall lära sig att göra när han kissar numera...hur lång tid tog det att läka för din son?

Dom skar av hela förhuden på min son. Först trodde dom det skulle räcka att bara göra ett snitt, men det var för mycket hopväxt. Det tog nog drygt 1 vecka innan det var någorluna läkt. Har nästan glömt hur det var, han fyller sexton i maj.

Hoppas din son slipper att ha för ont.

Mormortill3
  • Felicia Adrian
    Svar på #5
    Okej! Jag önskar de hade gjort det för han har än så länge samma problem och är livrädd att det skall växa ihop fel på honom så han måste opereras igen..
    Easanonna skrev 2009-02-04 22:08:15 följande:
    Dom skar av hela förhuden på min son. Först trodde dom det skulle räcka att bara göra ett snitt, men det var för mycket hopväxt. Det tog nog drygt 1 vecka innan det var någorluna läkt. Har nästan glömt hur det var, han fyller sexton i maj.
    Hoppas din son slipper att ha för ont.
  • Felicia Adrian
    Svar på #3
    De skall kunna dra tillbaka och blotta ollonet.. Hur mycket exakt vet jag inte då min son aldrig kunnat det..
    Men är normalt att de har för trång förhud och de vill helst inte göra något innan de börjat skolan då den brukar töja ut sig med åren.
    Men min son hade (och har fortfarande då det är lite svullet än) att förhuden blåstes upp som en ballong när han kissade och det kom en svagare stråle och när han kissat klart vad han kände fanns kiss kvar bakom förhuden som inte runnit ur ännu. Hans hål i förhuden var typ som en knappnål, precis så en medicinspruta man får på apoteket till tex pencilin fick plats med spettsen om man töjde lite..
    luddigamaskrosen skrev 2009-02-04 21:45:11 följande:
    Ska alltså en pojke i den åldern kunna dra tillbaka förhuden helt? Min son som är 5 kan det inte men trodde det va normalt.
  • Felicia Adrian
    Svar på #4
    BVC sa bara till oss att det var normalt och att vi skulle "träna" på att dra bak förhuden så skulle den töjas snart.. Men när vi vände oss till VC när sonen nu fick jätte problem med sår och att det gjorde ont att kissa sa de att man inte skall töja förhuden längre för det visat sig ställa till mer problem än nytta då det inte hjälper fast BVC fortsätter tyvärr att rekommendra det..
    Så när vi vände oss till VC sa de att vi skulle tvätta med spruta genom spola in vatten bakom förhuden för det skulle hållas rent och skickade remiss för operation omgåeende då de ansåg att det måste åtgärdas då han har problem och att förhuden blåste upp sig som ballong när han kissade..

Så tycker du han har problem så vänd dig till antingen VC eller barnmottagning (om det inte är samma som BVC det är det här). Har han så att förhuden blåser upp sig när han kissar så kisset först hamnar bakom förhuden och sedan trycks ut så vänd dig med en gång till VC innan han får problem med infektioner eller sår på huden runt om eller på pungkulorna pga urinläckage för att förhuden inte tömmer sig vid varje toabesök.

Lycka till!
    Thez skrev 2009-02-04 22:06:38 följande:
    min son verkar oxå ha trång förhud, han är 2½ år. Jag har tänkt att ta upp detta med bvc, men det e kanske för tidigt att dra upp det redan?? men mitt bvc här har aldrig brytt sig om nåt, så dom kommer nog inte ens titta på det.....
  • Thez

Tack för svar....
    Såna bekymmer har han som tur väl inte fått...han verkar kunna kissa normalt vad jag kan se. Så då kanske jag inte behöver söka för att, men om vi är hos läkaren så ska jag nämna att han har trång förhud så kan som ju titta på det...

• Kidz

Alla barn kan inte dra bak förhuden och blotta ollonet, däremot ska förhuden kunna dras bak så man ser urinhålet på ollonet.

Min son har Balanit vilket oxå är en förträgning av förhuden så inom detta ämnet är jag ganska påläst.

Barn över 5 års ålder kan man locka fram att själva träna förhuden försiktigt, med detta menar jag att när de sitter i badet kan de få i uppdrag att själva försöka få bak förhuden lite så det blir rent, på så sätt tränar man så det töjs ut lite i taget. Att tvinga fram ollonet genom en trång förhud är otroligt smärtsammt så tro inte att alla barn vid 5 års ålder och uppåt kan det. Låt detta gå i barnens takt.

Det är vid fall som ts skriver då läkare måste gå in och hjälpa till, det är ju hemskt synd om barnet som har en så trång förhud att inte ens kisset kommer fram i den takt som ska vara möjlig.

Min son fick ingen omskärelse, men jag hade önskat att han fick det då det hade underlättat för honom betydligt när han var mindre.

Lycka till.

• Felicia Adrian
    Svar på #10
    Jätte bra förklarat

Har fått direktiven av läkaren att min son på 4 år skall öva nu och dra tillbaka förhuden och att vi vuxna skall hjälpa honom med..
    Men det funkar inte alls, inte ens att blotta urinhålet på ollonet..

Gjorde din son samma typ av operation som min?
    Vände sig förhuden och blottade slemhinnesidan på den icke sydda delen?
    Det har det gjort på min son och inte velat vända sig tillbaka än fast jag försökt...
    Fnasig blir huden med så smörjer med mjukgörande fortfarandet och smärtlindrande då han har ont än till och från...
    funderar på om jag skall ringa och fråga dem om det på måndag?
    Kidz skrev 2009-02-07 10:21:26 följande:
    Alla barn kan inte dra bak förhuden och blotta ollonet, däremot ska förhuden kunna dras bak så man ser urinhålet på ollonet.Min son har Balanit vilket oxå är en förträgning av förhuden så inom detta ämnet är jag ganska påläst.Barn över 5 års ålder kan man locka fram att själva träna förhuden försiktigt, med detta menar jag att när de sitter i badet kan de få i uppdrag att själva försöka få bak förhuden lite så det blir rent, på så sätt tränar man så det töjs ut lite i taget. Att tvinga fram ollonet genom en trång förhud är otroligt smärtsammt så tro inte att alla barn vid 5 års ålder och uppåt kan det. Låt detta gå i barnens takt.Det är vid fall som ts skriver då läkare måste gå in och hjälpa till, det är ju hemskt synd om barnet som har en så trång förhud att inte ens kisset kommer fram i den takt som ska vara möjlig.Min son fick ingen omskärelse, men jag hade önskat att han fick det då det hade underlättat för honom betydligt när han var mindre.Lycka till.
  • Meli

De vet så klart bäst om ni pratar med läkare. Men vill bara säga att min son också hade prblem med infektioner och han fick en kortisonkräm som skulle smörjas UNDER förhuden. Efter det har det varit bra. Men jag säger alltid till min pojke att dra bak förhuden när han badar, så mycket han kan.

• JeBi

Min son hade trång förhud sen födseln, men inte så trång som TS beskriver.
    Han hade inga problem med infektioner eller så heller.

Från ca 7 års ålder fick han själv börja 'öva' att dra tillbaks den med hjälp av olja när han duschade/badade. Det höll vi på med några år. Han fick tillbaks den helt när han var ca 12 år tror jag.

Det finns bra information om trång förhud här:
    www.1177.se/artikel.asp

Svar på tråden Trång förhud = omskärlese... Någon som gjort det på sin son? råd tack!