• amra

vad har ni för lås till vagnen?

ni som bor i stan och i lägenhet, vad har n i köpt för lås till era vagnar? är det nån som vet någon webbutik man kan beställa sånt ifrån, cykelaffärerna i stan har inget bra utbud alls
    man måste väl ha ett godkänt lås för att få ersättning av försäkringsbolaget om den blir stulen också...

• Svar på tråden vad har ni för lås till vagnen?
  • amra

tack för tipset, verkar bra! nån som testat det??
    och nån som vet var man får tag på en sån där inplastad kedja med kodlås?? det verkar svårare att hitta rätt lås än bestämma sig för vagn :)

• Linny

Vi har köpt ett ordentligt grovt o starkt. Tror det var på Chlaes Ohlsson. Är inplastat men med nyckel (kodlås är inte nödvändigt).

Behövs även om man inte bor inne i stan. En hel del barnvagnar stjäls på tex. BVC

• Bluebell

Amra: Babyproffsen har en inplastad kedja med kodlås. Tror att den kostar ca 50 spänn. Vi har köpt ett vajerlås med nyckel, men har inte använt det ännu, så jag vet inte hur bra det är.

• Nallemajatjejen

Vi har köpt en sådan där typ spiralvajer inget "fancy" lås utan kostade 14 kr eller nått på Gekås men jag tror det räcker. Det hindrar de som "ser tillfället" de som planerar att stjäla en vagn lyckas nog ändå...

Det jag funderar mest på är HUR man ska låsa fast den. Går ju bara att låsa fast chassit...

• Mamma2001

såg att vår granne som fått barn förra veckan hade vanligt cykellås

ska köpa ett barnvagnslås på barnens hus

• snart tre

Vi har valt ett Safeman pga att det inte är tungt och otympligt att släpa med sig som ett traditionellt cykellås är. Safeman ska dessutom vara väldigt säkert eftersom det består av en stark stålvajer. Det är ett populärt lås här i Stockholm i alla fall och här kryllar det ju av stöldbegärliga UJ:s och Bugaboos. Skulle inte våga ställa vår vagn olåst här

• Linny

Safeman har bara en 4 mm stålvajer, vilket går att klippa av med mindre handverktyg, alltså inte alls säkert...

Vi har köpt ett lås, bestående av en inplastad stålvajer på 12 mm. Godkännt av försäkringsbolag, köpt på K-rauta för under 100 kronor. Väger inte alls mycket, är inte otympligt men används bla. för att låsa motorcyklar...

• snart tre

Linny: Inget lås oavsett storlek på vajern kan stå emot till exempel en bultsax. Hade nyligen inbrott på vårt vindskontor - tjuvarna tog alla sorters lås oavsett tjocklek på det.

• Linny

Nä, men en bultsax är det nog inte så många som släpar runt på i innerfickan, utan att det märks.. Däremot mindre verktyg. Å många barnvagnar stjäls på tex. BVC och liknande... Så därför tror jag det kan vara säkrare med nåt som man i alla fall inte kan klippa av med små verktyg (som är lätta att gömma innanför jackan)

Svar på tråden vad har ni för lås till vagnen?