• cats

Allvarlig incident på dagis -> har nu tagit hem mitt barn

Hej
    Har en dotter på 21 månader som har gått på dagis sen i höstas. Vi har varit SÅ nöjda med allt. Under hösten har det hänt några incidienter, som personalen har berättat direkt och det har vidtagits åtgärder för att det aldrig ska hända igen. Men...
    I slutet av oktober så tappade personalen bort vår dotter i en park, de hittade henne springandes på en trottoar, ut mot en väg. Det var sekunder i från att det hade kunnat hända något förfärligt. Detta berättade aldrig personalen på dagis för oss, vi fick reda på det av en vän som hade sett alltihopa när hon var ute och gick.
    När jag ringer upp dagis och konfronterar dagis med händelsen och frågar varför vi inget fått veta så uppdagas allt.
    De säger att de tyckte att det var en så hemskt upplevelse att de förträngde den. De har ingen annan förklaring.
    Vi har nu haft samtal med personalen, föreståndaren och kommunen och jag har har så svårt att förstå hur jag någonsin ska kunna lite på personalen igen. De pratar om att de ska vidta åtgärder med handlingplan och liknande så det känns bra men förtroendet är inte bara att reparera.
    Vi söker efter ett nytt dagis men kommunen har inget att erbjuda. Vi sitter helt enkelt i klistret. Än hur vi gör så är det min familj som förlorar på detta. Nytt dagis, blir ny inskolning för dottern. Gamla dagis, där hon trivs, blir jobbigt för mig och min man med förtroendet till personalen. Att vara hemma och vara föräldrarledig eller söka vårdnadsbidrag är ingen långsiktig lösning.
    Vi vill bara att allt ska fungera för oss i familjen!

Vet inte om detta var någon fråga direkt, behövde skriva av mig så jag mår så dåligt över hela situationen.

• Svar på tråden Allvarlig incident på dagis -> har nu tagit hem mitt barn
  • lizagirl

Alla kan göra misstag, jag tycker du ska ha kvar henne och kräva 10000% kommunicering!
    Och att det aldrig får hände igen

♥ Julia & Alice ♥
  • Luddvar

Vad är det för andra incidenter som hänt under hösten? Jag hade haft kvar barnet. Personalen får helt enkelt hålla stenkoll på flickan och förhindra att hon sticker.

• Duckan74

Håller med de ovan. De skulle inte våga låta det hända igen. Dumt att slita henne från barngruppen om hon trivs så bra.

• Hemmaföräldern

Hade förskolebarn haft skydd i en Lex Sarah lag (där personalen är skyldig att anmäla brister) eller i en arbetsmiljölag hade det här fått helt andra konsekvenser. Men det lär nog aldrig hända får då skulle alltför många indcidenter av det slag du berättar om komma fram och då skulle inte debatten bli nådig kring svensk familjepolitik.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd

• Busbellan

Visst är det hemskt när det händer, men jag måste säga att jag inte är förvånad. Det är helt enkelt för många barn på för lite personal på de flesta ställen.
    Däremo gjorde ju självklart personalen helt fel som inte berättade det för er, men att hon lyckades rymma kan du inte lasta personalen för mycket för.

Mamma till Nora, August och Ella
  • norali

Nogula skrev 2008-12-15 20:25:03 följande:

Visst är det hemskt när det händer, men jag måste säga att jag inte är förvånad. Det är helt enkelt för många barn på för lite personal på de flesta ställen.Däremo gjorde ju självklart personalen helt fel som inte berättade det för er, men att hon lyckades rymma kan du inte lasta personalen för mycket för.
    Jag tycker nog att personalen kan lastas för att hon lyckades smita. Om de är så få kan man inte ta med hela barngruppen ut till en park, då får man dela upp gruppen eller stanna inne på den egna gården.

