• Mill06

Min dotter ser en gubbe vid dörren!

Måste bara skriva av mig lite. Min två-åriga dotter burkar ofta hålla händerna för ögonen när hon ska gå ensam mot hallen, både jag och min sambo har undrat varför men aldrig frågat henne vad hon gör.
    Idag gjorde hon detsamma när hon skulle gå o hämta sin gosefilt i vagnen ute i hallen.
    Jag frågade varför hon höll för ögonen, om det var något konstigt?
    Och fick till svar att ytter-dörren var konstig, vad är konstigt med dörren undrade jag?
    "Konstig-gubbe" svarar dottern, "inte farlig".
    Så jag sa till henne att vi kan ju säga till gubben att gå hem.
    Senare när vi badat och hon går ut i hallen, säger hon; "gå hem gubben, hejdå-ses imorrn".

Hon verkar inte vara rädd, men vill gärna att jag ska följa med dit (dörren-hallen), och när hon träffar folk hon inte känner annars när vi är ute brukar hon också hålla för ögonen på samma sätt.

Tycker att det känns lite obehagligt, och dotterns rum ligger berdvid hallen, så hon vill inte gärna gå dit själv. Vad kan man göra??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:32
    Det är numera bara någon enstaka gång hon kommenterar gubben, jag har sagt att vi kan säga åt gubben att gå hem, då vinkar hon o säger -"hejdå gubben" o ler! Gulligt :)

Det var värst vilka heta känslor den här tråden väckt! ;)
    Tack för mig!

• Svar på tråden Min dotter ser en gubbe vid dörren!
  • annsedi

Har inget tips o ingen erfarenhet... Har bara hört att barn har lättare att få kontakt med andar/spöken. Allt eftersom barnen växer talar vi (vuxna) om för dem att spöken inte finns m.m. Och till slut slår de ifrån sig andligheten.

När hon tar upp "gubben" igen... Fråga om han gick hem när hon bad honom. Och i så fall kan hon ju be honom göra det igen... Så länge hon inte är rädd känner jag att du inte behöver göra så stor affär av det...

• Analoga
    Mill06 skrev 2008-12-15 20:53:28 följande:
    Måste bara skriva av mig lite. Min två-åriga dotter burkar ofta hålla händerna för ögonen när hon ska gå ensam mot hallen, både jag och min sambo har undrat varför men aldrig frågat henne vad hon gör.Idag gjorde hon detsamma när hon skulle gå o hämta sin gosefilt i vagnen ute i hallen.Jag frågade varför hon höll för ögonen, om det var något konstigt? Och fick till svar att ytter-dörren var konstig, vad är konstigt med dörren undrade jag?"Konstig-gubbe" svarar dottern, "inte farlig".Så jag sa till henne att vi kan ju säga till gubben att gå hem.Senare när vi badat och hon går ut i hallen, säger hon; "gå hem gubben, hejdå-ses imorrn".Hon verkar inte vara rädd, men vill gärna att jag ska följa med dit (dörren-hallen), och när hon träffar folk hon inte känner annars när vi är ute brukar hon också hålla för ögonen på samma sätt.Tycker att det känns lite obehagligt, och dotterns rum ligger berdvid hallen, så hon vill inte gärna gå dit själv. Vad kan man göra??
    Lustigt - men vi var med om samma sak när vår dotter var kring 2 år. Ofta när hon satt och åt vid köksbordet så pekade hon mot vardagsrummet och sade "ruskig gubbe". Det var alltså inte bara en gång utan många, många gånger. Alltid på samma ställe.

En gång hände en läskigare grej; hon satt med mig inne på dubbelsängen i vårt sovrum, jag skulle kamma hennes hår. Helt plötsligt började hon gråta och pekade mot fönstret och sade att det var en gubbe där! Hon såg jätterädd ut! Jag kan ju säga att jag blev rädd också.

Det har dock inte hänt några fler gånger, utan det var en kort period. Men läskigt var det.

