Hur länge koka knäck?
Jag håller på att koka knäck men den steknar ju aldrig till..Den har kokat nu i en timme och när jag gör kulprovet så blir det liksom grummligt..
Jag håller på att koka knäck men den steknar ju aldrig till..Den har kokat nu i en timme och när jag gör kulprovet så blir det liksom grummligt..
det ska koka till 115 grader..
Du får koka det på högre värme, om du har lågt nu?
Grumligt? Blir det ingen kula? Smeten ska ju kunna rullas ihop till en liten kula, sen om vattnet blir grumligt oxå spelar ingen roll. Klart de färgar av sig lite :)
Kan du forma smeten du droppar i vattnet?
Låt den kallna i vattnet, ta upp den och smaka.
Kör min i micron i 8min
Det enklaste är att göra den i micron! 2 dl socker, 2 dl sirap och 1 dl grädde. Micra i 8-10 min ( i en bunke som rymmer minst 2 liter) beroende på hur hård du vill ha den... Blir ca 60 st!
kag körde enligt recept.2 dl av varje..nu börjar den ta sig lite men gisses vilken tid
INDIAFAMILY skrev 2008-12-15 20:09:21 följande:
Hua, vågar ni göra i micron?! Ska man inte ha nån speciell skål då?
En kompis gjorde det och när jag kom hem till henne så hade hennes plastbunke precis smält och de va knäck överallt! Plastmattan i köket smälte, haha... Stackars hon (och mig som kom precis "lägligt")
himmelsflickan skrev 2008-12-15 20:25:50 följande:
Så här är det..hur länge den måste koka är jätte olika från gång till gång, någon gång tar det 40 min en annan gång tog det nästan 3 timmar! Tydligen har det stor betydelse hur färsk grädden är ju färskare dessto längre koktid, min mamma brukar tipsa om att man gärna kan ta grädde som är någon dag gammal, men som fortfarande är ok, då går det fortast.
Är det färsk grädde som gäller eller?
Provade en gång på laktosfri grädde och det gick inte alls.
Nu har vi grädde hemma men med lång hållbarhet (vanlig vispgrädde men med långt datum bara).
Funkar det eller ska man ha vanlig?
LAV0LINA skrev 2008-12-16 14:55:18 följande:
laktosfri grädde har ju också lång hållbarhet och det tog ju en hel evighet... jag gav upp där efter +6 timmar nånstans, då hade det inte visat endaste tillstymmelsen till att vilja stelna... Tänkte om det berodde på att den var laktosfri eller om det var pga det långa datumet..?
LAV0LINA skrev 2008-12-16 15:02:43 följande:
LAV0LINA skrev 2008-12-16 15:02:43 följande:
Absolut, nog har man ju varit med om att det tagit lång tid, men när det passerat 6 timmar och det fortfarande är lika grumligt som det var efter en timme så såg iaf jag ingen ljusning på eländet...
Kanske man ska prova med grädde jag har
Brukar koka tills den når 125 grader, tar ca 40 minuter. Lycka till!