Ts jag vet inte hur jag hade gjort men jag hade aldrig kunnat lita på att kommunikationen skulle fungera i fortsättningen.
  • Busbellan
    norali skrev 2008-12-15 20:30:08 följande:
    Nogula skrev 2008-12-15 20:25:03 följande: Jag tycker nog att personalen kan lastas för att hon lyckades smita. Om de är så få kan man inte ta med hela barngruppen ut till en park, då får man dela upp gruppen eller stanna inne på den egna gården.Ts jag vet inte hur jag hade gjort men jag hade aldrig kunnat lita på att kommunikationen skulle fungera i fortsättningen.
    Ja, men då får man istället ta gnället från de föräldrar som hävdar att man aldrig hittar på något med barnen
  • Leos och Vincents mamma

Jag förstår dig ts! Jag har dock tyvärr inget tips att ge. Vi sitter i ungefär samma sits.
    Våran son stack från sitt dagis för nästan ett år sen. Han klädde på sig alla kläder o gick hem till oss, en väg som tar ca 5 minuter att gå o man måste gå över en stor gata med massa bilar som han gjorde själv. Helt plötsligt så står han o bankar på dörren hemma (jag var hemma o var arbetslös). Då har han gått själv o var jätteledsen, jag o min sambo blev såklart jättearga på personalen o jätterädda för det kunde ha hänt precis vad som helst!
    Nu efteråt så har jag jättesvårt att lita på personalen o jag känner inte 100% trygghet. Det känns som personalen inte tar min oro på allvar, nästa gång kanske det inte går så bra som det gick nu till slut.
    Så vi funderar på att byta dagis, men det är väldigt lång kö här i staden.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Thaleia
    Nogula skrev 2008-12-15 20:33:05 följande:
    Ja, men då får man istället ta gnället från de föräldrar som hävdar att man aldrig hittar på något med barnen
    Men det är kanske DÅ man ska passa på att uppmärksamma föräldrar om varför man inte kan gå iväg! Ibland är vi så mesiga och ska göra "allt" fastän vi inte räcker till. Ibland hade vi behövt att inte göra dom sakerna där vi vänder ut och in på oss själva för att göra, just för att ledningen och föräldrar inte alltid ska tro att vi fixar allt och att det inte gör så mkt att det tas in lite extra barn eller att man drar ner på resurserna.
  • Lillatroll

Mitt förtroende för förskolan hade ju också fått sig en rejäl knäck. Visst, saker kan hända men då vill jag som förälder har reda på det med en gång. Öppen kommunikation är ju jätteviktigt.

Men jag hade nog tänkt efter ordentligt innan jag bytte förskola om det är så att mitt barn trivs där och det inte har varit några andra allvarliga incidenter. Har det varit det, ja då hade jag nog övervägt att byta.

• Lillatroll

Håller med om det. På senaste föräldramötet så tog personalen på vår förskola upp just utevistelser. Dom har många små barn att ansvara för och därför kan dom inte vara ute så mycket som dom hade velat. Resurserna räcker inte till. Jag tycker det är jättebra att dom tar upp verkligheten med oss föräldrar så att vi vet hur det är. Och kanske kan vi påverka på något sätt genom samtal med politiker eller vid nästa val?

Thaleia skrev 2008-12-15 20:36:49 följande:
    Men det är kanske DÅ man ska passa på att uppmärksamma föräldrar om varför man inte kan gå iväg! Ibland är vi så mesiga och ska göra "allt" fastän vi inte räcker till. Ibland hade vi behövt att inte göra dom sakerna där vi vänder ut och in på oss själva för att göra, just för att ledningen och föräldrar inte alltid ska tro att vi fixar allt och att det inte gör så mkt att det tas in lite extra barn eller att man drar ner på resurserna.
  • Busbellan
    Thaleia skrev 2008-12-15 20:36:49 följande:
    Jag, jag håller egentligen med dig, egentligen bör man inte köra slut på sig själv som personal utan istället visa hur det egentligen ligger till.
  • EnsamståendeMamma

Jag hade bytt förskola på en gång. Eftersom det har hänt en gång. och tur att det gick bra! Men nästa gång kanske det inte går bra, någonting allvarligt kan hända. Att inte ha 100% förtroende för den man lämnar sitt barn till skulle inte jag klara varje dag.

• cats

Tack alla för era svar.

Idag har jag varit än en gång och pratat med förskolan och oj vad de har förbättrat sig. Handlingsplaner, en loggbok, mera säkerhetsregler och mycket bättre insikt vad det gäller kommunikation. De har verkligen tagit åt sig av detta och vi känner en stor lättnad över detta. Vi kunde prata om vad som hade hänt och de visade mig hur de ska gå till väga om det mot förmodan skulle hända ingen. Men det ska det inte säger de.

Tack än en gång för att ni orkade läsa och svara!

Svar på tråden Allvarlig incident på dagis -> har nu tagit hem mitt barn