Frågan är om de kan ha sån fantasi eller vad det är?? - men episoden i sovrummet tycker jag var läskig!
  • Mill06

Analoga skrev 2008-12-15 21:42:11 följande:

Lustigt - men vi var med om samma sak när vår dotter var kring 2 år. Ofta när hon satt och åt vid köksbordet så pekade hon mot vardagsrummet och sade "ruskig gubbe". Det var alltså inte bara en gång utan många, många gånger. Alltid på samma ställe.En gång hände en läskigare grej; hon satt med mig inne på dubbelsängen i vårt sovrum, jag skulle kamma hennes hår. Helt plötsligt började hon gråta och pekade mot fönstret och sade att det var en gubbe där! Hon såg jätterädd ut! Jag kan ju säga att jag blev rädd också. Det har dock inte hänt några fler gånger, utan det var en kort period. Men läskigt var det. Frågan är om de kan ha sån fantasi eller vad det är?? - men episoden i sovrummet tycker jag var läskig!
    Ja verkligen läskigt!! Hoppas att det släpper för min dotter med. Vi försöker säga att det inte är farligt, och avdramatiserar det.
    Men jag har hört att små barn kan se saker som vi vuxna inte uppfattar.
  • Monique81

Jag är absolut inte expert inom området, men jag har hört att man INTE ska säga till barn att "spöken" INTE finns. Om dom nu kommer och säger att dom sett något.

Tänk själv va frustrerande om ni ser något och vet till 100% att det var något, och sedan kommer någon och säger att det inte finns. Hoppas ni förstod vad jag menar.

Har själv lite konstiga saker som händer här. Om min ena son säger (andra sonen blir 2 i april, så han säger inte så mycket) att det är en konstig gubbe/gumma etc så brukar jag istället fråga var, hur han/hon ser ut, om han/hon är snäll mm. fast på ett nyfiket och snällt sätt. Har aldrig haft problem med att han är rädd. Jag förnekar aldrig det han ser.

Har en känsla av att jag kommer få ganska många påhopp pga detta

• annsedi

Monique81 skrev 2008-12-17 21:37:25 följande:

Jag är absolut inte expert inom området, men jag har hört att man INTE ska säga till barn att "spöken" INTE finns. Om dom nu kommer och säger att dom sett något.Tänk själv va frustrerande om ni ser något och vet till 100% att det var något, och sedan kommer någon och säger att det inte finns. Hoppas ni förstod vad jag menar.Har själv lite konstiga saker som händer här. Om min ena son säger (andra sonen blir 2 i april, så han säger inte så mycket) att det är en konstig gubbe/gumma etc så brukar jag istället fråga var, hur han/hon ser ut, om han/hon är snäll mm. fast på ett nyfiket och snällt sätt. Har aldrig haft problem med att han är rädd. Jag förnekar aldrig det han ser.Har en känsla av att jag kommer få ganska många påhopp pga detta
    Inget påhopp ifrån mig ialla fall! Jag är helt på din linje! :)
  • Radium

"Min dotter (2 år) ser en gubbe vid dörren!"

"Om min ena son säger (andra sonen blir 2 i april, så han säger inte så mycket) att det är en konstig gubbe/gumma etc "

"...när vår dotter var kring 2 år. Ofta när hon satt och åt vid köksbordet så pekade hon mot vardagsrummet och sade "ruskig gubbe". "

Den här tråden är väl ett skämt!? Lever vi på medeltiden?
    Eller är det någon slags tävling om vems barn som ser mest spöken?

Detta kanske kommer som en total överraskning för er, men barn har en fantastisk fantasi. Barn har låtsaskompisar och alla barn pratar om spöken, troll, vättar, monster, änglar och gud vet vad. Det skulle vara väldigt konstigt om era barn INTE pratde om små gubbar och monster under sängen.

Monique81:

"....Har en känsla av att jag kommer få ganska många påhopp pga detta "

- Jag tror inte du skulle hitta en enda barnpsykolog i hela världen som skulle hålla med dig.

