• alexandr73

Lätt barnvagn

Kollade på barnvagnar och upptäckte att de var rätt så tunga. Har ni nått förslag på marknadens lättaste barnvagn, vill ha en ligg kombinerad sittvagn.

• Svar på tråden Lätt barnvagn
  • Anna och Per

Bugaboo är nog den lättaste. Det är en trehjulig men jag tycker det är synd att det inte går att vända sittdelen, annars är den perfekt, lite ful bara Vi har kollat lätta vagnar eftersom jag har ryggproblem, alternativt är en vagn som man lätt tar bort sitt/liggdelen och bär underrede och sitt/liggdel var för sig.

• Anna och Per

alltså när man ska ha in den i bilen och så.....

• E T

Urban Jungle kan jag tipsa om. 3-hjuling, svängbart hjul där fram som gör den mycket lättmanövrerad!
    Vi ska i dagarna beställa en sån syskonvagn o den väger nästan inget. Den finns som sittvagn o så köper man en liggdel till den.
    Dessutom finns det massor med roliga färger att välja på.
    Vi ska ha en limefärgad mitt i höstrusket/vinterslasket! Kommer nog liva upp en hel del!
    Lycka till!
    /Maria, v.26

• fifo

Bugaboo har fyra hjul och det går att vända både ligg- och sittdelen!

• Limpis

Skulle just kommentera det som jag ser att Fifo redan gjort. Bugaboo är jättelätt, har fyra hjul och är vändbar (både själva ligg-/sittdel samt handtaget).

• alexandr73

Var bra om det går att vända ligg och sitt delen, har förstått att det är smidigt om det exempelvis blåser mkt så kan man bara vända på typ liggdelen.

• Phantera

Har tittat på syskonvagn...Twin Cerox...så jag antar att enkelvagnen som heter Cerox Sport också är en "lättviktare"...men det beror ju på vad man anser är tungt/lätt?

Iaf så har Emmaljunga Cerox Sportvagn samma sorts chassi som syskonvagnen.
    Så här står det:
    "Lättviktschassi i SSAB - High Strength Steel med QuadLink? fjädring och TorsoTube? axlar. Dubbla kuggbromsar med självlåsande funktion. Varukorg i nät (maxlast 5 kg). Dubbla chassilås med säkerhetsspärr. Ställbart och svängbart styre med isolergrepp."

Vikt:
    Chassi: 10,5 kg,
    (Tubeless hjul: 2,8*/3,2 kg**
    * Tubeless smal fälg (62,5 cm vagnbredd)
    ** Tubeless bred fälg (65,5 cm vagnbredd))

Eller länk om du vill läsa själv:
    www.emmaljunga.se/product.asp

Iofs så väger den andra Emmaljunga vagnen bara 1,1 kg mer...
    Vet inte hur mkt t ex Teutonia, Brio, och ovanstående inläggs vagnar väger...

Jag är iaf intresserad av syskonvagnen som väger 16 kg...
    För den andra vagnen jag var intresserad av, MiKADO, vägde 23 kg(!!!)

Lycka till i valet!

• Phantera

Kollade nu och Brios och Teutonias väger 12 kg. Teutonias är vikten beräknad utan hjul...Brios vet jag ej...men jag tror det är utan hjul på den med...

• alexandr73

Jag tycker det är så svårt att jämföra vikten på vagnarna för ofta skriver tillverkarna exkl. hjul och då går det inte att bilda sig en uppfattning eller jämföra med vagnar där hjul är inkluderade!

• Phantera

alexandr73 > jo...det är sant. Du får åka till en barnvagnsaffär och prova lite kanske?

• snart tre

Bugaboon så klart (fyrhjulig och vändbar minsann). Den minsta vagnen ihopfälld på marknaden är den också - betydligt mindre än UJ till exempel.

Svar på tråden Lätt barnvagn