• annbom

Eftersom jag själv "sett" det som du anser inte finns (och jag med tidigare) så är inte tråden ett skämt. En av mina barn har sett och hört en hel del saker som vi andra inte ser eller hör. Vi då avfärdade det som fantasier, om än lite konstiga. När vi sedan berättade om dotterns fantasi fick vi veta att det faktiskt hade hänt något liknade på platsen för 30 år sedan och då tyckte vi det var läskigt. Hon berättade olika saker för oss i ganska många år, säkert 8 i alla fall, men idag säger hon att hon inte ser något, men nu är hon vuxen.

Radium skrev 2008-12-18 16:39:36 följande:
    "Min dotter (2 år) ser en gubbe vid dörren!""Om min ena son säger (andra sonen blir 2 i april, så han säger inte så mycket) att det är en konstig gubbe/gumma etc ""...när vår dotter var kring 2 år. Ofta när hon satt och åt vid köksbordet så pekade hon mot vardagsrummet och sade "ruskig gubbe". "Den här tråden är väl ett skämt!? Lever vi på medeltiden?Eller är det någon slags tävling om vems barn som ser mest spöken?Detta kanske kommer som en total överraskning för er, men barn har en fantastisk fantasi. Barn har låtsaskompisar och alla barn pratar om spöken, troll, vättar, monster, änglar och gud vet vad. Det skulle vara väldigt konstigt om era barn INTE pratde om små gubbar och monster under sängen.Monique81:"....Har en känsla av att jag kommer få ganska många påhopp pga detta "- Jag tror inte du skulle hitta en enda barnpsykolog i hela världen som skulle hålla med dig.
    Ts: På din fråga kan jag bara svara, ingnting. Låt henne ha sina syner och så länge hon inte är rädd så finns det ingen anledning att prata med henne om det. Säg precis som du redan har sagt att hon ska säga att gubben får gå hem.
  • Analoga
    Radium skrev 2008-12-18 16:39:36 följande:
    "Min dotter (2 år) ser en gubbe vid dörren!""Om min ena son säger (andra sonen blir 2 i april, så han säger inte så mycket) att det är en konstig gubbe/gumma etc ""...när vår dotter var kring 2 år. Ofta när hon satt och åt vid köksbordet så pekade hon mot vardagsrummet och sade "ruskig gubbe". "Den här tråden är väl ett skämt!? Lever vi på medeltiden?Eller är det någon slags tävling om vems barn som ser mest spöken?Detta kanske kommer som en total överraskning för er, men barn har en fantastisk fantasi. Barn har låtsaskompisar och alla barn pratar om spöken, troll, vättar, monster, änglar och gud vet vad. Det skulle vara väldigt konstigt om era barn INTE pratde om små gubbar och monster under sängen.Monique81:"....Har en känsla av att jag kommer få ganska många påhopp pga detta "- Jag tror inte du skulle hitta en enda barnpsykolog i hela världen som skulle hålla med dig.
    Det är lite skillnad mot fantasi och upplevde verklighet så att säga.

Jag tror inte att ett barn börjar gråta och ser uppenbart skräckslagen ut av en fantasi.....

......och du ett litet tips....välj en tråd inom ett område som du är intresserad av. Låt inte din "bråksjuka" gå ut över oss som vill diskutera  detta ämne.
  • annsedi

Analoga skrev 2008-12-18 17:17:22 följande:

...och du ett litet tips....välj en tråd inom ett område som du är intresserad av. Låt inte din "bråksjuka" gå ut över oss som vill diskutera detta ämne.
    Tack! Bra skrivet.

Man kan ju fundera på VARIFRÅN denna "fantastiska fantasi" kommer?! Jag tror folk som stenhårt förnekar "spöken" i själva verket är rädda. Speciellt för sånt som de själva inte kan se, höra eller kontrollera...
  • sandyrosa

Analoga skrev 2008-12-18 17:17:22 följande:

Det är lite skillnad mot fantasi och upplevde verklighet så att säga. Jag tror inte att ett barn börjar gråta och ser uppenbart skräckslagen ut av en fantasi..........
    Om ett barn mår dåligt av sina fantasier eller hallucinationer så är det tillrådigt att kontakta Barn- och ungdomspsykiatrin istället för att hänga på ett ockultforum.
Svar på tråden Min dotter ser en gubbe vid dörren!